Preșcolari/Alimentație prescolari

Invata-l de mic nutritia sanatoasa!

23 noiembrie 2010, , Vizualizări: ...

Pentru multi parinti este o adevarata lupta sa isi ajute copiii sa dezvolte obiceiuri alimentare sanatoase. Parintii traiesc un ritm agitat de viata, mamele lucreaza cu norma intreaga, nu au timp suficient de multe lucruri pe care si le propun; oricat de constienti suntem de importanta obiceiurilor alimentare ale copiilor nostri, deseori nu reusim sa ii facem sa inteleaga si sa aleaga ce e cu adevarat bun si sanatos pentru ei.

 

"O multime de parinti nu doresc să se lupte cu copiii lor pe acest subiect controversat si le permit sa isi faca propriile alegeri", spune Jane Rees, director al serviciului de nutriţie / educaţie în medicină pentru adolescenţi şi lector în pediatrie la Universitatea din Washington. "Dar judecata copiilor nu este suficient de matura si ei inca mai depind de parinti pentru a fi ghidati."

 

Cand este momentul sa incepem sa ii instruim pe copii cu privire la ce e sanatos si ce nu din multitudinea de oferte alimentare pe care le intalnesc? Specialistii afirma ca momentul propice este de indata ce ei incep sa vorbeasca. Anii prescolari sunt cei mai buni pentru a introduce in mintea copiilor mesajele benefice pentru ei cu privire la alimentatia sanatoasa, intrucat copiii sunt foarte influentati de ce spun sau fac parintii in acesti ani. În plus, cercetările au arătat că bolile de inima pot incepe foarte devreme şi că rigidizarea arterelor poate fi asociata cu o dieta bogata in grasimi. Deci… niciodata nu e prea devreme sa incepem sa vorbim copiilor despre alimente sanatoase si hranitoare versus acele alimente care doar au gust bun dar ele nu dau corpului nimic nutritiv, ci, din contra, fura energie (si se numesc in cultura populara „junk food”). Noi, ca parinti, trebuie sa citim cu atentie etichetele produselor alimentare cumparate ca sa verificam permanent ce nutrienti si ingrediente contin. Multi copii sunt atrasi de reclamele atractive si agresive, dar si de modul de ambalare al produselor alimentare, inclusiv al cerealelor invelite in zahar. Dr. Jane Rees ne sugereaza sa permitem acestor alimente sa fie consumate ocazional, in cadrul unui regim general alimentar axat pe un consum redus de zahar, de grasimi si de alimente prelucrate.

 

Indiferent daca dulciurile agita sau nu copiii, exista multe alte motive pentru care nu dorim ca ei sa le consume. Stim cu totii ca un consum crescut de zahar si de alimente zaharoase face rau la sanatatea dintilor, poate genera aparitia diabetului zaharat si determina stocarea grasimilor. Cu toate acestea, interzicand complet copiilor nostri zaharul si produsele dulci din comert, nu vom reusi decat sa le facem si mai tentante, deci sa si le doreasca foarte mult si sa faca tot ce pot ca sa le obtina, mai ales daca le cunosc gustul. Rees sugerează implicarea copiilor de vârstă mică în procesul de preparare a produselor alimentare.  De exemplu, ii învăţăm pe copii cum să aseze masa, cum sa faca cumparaturi, cum sa aleaga singuri unele fructe sau legume. "Veţi vedea cum capacitatea lor de a discerne ce e bun pentru ei creste astronomic", spune ea.  "Cu toate acestea, dacă părinţii nu recunosc semnele prin care copiii isi arata disponibilitatea sa ii ajute, ei vor rata intervalul de timp in care copiii sunt deschisi si receptivi la a se implica in deciziile privind propria nutritie". Copiii nostri pot deveni implicati si responsabili cu privire la calitatea alimentelor, la fel cum trebuie sa devina pe subiectul bani. Astfel, vor fi mai dispusi sa faca alegeri sanatoase de indata ce intra la scoala. Ei vor continua sa experimenteze, sa prefere si cartofii prajiti, dar si unele fructe sau legume, pentru ca le cunosc inca din anii prescolari.

 

Ce facem, insa, cand ne confruntam cu copii ce au cazut deja in obiceiul de a manca des junk food? După ce copiii ajung la vârsta de 10 ani sau 12, este foarte dificil să le schimbi obiceiurile sau sa ii obligi sa manance alimente sanatoase. O sugestie a dr. Rees este aceea de a se discuta rational in cadrul unei reuniuni de familie moduri de a elimina junk food-ul şi de a-l înlocui cu alimente hrănitoare. "A ghida copiii sa manance alimente bogat nutritive nu va funcţiona decât dacă parintii au reusit sa le construiasca de-a lungul timpului un solid bagaj de cunostinte de alimentatie de bun simt" spune Rees. "Cu toate acestea, chiar şi copiii care au dezvoltat un gust pentru alimente nutritive se pot schimba total atunci când ajung la adolescenta. Adolescentilor le place să experimenteze, inclusiv cu comportament alimentar riscant. Ei ar putea gravita spre alimente foarte prelucrate, dar odată ce devin mai mari şi mai independenti, sunt sanse mari sa revina la obiceiuri sanatoase".

 

O alta problema comuna in randul copiilor trecuti de 10 ani se refera la fetele care pot privi TOATE produsele alimentare ca pe o ameninţare la siluetă, sau băieţii care iau suplimente pentru dezvoltarea masei musculare. Tulburarile severe de alimentatie, care ne depasesc ca parinti, pot fi solutionate cu calm si echilibru si cu ajutorul specialistilor in nutritie, pentru a aplana conflictele cu copiii care le genereaza stari de manie si ii fac sa isi caute refugiul tot in alimentele nesanatoase, dar care ii alina emotional (comfort food).

 

Indiferent in ce situatie ne aflam, nu dezarmam, nu abandonam grija fata de alimentatia copilului cata vreme el se afla in casa noastra si se hraneste din bucataria noastra. Este una din principalele responsabilitati ale meseriei de parinte.

 

Tu cum reusesti sa iti inveti copilul reguli alimentare sanatoase? Care sunt cei mai mari „dusmani” din alimentatia lui?

Cuvinte cheie:

Scrie și tu
Nu necesită conectare click aici pentru toate intrebarile
Aboneaza-te
la Newsletter-ul zilnic
Primeste pe mail noutatile Sfatulparintilor.ro

Recomandări

Cele mai noi

Vezi cele mai noi 100 de articole

Cele mai citite din categorie

Comentarii (5)

  1. ady76sor spune:

    In ziua de azi este foarte greu sa le tinem o alimentatyie sanatoasa, cand pe ecranul tv-ului apar toate reclamele, ce pot face pe oricine sa pofteasca. Eu incerc sa ma implic cat pot de mult in alimentatia copilului meu, sa ne ferim cat putem de mult de restaurantele gen fast-food…Dar copilul pofetste asa ca cel putin o data la 2 luni facem un exces de zel…

  2. angyciobanu spune:

    Momentan n-avem dusmani pentru ca Yani are 5 luni (azi) si papa laptic la san, supa, mar cu biscuite, morcov fiert si cam atat. Mai tarziu o sa invete sa manance sanatos pentru ca si noi mancam sanatos.

  3. claudia79 spune:

    interesant articol va multumesc pentru informati

  4. asminasmin spune:

    bun articol

  5. cami_marga spune:

    Trebuie sa ii indrumam pe copii inca din primele luni catre o alimentatie sanatoasa. Fetita noastra mananca de la 9 luni, mancare gatita.Fructele nu-i lipsesc din alimentatie. Nici iaurtul, branzica, ouale.

Comenteaza

Meniu