Noua, romanilor, ne place sa ne plangem. E o discutie care apare des in conversatii, insotita de clisee precum, „ţara asta”, „frumoasa tara, pacat de oameni” sau „daca as putea, maine as pleca afara”. Insa, ca orice clisee, asemenea afirmatii au la baza adevaruri. Doar ca simpla exprimare a nemultumirii nu aduce niciun fel de schimbare, ci doar genereaza o stare perpetua de frustrare şi resemnare.
Pentru a crea un dialog mai eficient, am putea sa modificam putin cliseele. „Tara asta” are si ea un nume. Cand trebuie sa pronuntam „Romania”, parca ne sta in gat – nu pentru ca am avea ceva cu numele, ci pentru ca il asociem involuntar cu o atitudine patriotarda.
„Daca as putea, maine as pleca afara” e o vorba rostita de oamenii care probabil nu vor pleca niciodata din Romania, pentru ca nu vor ajunge niciodata la competenta romanilor care exceleaza in afara ei. Cei care pleaca o fac adesea pentru ca sunt prea calificati pentru ce le poate oferi sistemul romanesc – fie el public sau privat.
Iar apoi, cand ne uitam la cei care au ramas aici, ajungem la: „frumoasa tara, pacat de oameni.” Astfel ne invartim in cerc si ajungem iar la „tara asta” din care vrem sa plecam. De ce nu exista vorbe care sa ne indemne sa „schimbam”, „cladim” si sa „ramanem”? Asteptam mereu ca schimbarea sa vina de la altii, dar niciodata nu incercam sa o generam chiar noi…
Exista insa si exceptii. Unele iau forma unor asociatii, care pot fi sustinute printr-o metoda care nu implica niciun cost suplimentar: redirectionarea a 20% din impozitul pe profit. Cum orice companie se gandeste la viitorul ei, fiecare investitie trebuie analizata in detaliu. Astfel, pana si aceasta redirectionare este o alegere care trebuie sa produca o schimbare pozitiva. De aproape 7 ani, Asociatia BookLand a luat schimbarea in propriile maini.
„A trai intr-o tara mai buna incepe cu noi insine, cu un respect real fata de valorile autentice, cu o cultura generala si cu directia inainte, nu inapoi. Ajutati-ne sa le aratam tinerilor de ce merita sa-si iubeasca tara! Plecarea „afara” nu e o solutie.” – acestea sunt doar cateva din gandurile Mihaelei Petrovan, presedintele Asociatiei BookLand.
Demarat ca un targ urban de carte, BookLand a inteles ca oamenii nu se vor inghesui sa cumpere carti, atat timp cat nu stiu de ce anume sa le cumpere si nu inteleg utilitatea lecturii intr-o tara in care tupeul si relatiile genereaza profituri mai mari decat diplomele universitare. BookLand stie ca sistemul educational romanesc are multe probleme, asa ca a inceput sa colinde „tara asta” in lung si in lat, oferindu-le tinerilor un plus de educatie practica, pe care nu o pot obtine in scoli, precum si inspiratie si motivatie in a-si urma vocatia. La a 4a editie, cu 23 de orase vizitate, peste 500 speakeri prezenti si 1 milion de liceeni si studenti participanti an de an, conferintele au luat numele BookLand Evolution, explicand astfel mult mai bine scopul lor.
Domeniile conferintelor sunt variate, invitati fiind actori, scriitori, sportivi sau oameni de afaceri care le povestesc tinerilor reteta succesului lor, recomandandu-le sa lectureze cartile care lor le-au schimbat viata. Intrebati ce-si doresc mai mult de la BookLand Evolution, tinerii declara ca vor si mai multe conferinte in domenii precum IT, public-speaking, antreprenoriat sau branding. Iar noi suntem ferm convinsi ca majoritatea companiilor isi doresc tineri bine pregatiti in aceste domenii.
Asadar, preferati sa ramaneti nemultumiti ca educatia oferita de stat este insuficienta sau sa ajutati asociatiile a caror schimbare chiar ofera rezultate? Redirectionand 20% din impozitul pe profit Asociatiei BookLand, nu obtineti doar beneficii imediate pentru imaginea dumneavoastra, dar ajutati si la cladirea unui viitor mai bun. Poate veti spune ca si „cladirea unui viitor mai bun” este tot un cliseu des intalnit…insa aici nu avem de-a face cu vorbe in vant, ci cu un prezent optimist si altruist, cu fapte axate pe rezultate si cu reale planuri de viitor, de care ne vom bucura cu totii.