Alternativa Step by Step – de 20 de ani in Romania - Sfatulparintilor.ro
Ultimele
de 14 ani pentru voi

Alternativa Step by Step – de 20 de ani in Romania

Sfatulparintilor » Recomandări și timp liber » Alternativa Step by Step – de 20 de ani in Romania

Step by Step este o alternativa educationala care se adreseaza copiilor de la nastere pana la adolescenta, bazata pe date stiintifice privind dezvoltarea copilului.

Alternativa educationala a fost adusa in Romania acum 20 de ani de Fundatia Soros Romania si preluata in 1998 de organizatia neguvernamentala Centrul Step by Step pentru Educatie si Dezvoltare Profesionala (CEDP).

“In toti acesti ani, peste 250.000 copii au fost cuprinsi in invatamantul preprimar si primar, in clase Step by Step. In 2012 avem aproximativ 30.000 copii din 40 judete, in 690 grupe de gradinita si 649 clase de invatamant primar”, spune Carmen Lica, director executiv.

 

Despre Step by Step

Alternativa educationala Step by Step functioneaza in Romania in baza unui parteneriat dintre CEDP si Ministerul Educatiei, conform caruia Ministerul asigura spatiul de invatamant si salariile personalului didactic, iar CEDP formeaza cadrele didactice si asigura asistenta tehnica. Programa scolara pentru clasele I-IV este aceeasi cu cea din invatamantul traditional, diferenta consta in metoda de predare ce deriva din principiile Step by Step.

Alternativa educationala Step by Step implementeaza metode de predare centrate pe copil si incurajeaza implicarea familiei si a comunitatii in invatamantul prescolar si scolar.

In alternativa educationala Step by Step, copiii sunt incurajati sa faca alegeri, sa isi asume responsabilitatea pentru deciziile lor, sa isi exprime ideile in mod creativ, sa se ajute reciproc, sa isi dezvolte abilitatile de gandire critica si sa gandeasca liber. Copiii educati in spiritul Step by Step reusesc sa defineasca si sa rezolve singuri problemele cu care se confrunta, sa comunice usor cu cei din jur, sa inteleaga si sa negocieze.

 

Principiile Step by Step

  1. Educatia este individualizata.

Cercetarile contemporane privind dezvoltarea ne spun ca persoane diferite se dezvolta in ritmuri diferite si ca exista perioade critice individualizate de dezvoltare. Performanta copilului trebuie asadar comparata doar cu abilitatile lui anterioare, nu cu un standard extern.

  1. Incurajam colaborarea, nu competitia.

Pana la 12 – 14 ani, functiile de cunoastere si procesele emotionale ale copiilor nu sunt complet dezvoltate. Motivarea pozitiva si invatarea colaborarii ajuta la maturizarea acestor functii. O derivata a acestui principiu este ca in alternativa educationala Step by Step nu se pun note. Mapa cu lucrari a fiecarui copil – cuprinzand lucrari datate si comentate – devine oglinda progresului acestuia fata de el insusi. Invatatorii au un caiet de evaluare in care descriu o data la cateva zile progresele obtinute de copii.

  1. Invatarea este organizata pe Centre de activitate.

Organizarea clasei Step by Step este un element esential in individualizarea educatiei. Aici, copiii invata in Centre de activitate. Acestea sunt zone delimitate ale clasei, dotate cu material didactic specific unei activitati, in care un numar mic de copii se confrunta, individual sau in grup, cu sarcini adecvate nivelului lor de dezvoltare. O clasa contine obligatoriu: un Centru de citire, un Centru de scriere, un Centru de stiinta, un Centru de matematica, un Centru de arta si un Centru de constructii.

Ce aduce aceasta organizare? In primul rand, educatorul nu mai sta fata in fata cu copilul – pozitie de confruntare, inegala, ci umar la umar – pozitie de colaborare, egala. In plus, in Centrele de activitate se realizeaza colaborarea si comunicarea cu colegii in realizarea unor sarcini comune, samanta lucrului in proiecte colective de mai tarziu.

Exista aici un “Scaun al Autorului”, locul din care fiecare copil isi expune ideile proprii in fata celorlalti colegi, in diferite momente ale zilei de activitate. Aceasta postura il face pe copil responsabil in fata celorlalti copii, dar ii acorda fiecaruia, la momentul respectiv, atentia si respectul cuvenite.

Intr-o clasa Step by Step nu exista banci rigide, ci mese mobile cu scaunele de jur imprejur. Clasele sunt mochetate pentru ca anumite activitati sa se desfasoare cu copiii asezati pe podea (ceea ce place copiilor).

  1. Participarea parintilor la educatia copilului.

Step by Step considera parintii ca primii invatatori ai copilului, parte din procesul de invatamant. Parintii sunt invitati sa participe efectiv la clasa, la procesul de educatie, bineinteles sub auspiciile unei colaborari cu invatatorul. Prezenta unui parinte in clasa este un fapt firesc, nici festiv, nici perturbator.

  1. Doi invatatori la clasa, 8 ore de scoala, dar fara teme pentru acasa.

Programul este conceput pentru a facilita invatarea de catre copii, in ritmul fiecaruia. La mijlocul zilei, copiii iau masa de pranz. Copiii din clasele Step by Step marturisesc ca le place la scoala, nu sunt obositi sau plictisiti dupa 8 ore in scoala. Ambianta si  metoda ii motiveaza.

 

Gradinita Bambi Step by Step

Din 2000, CEDP a infiintat prima gradinita particulara care aplica metodologia alternativa Step by Step, un centru model de bune practici in ceea ce priveste educatia timpurie, Gradinita Bambi Step by Step.

Scoala Step by Step

In 2012, CEDP a infiintat prima scoala particulara care aplica metodologia alternativa  Step by Step.

Data articol: 24/10/2012