Nu mai este nici un secret faptul ca din punct de vedere economic lucrurile merg din rau in mai rau. Dinspre SUA vestile sunt ingrijoratoare, iar situatia economica a marilor jucatori din UE nu este deloc roza. Cum Romania nu se afla intr-un bol de cristal unde sa fie ferita de urgiile unei crize economice fara precedent in istoria omenirii, tocmai prin caracterul ei global, este clar ca nu trebuie sa ne ascundem capul in nisip si sa speram ca tocmai noi vom scapa nevatamati. Poate ca la noi efectele acestei depresiuni economice vor fi mai putin muscatoare, insa, din cauza faptului ca romanii n-au avut niciodata un nivel de trai prea ridicat, cu siguranta ca vor fi mult mai afectati decat cetatenii tarilor dezvoltate. In aceste conditii nu e de mirare ca somajul este in floare, iar locurile de munca cu adevarat bune sunt la fel de dese precum frigiderele in igluuri. Astfel ca atunci cand apare o oportunitate trebuie sa te tii cu dintii de ea si sa faci absolut orice este omeneste posibil sa nu-ti scape. Intrebarea care se pune este urmatoarea: „Care sunt cele mai bune modalitati de a obtine ceea ce vreau?”. Primul pas care trebuie facut este realizarea unui CV cat se poate de atractiv si a unei scrisorii de intentie excelente. Insa doar aceste lucruri nu sunt de ajuns in ziua de astazi.
Ei bine iata cele mai bine pazite secrete ale head-hunter-ilor dezvaluite de catre askmen.com. Aceste inside-uri nu doar ca iti vor oferi avantaje in fata competitiei insa te vor aduce cu un pas mai aproape de obiectivul tau: un job bine platit in aceste conditii deloc prielnice dezvoltarii unei cariere.
1. Fii cinstit in legatura cu trecutul tau profesional. Cei care se ocupa cu gasirea oamenilor pentru ocuparea unor pozitii platite cu cateva mii de euro lunar nu pot fi mintiti cu usurinta. Nici macar nu trebuie incercat sa-i duci de nas pentru ca in scurt timp te vor prinde cu minciuna si nu vei mai capata in veci job-ul dorit. Chris Von Der Ahe, global headhunter la Korn/Ferry International, ofera un exemplu elocvent despre cum n-ar trebui sa raspunda un candidat la o intrebare de genul: „De ce ati demisionat de la locul de munca anterior?”. „Nu raspunde ca decizia de a pleca s-a facut cu acordul partilor, pentru ca nu este niciodata adevarat. Mereu va exista cineva care a facut primul pas. Iar daca ne spune cineva ca am noi ajuns la concluzia ca trebuie sa ne strangem mainile este clar ca, de fapt, a fost concediat. Este mai potrivit sa vorbesti deschis despre motivele reale ale plecarii. De obicei, noi apreciem intotdeauna candidatii care au o atitudine directa”. Neal L. Maslan at Caldwell Partners in Los Angeles argumenteaza la randul sau: „Nu incerca sa pacalesti, nu omite pozitiile in care ai lucrat sub presiune si ai capotat si nu-ti supralicita realizarile”.
2. Detaseaza-te de competitie. Michael Reamy manager la firma de recrutare Accountants International din Washington D.C. ii povatuieste astfel pe candidati: „Asigura-te ca ai citit cu atentie fiecare punct din descrierea jobului si esti pregatit sa il indeplinesti pe fiecare in parte. Intr-o piata a muncii precum cea actuala, un HR manager va dori ca din 10 conditii pe care viitorul angajat trebuie sa le indeplineasca cu succes acesta va fi apt pentru 11. Incheie interviul intr-o maniera foarte categorica: Ma bucur sa invat despre aceasta oportunitate si sunt pregatit sa accept pozitia daca mi se ofera. Totusi, trebuie facuta intr-o maniera profesionala fara a lasa impresia ca esti disperat”. Remy incheie cu un ultim sfat deosebit de important: „Dupa incheierea interviului trimite o scrisoare de multumire chiar daca e prin e-mail. Doar 10% dintre candidatii de astazi procedeaza astfel”. Iar aceasta ar putea fi diferenta dintre a negocia salariul si a trimite in continuare CV-uri.
3. Fii sigur pe tine. Intr-o perioada in care exista foarte multa forta de munca atat educata, cat si cu experienta, diferenta va fi facuta de calitatile personale. Michael Kelly de la Caldwell Partners International din Dallas marturiseste ca una dintre calitatile pe care ei le apreciaza la un candidat pentru o functie inalta este siguranta de sine. „Exista doua intrebari pe care le pun oricarui candidat: Criticile pe care le primesti sunt legate de aceeasi problema? De obicei oamenii spun ca li se atrage atentia ca sunt prea nerabdatori sau ca se implica in prea multe proiecte. Daca insa canditatul imi spune ca n-a fost niciodata criticat atunci am incheiat imediat interviul. Cea de-a doua intrebare este: Cum conduci acum in comparatie in comparatie cu 5-10 ani in urma? In general, cei care au incredere in fortele proprii raspund ca au evoluat si s-au schimbat”.
4. Fii flexibil si plin de tact in timpul negocierii salariului. Daca esti suficient de norocos incat sa ti se ofere job-ul dorit urmatorul pas este negocierea salariului. „Nimeni nu-ti va oferi ceea ce tu nu ceri, ai incredere in abilitatile tale si fii pregatit sa ceri cat meriti”, o spune Lindsay Fluke with Accountants International din Atlanta. Insa, inainte de orice fa-ti temele si afla care este nivelul salariilor in domeniul tau de activitate pentru a obtine suma optime in raport cu studiile si experienta ta. Pe de alta parte, pregateste-te de negociere si nu fi inflexibil. Nu uita ca acum viitorul angajator isi formeaza prima impresie despre tine si nu ai vrea sa pornesti cu stangul inca de la inceput.
5. Foloseste toate resursele pe care le ai la dispozitie cand esti in cautarea unui job. Este adevarat ca aplicarea online pentru diferite job-uri este un bun inceput, nu trebuie sa uiti niciodata sa vorbesti cu fosti colegi de munca sau de scoala sau chiar cu alti profesionisti din domeniul tau de activitate in speranta ca cineva te-ar putea ajuta. „Nu spune nu niciodata in cazul in care un vanator de capate iti ofera o intalnire pentru a discuta despre o posibila oportunitate, chiar daca nu se afla in aria ta de interes sau nu esti interesat sa-ti schimbi locul de munca. Chiar daca acum ti se pare o pierdere de vreme in viitor aceasta intalnire ti-ar putea aduce noi oportunitati”, spune Angelica Mirza de la Caldwell Partners din Vancouver.
6. Asculta mai mult, vorbeste mai putin. De altfel, avem doua urechi si o singura gura. Potrivit specialistului in recrutare Dennis Carey, vice-presedinte la Korn/Ferry International oamenii care stiu sa asculte sunt si cei mai buni CEO (chief executive officer). Nu degeaba orice antrepenor de succes iti va spune ca formula unui business de succes este urmatoarea: Gaseste-ti un mentor bun si inconjoara-te de oameni excelenti in care ai incredere si-i asculti.