De ce refuză copilul să meargă la grădiniţă? O întrebare care apare pe buzele multor părinţi. Iată care sunt dificultăţile întâmpinate de unii copii odată cu intrarea în colectivitate.
Unul dintre motivele puternice care stau la baza refuzului unui copil de a merge la grădiniţă este anxietatea de separare. Aceasta se caracterizează prin îngrijorare, teamă profundă, nelinişte în situaţiile în care micuţul experimentează o separare temporară de părinţi. Anxietate de separare se numeşte şi situaţia în care copilul nu se simte în siguranţă atunci când nu se află sub supravegherea permanentă a unuia dintre părinţi.
Copilul nu vrea să meargă la grădiniță/școală. Ce soluții avem?
Copilul care merge pentru prima oară în colectivitate, la grădiniţă, este pus în faţa unei realităţi complet nouă pentru el.
Întâlneşte persoane necunoscute, un spaţiu străin lui, copii pe care nu i-a mai întâlnit până acum. La grădiniţă merge să dobândească noi achiziţii, cognitive şi emoţionale. Toate aceste componente reprezintă o noutate la care cel mic va trebui să se adapteze. Pentru ca să reuşească să se adapteze cu succes la această experienţă care e trăită foarte intens de către copil, e nevoie un proces de atentă gestionare şi de prelucrare a acestei experienţe de viaţă.
În afară de transformările care se petrec în interiorul copilului odată cu intrarea sa în colectivitate, există o serie de transformări şi provocări legate de părinţii micuţului. Mama trebuie să se simtă suficient de pregătită să îşi lase copilul, pentru o vreme, alături de o altă femeie pe care n-o cunoaşte. Dacă mama va experimenta nelinişte în legătură cu şederea copilului la grădiniţă, cel mai probabil va transmite această stare şi copilului ei.
Cum se va simţi ea atunci când copilul ei nu se MAI află în preajma ei? Se va simţi abandonată? Brusc dezinvestită? Apoi, părinţii trebuie să facă faţă ei înşişi sentimentelor intense ale fiului sau fiicei lor. Să poată primi aceste emoţii intense venite din partea copilului, să le atenueze din intensitate şi să le reofere copilului într-o formă prelucrată şi tolerabilă lui. Îi pot vorbi celui mic despre mersul la grădiniţă, îl pot pregăti pentru acest moment atât de important.
Fricile copilului legate de gradinita. Ce trebuie sa stii
Un rol deosebit în acomodarea la grădiniţă îl are, desigur, educatoarea.
Ea va fi investită cu autoritate de către copil şi va deveni o figură importantă în dezvoltarea celui mic. Ea însăşi trebuie să fie pregătită să folosească autoritatea într-un mod echilibrat. Să fie fermă şi tandră în acelaşi timp. Să cunoască suficient de bine particularităţile fiecărui copil din grupa sa aşa încât să se poată adapta nevoilor fiecăruia dintre ei. Dacă va reuşi în toate acestea, copilul va ajunge să se simtă în siguranţă la grădiniţă şi să ia parte cu plăcere la activităţile specifice.
Alexa Pleşcan este psiholog şi psihoterapeut pentru copii şi adolescenţi. Pentru consultaţii în Bucuresti vă puteţi programa la numărul de telefon 0735 524 756 sau la contact@alexaplescan.ro
Imagine de Brendacfeyc de la Pixabay