Shop
Ultimele 100 de articole

12 sfaturi utile daca ai ramas fara job

20 noiembrie 2012, , Vizualizări:

O data cu criza si consecintele ei dezastruoase pe piata muncii au venit si studiile pe tema efectelor crizei asupra oamenilor. Unul dintre acestea arata ca somajul e un factor major de risc pentru depresie chiar si in cazul oamenilor care pana acel moment erau adevarate monumente de echilibru psihic.

Pentru ca noi si Grecia suntem singurele tari ramase inca in criza in Europa si deci luminita de la capatul tunelului pare tot mai indepartata, sfaturile expertilor de la beliefnet.com despre cum sa iti pastrezi sanatatea mentala si fizica atunci cand totul pare sa se prabuseasca in jurul tau pot fi de ajutor multora dintre noi.

 

1.    Ia o pauza

Vrei, nu vrei, tocmai ti s-a dat ocazia sa-ti tragi sufletul si probabil ca aveai mare nevoie de asta. Ca sa te simti imediat un pic mai bine gandeste-te la tot ce urai la vechiul loc de munca. Fa o lista! Vezi ce bine e? Vei reintra oricum curand in cursa nebuna, asa ca profita de ocazie sa te odihnesti un pic, sa mananci o masa calda la pranz si sa nu mai stai tot timpul cu ochii pe ceas. Aceasta pauza te va ajuta sa devii mai rezistent decat crezi. In plus, ai nevoie sa-ti recapeti fortele inainte de a incepe goana dupa un nou job.

2.    Identifica simptomele depresiei

Conform studiilor de specialitate depresia afecteaza si barbatii in egala masura ca pe femei, insa ramane deseori nediagnosticata sau neobservata pentru ca simptomele sunt altele decat la femei. Asa ca fii cu ochii-n patru dupa urmatoarele semne: iritabilitate si furie, tendinta de a da vina pe altii, excesul de alcool, sentimente de rusine, insomnie, tulburari de somnputernic sentiment de ratare, folosirea televizorului, calculatorului, sportului sau sexului ca metode de „tratament” al starilor negative pe care le are.

3.    Treci la munca!

Nu te cuibari in halat si papuci in fata televizorului! Doar pentru ca nu mai ai salariu nu inseamna ca nu ai treaba! Pune mana si actualizeaza-ti CV-ul si pune-l la punct. Reia legaturile cu toti fostii colegi de scoala, liceu, gradinita, facultate, de la fostele joburi, vechi prieteni din tabere si vacante, anunta pe toata lumea ca iti cauti slujba si roaga-i sa intrebe la randul lor in jur de un post vacant care ti s-ar potrivi. In zilele noastre cu Facebook Twitter si LinkedIn e mai usor ca oricand sa-ti activezi vechi relatii si sa-ti creezi unele noi. Evalueaza-ti cariera. Poate ca nu e momentul potrivit sa te intrebi „Chiar vreau sa fac asta tot restul vietii?”, dar poate ca e momentul perfect sa iti pui aceasta intrebare. Daca intr-adevar ai detestat fostul job, gandeste-te la posibilitatea de a te apuca de ceva total diferit!

4.    Concentreaza-te pe respectul de sine

Muti dintre noi ne obtinem respectul de sine de la locul de munca si din ceea ce facem ca meserie, pentru ca ne-am dedicat atata timp si energie job-ului incat am ajuns sa ne masuram propria valoare fata de rezultatele de la job si pozitia profesionala si sociala obtinute ca urmare a muncii. Acest lucru e in special valanbil pentru barbati, care tind sa faca din job o parte uriasa din propria identitate, astfel incat orice retrogradare sau o concediere constituie o lovitura devastatoare pentru ego-ul lor si pentru respectul lor de sine. Scopul e sa reusim sa ne desprindem de acest tip de gandire, sa devenim constienti de faptul ca respectul fata de noi insine nu e nici pe departe atat de strans legat de job, oameni sau lucruri. Daca reusim sa ne apropiem cat e cat de aceasta revelatie, putem descoperi o libertate extraordinara.

5.    Gaseste-ti hobby-uri (sau apuca-te de sport!)

Pana iti gasesti alta slujba profita de aceasta perioada ca sa descoperi ce altceva iti mai place sa faci sau sa te apuci de un regim de viata sanatos, cu multa miscare, de care inainte nu aveai timp. Studiile au aratat ca persoanele care se relaxeaza in mod activ intre patru si sase ore pe saptamana sunt mult mai putin predispuse la depresie, anxietate, hipertensiune si mancatul excesiv. Daca tot ai timp, foloseste-l la ceva util sanatatii tale fizice si mentale.

6.    Reorganizeaza-ti bugetul

Vei fi mult mai putin stresat daca iei taurul de coarne. Aseaza-te cu intreaga familie la masa, cu un carnetel, si taiati toate cheltuielile care nu sunt absolut necesare, ca sa va incadrati in noul buget, micsorat: unul din telefoanele mobile, un telefon fix pe care nu-l prea folositi, abonamentul la cablu pentru 60 de canale la care nu va uitati, orele de pian ale copilului, mesele in oras, etc. Daca preiei controlul asupra situatiei financiare, nu te vei mai simti atat de deprimat.

7.    Nu te izola de lume

E usor sa te izolezi cad iti pierzi slujba, insa e unul din cele mai rele lucruri pe care le poti face pentru starea ta psihica. Iesi din casa, nu refuza invitatii, fa activitati de voluntariat

 

sau ia-ti un job part-time, chiar daca e platit prost, insa astfel ai ocazia sa iesi din casa, sa te simti util si, mai ales sa iti faci noi relatii care te pot ajuta sa-ti gasesti un nou job. Oricum e mai bine decat sa stai inchis intre patru pereti plangandu-ti de mila.

8.    Fa-ti un program si tine-te de el

Fiintele umane au nevoie de rutina. Ritmul nostru circadian, orologiul nostru intern care administreaza fluctuatiile in temperatura corpului, secretia unor hormoni si chiar ritmul metabolic are nevoie de un tipar regulat. Asa ca fa-ti un program de viata si tine-te de el chiar daca nu ai de ce. Inchipuieste-ti ca lucrezi de acasa si structureaza-ti ziua ghidandu-te dupa asta. De exemplu: trezeste-te zilnic la aceeasi ora, fa un pic de sport, da cateva telefoane, fa-ti un pranz ieftin, trimite CV-uri dupa-amiaza, etc.

9.    Nu-ti lasa mintea sa o ia razna

E usor sa transformi un eveniment neplacut din viata intr-o catastrofa de nivel planetar. Un gand negativ duce la altul si tot asa, daca-ti lasi mintea sa alunece in prapastii, te trezesti ca o tii tot intr-un atac de panica. Insa daca suntem atenti la sirul gandurilor si il oprim cand il vedem ca derapeaza, putem evita panica. Oricarui gand negativ raspunde-i cu unul pozitiv.

10. Fa-te util

Toti simtim nevoia sa fim utili, de aceea ne si identificam atat de mult cu meseria noastra si cu performantele de la munca. Insa exista o multime de modalitati sa te simti util chiar daca esti somer. Preia mai multe responsabilitati in casa, ocupa-te mai mult de copii, ofera-te sa ii duci si sa-i aduci de la scoala, sa plimbi cainele, sa platesti facturile, sa te ocupi de temele copiilor, etc. Sunt o mie de lucruri de facut intr-o familie si partenerul iti va fi cu siguranta recunoscator pentru ca ai preluat din sarcini. Ba, probabil ca va avea si cateva sugestii de noi activitati!

11. Fii pregatit pentru intoarcerea la munca

Cercetarile recente arata ca multe dintre persoanele care au revenit la munca dupa o perioada mai lunga de somaj sufera de anxietate si depresie, deoarece sunt presati de creditori si se tem ca daca nu isi fac treaba perfect vor fi dati din nou afara. Asadar, pregateste-te pentru dificultatile revenirii in campul muncii. Ca si in cazul gandurilor prapastioase, simplul fapt ca esti constient de aceste stari si de cauza lor poate indeparta mare parte din anxietate si nesiguranta. In orice caz, e bine sa stii ca nu esti singurul care trece prin asa ceva.

12.  Nu-ti pierde niciodata speranta

Speranta a ramas la urma nu numai pentru ca moare ultima, asa cum se zice, ci pentru ca este cel mai puternic eliminator de stress din cate exista. Medicii spun ca sa speri e cel mai bun lucru pe care poti sa-l faci pentru corpul tau. Asa ca nu uita un adevar probat de multe ori in viata: chiar daca te simti disperat si pierdut, „cand se inchide o usa, se deschide o fereastra”. Asa ca nu-ti perde niciodata speranta!

Cuvinte cheie: , , ,

seo
Gradinita
Blossom Salon
codul
Aboneaza-te
la Newsletter-ul zilnic
Primeste pe mail noutatile Sfatulparintilor.ro. Citeste politica de confidentialitate.
Meniu