Se spune despre tendinţa şcolii de a forma cultură generală că ar ascunde, de fapt, o mentalitate de om sărac, care nu are acces la resurse şi nu are resurse care să-i permită accesul. Şi atunci adună şi păstrează.
Copiii noștri trăiesc într-o lume invadată de tehnologie. Școala nu poate ignora rolul acesteia în educația lor. Ei sunt cetățeni într-o lume care impune formarea unor competențe multiculturale, multiligvistice și, bineînțeles, digitale. Ei devin cetățeni digitali & globali.
Simplu. Pentru că ani întregi îi antrenăm pentru fotbal și, în final, îi testăm la tenis de câmp (nu întâmplător am ales cele două sporturi în analogia mea reprezentativă!).
Şcoala Aletheea vă spune din start: aici copiii vor învăţa să devină oameni. Fiecare obiect de învăţământ are însemnătatea sa și fiecare dascăl propune în această şcoală o viziune nouă asupra educaţiei, o educaţie de secol XXI. Iată, spre exemplu, ce înseamnă muzica, estetica, pentru elevii noștri.
Am observat că majoritatea școlilor promovează în rândul elevilor (repetând în mod obsesiv și neoriginal) sintagma Să nu distrugem natura. Ori, să fim serioși – cine a văzut vreodată un copil distrugând cu bună știință natura?
De câte ori nu v-ați simțit asaltați de de ce-urile copiilor dumneavoastră?
Într-un film de la începutul anilor `90 există următoarea conversaţie între două personaje, un adult şi un copil: „Vezi, acest peşte are ambii ochi pe aceeaşi parte. Pe măsură ce se maturizează, poziţia lor se schimbă şi un ochi trece pe partea cealaltă.” Copilul întreabă: „Şi ce dacă, ce aş avea de pierdut dacă aş avea ochii pe aceeaşi parte?” iar răspunsul este dezarmant: „Cealaltă parte a ta.” Filmul se numeşte Arizona Dream.
De sărbători ne întoarcem la tradiții: o excursie în trecutul nostru plin de semnificații și sens. E un prilej numai bun de reflectat la implicațiile psihopedagogice pe care le are universul tradițional al satului românesc.
E cineva dintre dumneavoastră care nu-și amintește de textul lui Mihail Sadoveanu în care se realizează un portret idealizat (?) al profesorului numit domnul Trandafir?
Nu puține au fost dățile în care am simțit că temele primite de copilul meu, elev in clasa a III-a, au fost cu destinație clară, pentru părinți. Am discutat și cu alți părinți, de la alte clase și mi-au confirmat că nu este un caz izolat cel al fiului meu.
Noi, profesorii din școala privată Aletheea, ne-am hotărât să facem lucrurile ALTFEL. În primul rând îi poftim în vizită și pe copii, alături de părinți, pentru că ei sunt beneficiarii direcți ai procesului din școală și părerea lor chiar contează.
Se estimează că aproximativ o treime dintre elevii care încep şcoala astăzi vor lucra, la finalizarea studiilor, în meserii care nu s-au inventat încă. În această situaţie, întrebarea firească este: ce fel de şcoală ar trebui să urmeze copiii noştri astfel încât să fie pregătiţi pentru o asemenea provocare?