Grupa mică sau prima zi de grădiniță debutează cu emoții, multe întrebări și o serie de provocări mai ales pentru părinții care își aduc pentru prima dată copiii în colectivitate.
Grădiniţa oferă copiilor experienţe variate şi diferite faţă de cele din familie. În grădiniţă, copiii au o mare oportunitate de dezvoltare: învaţă independenţa şi autonomia, socializează în mod spontan cu ceilalţi copii, fără prezenţa adulţilor, iniţiază jocuri de grup, se adaptează la regulile grupei, experimentează exerciţiul integrării în societate.
Dragi părinți, în primele două săptămâni copii plâng atât în clase cât și la despărțirea de părinte sau aparținător. Nu este o regulă generală, cei care au mai fost despărțiți de părinți pentru a merge la creșe sau pentru a sta la bunici pe anumite perioade au învățat că părintele se întoarce și tolerează mai bine despărțirea.
Ce puteți face de fapt înainte de prima zi pentru a le fi mai bine copiilor și a trece mai ușor peste această schimbare de mediu?
În primele zile de grădiniţă, pentru a nu exista consecinţe negative, despărţirea temporară de mamă/tată/ bunici se va face calm, treptat, însoţită de dovezi de afecţiune, în prezenţa persoanei care o va înlocui, respectiv a educatoarei, la grădiniţă.
De notat este faptul că pentru un copil care merge prima dată la grădiniţă, sunt reacţii „normale“ să plângă, să fie speriat, atunci când se desparte de părinte.
Te mai poate interesa si: Cum să-ţi pregăteşti copilul pentru prima zi de grădiniţă
Sugestii pentru prevenirea dificultăţilor de separare/despărţire la grădiniţă:
- Vizitaţi grădiniţa de câteva ori înainte – este de preferat să mergeți la grădiniță de câteva ori înainte de prima zi pentru ca cel mic să știe unde va merge, să parcurgă drumul, să vadă clădirea și evental să vadă clasa dacă este posibil.
- Păstrați-vă calmul – copilul preia de cele mai multe ori din stările emoționale ale părintelui așa că indicat este să vă păstrați calmul și să aveți încredere că acesta se va adapta și va fi în siguranță la grădiniță. Vă recomand pentru a vă relaxa să practicați un exercițiu de respirație, să ascultați o melodie care vă relaxează sau să folosiți autosugestia ca modalitate de restabilire a calmului: „Totul va fi bine!”, „Copilul meu este bine și în siguranță”.
- Fiţi calzi şi fermi – atunci când vă luați la revedere la poarta grădiniței este bine să le explicați ce se va întâmpla și când vă veți revedea din nou pentru ca ei să știe că părintele se va întoarce.
- Oferiţi explicaţii! – aceste explicații sunt binevenite cu câteva zile înainte de a începe grădinița. De preferat este ca părintele să informeze copilul în legătură cu ceea ce se va întâmpla.
Înainte de toate copiii au nevoie de predictibilitate pentru a se simți în siguranță. Un exemplu ar fi: „…mâine te vei trezi la ora X și apoi eu te voi ajuta să te speli, îmbraci, încalți, iar după vom pleca la grădiniță, este acel loc despre care ți-am povestit sau pe care l-am vizitat. Odată ajunși la poarta grădiniței sau în incintă ne vom lua la revedere pentru a ne reîntâlni din nou la sfârșitul programului tău, când te voi aștepta la poarta grădiniței (locul de întâlnire cu părinții). În primele zile copiii vor mai plânge pentru că le este greu să se despartă de părinți dar până la urmă se vor obișnui. Apoi, continuați cu descrierea a ceea ce se va întâmpla la grădiniță: după ce vei ajunge, veți lua micul dejun apoi vor urma diverse activități, gustarea și prânzul (somnul dacă copilul rămâne până după amiază).
- Nu amplificaţi fricile! Nu pedepsiţi – folosirea pedepselor sau enervarea părintelui atunci când copilul va refuza să rămână nu sunt de niciun ajutor.
- Dozaţi protecţia într-un mod optim! – adică nici să nu se mai desprindă de dvs. dar nici să se simtă abandonat.
- Manifestaţi empatie faţă de sentimentele trăite – înteleg că îți este greu și că ți-ai dori să rămâi cu mine dar după ce ne mai îmbrățisăm o dată vei merge cu dna. educatoare în clasă.
- Nu prelungiţi momentul despărţirii! – puteți face acest lucru spunându-i că veți număra până la 10 și când ajungeți la această cifră vă veți despărți pentru a vă reîntâlni din nou la amiază sau după-amiază.
De ce sunt importante aceste strategii de adaptare?
În urma experienței avute în lucrul cu copiii la grădiniță am văzut copiii care au intrat inițial și, după căteva săptămâni, au refuzat să mai vină, am întâlnit mulți părinți speriați, neîncrezători care nu au mai găsit modalități de a-i convinge pe copii să mai intre având multe semne de întrebare dacă este grădinița potrivită, educatoarea, mediul și neînțelegând ce s-a întîmplat.
De cele mai multe ori limitele și regulile imprecise, teama părintelui a avut impact și asupra stării emoționale a copilului, de aceea este important ca părintele să-l ajute pe cel mic cu empatie și fermitate adoptând reguli clare în ceea ce privește rutina de grădiniță.
Autor: Psiholog Adriana Olariu
Despre mine: Mă numesc Adriana Olariu și sunt profesor – consilier psihopedagog, psiholog clinician și psihoterapeut integrativ în formare. Lucrez cu copiii, adolescenții și adulții și îmi doresc ca prin munca mea să facilitez dezvoltarea și împlinirea personală a celor cu care mă voi întâlni în cabinet. |
foto: Depositphotos.com
Urari de Craciun. 100 de mesaje de Craciun pentru iubit/iubita, familie si prieteni
HOROSCOPUL CRACIUNULUI 2024. Cum iti este CRACIUNUL in functie de ZODIE?
Ce inseamna cand versi cafeaua