Psiholog Miruna Stănculescu: Ce se întâmplă când adolescentul descoperă oglinda? - Sfatulparintilor.ro
Ultimele
de 14 ani pentru voi

Psiholog Miruna Stănculescu: Ce se întâmplă când adolescentul descoperă oglinda?

Sfatulparintilor » Adolescenți » Educație adolescenti » Psiholog Miruna Stănculescu: Ce se întâmplă când adolescentul descoperă oglinda?

Adică momentul acela în care îți dai seama că progenitura ta, cea căreia nu-i păsa cum arată când iese din casă, nu mai poate trece prin fața oglinzii fără să rămână acolo cel puțin 10 minute pentru retușuri. Sau momentul la care același copil care vorbea cu tine despre “câte în lună și în stele” îți explică acum “ce rost are, oricum nu înțelegi nimic”. Ori poate exact momentul la care un coș devine o tragedie și motiv de “nu vezi cum arăt, nu vreau să ies pe stradă”. Sună cunoscut? Nu te panica. Toate acestea sunt scenarii comune și nu reflectă o problemă a relației dintre tine și copilul tău, ci un stadiu firesc de dezvoltare. În mod ironic, deși se lasă cu mult deranj în familie, reflectă trecerea la un ultim stadiu, superior, de gândire și achizitionarea unei noi forme de centrare pe sine, ambele benefice pentru trecerea la stadiul de adult.Dacă te consolează cu ceva, tot pe acolo ai trecut și tu, părintele lui. Oricare dintre noi, adulții de azi, am trecut pe acolo, chiar dacă manifestările au fost diferite.

Dar hai să vedem ce se petrece, științific vorbind. În preajma adolescenței odraslei, mulți părinți sunt deja obișnuiți cu egocentrismul copilului lor. Doar că până la adolescență acesta este mai puțin ermetic pentru că are legătură cu aspecte concrete. Copilul vrea sau nu vrea ceva, dar lucrurile se opresc aici. Odată cu trecerea la adolescență preocupările devin mai abstracte și mai ermetice pentru că implică centrarea pe gânduri și pe probleme conceptuale. Este momentul achiziționării metacogniției, adică a capacității de a avea gânduri despre gânduri, respectiv achiziționarea capacității de a mă uita la mine în timp ce fac lucruri și a avea o opinie despre asta. Această nouă capacitate îi dă adolescentului nu numai posibilitatea de a-și conștientiza mai bine propriile gânduri, dar și preocuparea pentru gândurile celorlalți. Ca orice lucru de pe lumea asta, și această abilitate vine cu o perioadă de acomodare. Care la început face dificilă diferențierea între gândurile lui și cele ale celorlalți.

Citeste continuarea: 1 2

Data articol: 09/10/2015