Psiholog Monica Bolocan: Copil supradotat sau doar foarte inteligent?
Fiecare parinte spera, undeva in adancul sufletului, ca are un copil mult mai capabil decat majoritatea celor de varsta lui. Poate chiar supradotat, sau macar cu un talent special. Un lucru este cert: fiecare copil este unic in felul lui si trebuie apreciat pentru aceasta.
Totusi, ce este un copil supradotat?
Specialistii au pareri diferite in privinta definitiei. Unii dintre acestia considera ca a fi supradotat presupune cel putin o performanta speciala intr-un anumit domeniu, altii ca ca este nevoie de o supraperformanta in toate. Multi considera ca supradotarea nu se raporteaza doar la performantele in aria intelectuala sau academica, ci si in cea sportiva sau artistica (desi de multe ori ne referim la acestea din urma folosind termenul de talent). Cu toate acestea, cand spunem supradotat, ne gandim in primul rand la performanta intelectuala (sau cognitiva). De altfel, definitia oferita de DEX este “supradotat – cu calitati intelectuale iesite din comun”. In continuare, ma voi referi la aceasta categorie de copii si nu la cei care au un talent special – artistic, sportiv sau de alta natura decat intelectuala.
In termen de IQ (coeficient de inteligenta stabilit printr-o baterie de teste standardizata), inteligenta superioara incepe de la un scor de 120 in sus, iar peste un scor de 130 putem vorbi de primele semne de “special”.
Te mai poate interesa: 10 ponturi simple sa ai un copil inteligent
Incepand cu scorul de 145 avem deja un indiciu clar pentru supradotare.
Se considera ca in cazul unui IQ in jurul valorii de 180 vorbim despre un geniu. Totusi, un simplu IQ nu este suficient pentru a face diferenta intre foarte inteligent si supradotat. Este important sa facem aceasta diferentiere intrucat copiii supradotati necesita un management educational special atat acasa cat si la scoala (reglementat prin Legea 17 / 2007 si Legea 1 / 2011, sectiunea 14).
Iata care sunt cele mai importante trasaturi care ar putea indica faptul ca ai un copil supradotat:
- Manifesta o dezvoltarea precoce a abilitatilor verbale si a celor din sfera academica (ex: abilitati de citit, scris sau matematice exceptionale dezvoltate inca de la varsta prescolara)
- Are o usurinta deosebita in a folosi cele mai potrivite cuvinte si expresii verbale si un vocabular extrem de bogat. Se exprima inca de la varste mici folosind fraze lungi si corecte din punct de vedere gramatical
- Retine cu usurinta un numar foarte mare de informatii din domenii variate de interes
- Are o abilitate deosebita de a intelege si opera cu metafore, notiuni si concepte abstracte (care tin inclusiv de etica, moralitate si religie), inca de la varste mici (inainte de 10 – 12 ani)
- Are o creativitate deosebita in identificarea unor solutii originale, pe care altii nu le vad
- Are un fin simt al umorului, intelegand glume, ironii si nuante de limbaj mult peste nivelul lui de varsta
- Dovedeste un interes neobisnuit pentru subiecte ce depasesc nivelul de intelegere al copiilor de varsta similara
- Are abilitati matematice si spatiale deosebite
- Sesizeaza foarte rapid ceea ce nu este logic
- Face fata cu usurinta conversatiilor cu adultii pe teme de interes general
- Uneori prefera sa-si petreaca timpul singur, avand diverse hobby-uri sau studiind diverse subiecte de mare interes pentru el
- Are un nivel foarte bun al memoriei de lucru (cantitatea de informatii procesate mental simultan pentru gasirea unei solutii intr-o problema complexa). Unele cercetari arata ca memoria de lucru este semnificativ mai dezvoltata in cazul copiilor supradotati fata de ceilalti. Practic, mintea lor jongleaza simultan cu un numar foarte mare de informatii, ceea ce le permite sa ajunga mult mai repede la rezultatul corect si sa gaseasca solutii exceptionale. Exista, totusi, situatii speciale – descrise mai jos – in care memoria de lucru este afectata
- Se plictiseste foarte usor la scoala si poate avea probleme de socializare cu copiii de aceeasi varsta, preferand compania copiilor mult mai mari sau chiar a adultilor
Nu rata nici: Ce sa mananci cand esti gravida ca sa ai un copil inteligent
In afara de IQ, multe din aceste abilitati (memoria, rationamentul, creativitatea, abilitatile verbale si spatiale) pot fi evaluate prin teste psihologice specifice, unele disponibile chiar si pentru copii incepand cu varsta de 4 ani. O parte din abilitatile enumerate mai sus se regasesc si la copiii foarte inteligenti, insa la un nivel mult mai apropiat de standardul varstei si intr-o combinatie mai restransa.
Atentie! Aspecte importante de stiut:
- Multe din trasaturile de mai sus sunt prezente si la unii copii cu sindrom Asperger, fara a insemna ca sunt supradotati. Spre exemplu: interesele neobisnuite, memoria excelenta, abilitatile speciale matematice sau spatiale inalte, scris-citit precoce si dificultatile de socializare cu copii de aceeasi varsta
- Exista copii foarte inteligenti sau supradotati care, in ciuda unor scoruri IQ inalte, au performanta scolara slaba sau chiar dezastruoasa. Este cazul copiilor cu ADHD (tulburarea de deficit de atentie si hiperactivitate) si a celor cu Tulburari Specifice de Invatare (ex: dislexie, disgrafie) care – paradoxal – in ciuda unei inteligente exceptionale, au dificultati in a citi sau scrie!
- Copiii supradotati cu probleme afective si emotionale (ex: anxietate, depresie) sunt de asemenea afectati in performanta scolara, mintea lor fiind mult prea ocupata de griji pentru a mai gandi
Toate aceste cazuri trebuie depistate cat mai devreme pentru a-i ajuta pe acesti copii sa isi valorifice corespunzator potentialul lor cognitiv fabulos cu care i-a inzestrat natura si a nu lasa confuzia, frustrarea si demotivarea sa ii marcheze pe viata.
AUTOR: Monica Bolocan
Psiholog clinician si educational, practician acreditat TRIPLE P (Positive Parenting Program)
0740.204.020