Blogul tău

Ce mancam in timpul sarcinii – cateva sfaturi utile

19 mai 2011, , Vizualizări: ...

O gravida la termen nu trebuie sa depaseasca cu mai mult de 12 kg greutatea de dinaintea sarcinii. Cresterea lunara maxima in mod normal este de 1,5-2 kg. Nu cantitatea alimentelor este importanta ci, mai degraba, calitatea si diversitatea.

Necesarul caloric pentru o gravida este de 2000-3000 kcal in functie de gradul de solicitare fizica zilnica. Pentru o activitate fizica usoara este nevoie de mai putine calorii. Gravida nu trebuie sa depuna eforturi fizice mari.

Necesarul de proteine (la gravida) = 80-100 g/zi (exemplu: in medie 100 g de carne contine 20 g proteine, deci pentru 80 g proteine/zi sunt necesare >400 g carne/zi. Proteinele se intalnesc si in alte alimente, deci cantitatea de carne/zi se va reduce).

Surse de proteine:

-lapte, branzeturi, carne, viscere (ficat, rinichi, inima, splina, peste), oua;

-fasole, mazare, soia.

-pâine.

-nuci, arahide, alune, cartofi, ciuperci.

Necesarul de glucice = 4-6 g/kg/zi

Sursa de glucide:
-pâine, mamaliga, orez, paste fainoase, gris, arpacas etc.

-zaharul

-legumele si leguminoasele: cartofi, fasole, soia, mazare etc.

-fructe dulci: struguri, mere, pepene, smochine.

Necesarul de lipide (grasimi) = 50-60 g/zi (60% trebuie sa fie de origine animala).

Surse de lipide:
-untura, uleiul de soia, floarea soarelui, germene de porumb, nuca, rapita, masline.

-margarina si untul.

-alimente ce contin grasimi ascunse: carnea grasa, produse lactate grase, galbenus de ou, peste gras, pasari grase (rata, gasca), preparate de cofetarie grase (halva, ciocolata, biscuiti, prajituri), sarmale, pilafuri, cozonac, briose etc.

Alimentele se cantaresc in stare proaspata (nepreparate). Nu te speria de cifrele date si calculele pe care trebuie facute. Este suficient sa faci cateva astfel de calcule pana vei retine cam ce si cat are fiecare aliment in parte. Probabil ai incercat tot felul de retete de slabit pana acum. Parerea mea este ca o alimentatie controlata este singura solutie. Organismul nu depoziteaza (depune grasimi) decat daca are un surplus (i se ofera prea mult). Disciplineaza-l!

Alimente de evitat:
-conservele si mezelurile

-branzeturile fermentate (branza de Camembert etc)

-mancarurile grase, sosurile, prajelile, rantasurile, tocaturile, vânatul.

-condimentele, cafeaua concentrata, ceaiul negru, bauturile alcoolice tari.

Vitamine: sunt foarte importante, insa este de retinut ca aportul de vitamine B si C trebuie sa fie zilnic, deoarece nu pot fi stocate de organism. Legumele si fructele contin vitamina B si C, vitamina B se gaseste si in carne, lactate, peste, cereale, nuci. Vitamina D se afla in untura de peste si poate fi stocata de organism doar in prezenta soarelui, de aceea sunt importante plimbarile in aer liber pentru a expune organismul la lumina solara.

Minerale: sunt necesare pentru functionarea organismului. Calciul este necesar in formarea oaselor si dintilor copilului. Este recomandabil ca dieta sa fie bogata in calciu, si pentru aceasta consuma brocoli, lapte praf si conserve de peste cu os. Frunzele verzi de zarzavat si produsele lactate contin deasemenea calciu. Pentru o absorbtie buna a calciului este important sa se asigure si aportul de vitamina D.

Fibre: acestea furnizeaza energia necesara functionarii organismului. Provin din cereale, orez, cartofi, mazare, fasole boabe.

Fier: important si pentru mama si pentru fat. Nivelul de fier din sange trebuie mentinut cat mai ridicat in sarcina, deoarece copilul il consuma foarte repede. Pentru aceasta se recomanda carnea rosie. Daca nu se poate consuma se poate inlocui cu oua, peste sau fasolea boabe.

Pe parcursul sarcinii trebuie evitate alimentele care ar putea contine agenti patogeni periculosi pentru femeile gravide. Se va evita in mod deosebit fumatul (atentie la fumatul pasiv!). Se poate admite ocazional consumul de cafea slaba si bauturi alcoolice slabe.

Pentru a mentine un tranzit intestinal normal alimentatia trebuie sa contina alimente cu fibre celulozice (radacinoase: morcovii, sfecla, ridichia, pastarnacul; frunze de varza, spanac etc.; cozile si semintele fructelor; leguminoase: fasole, mazare; derivate cerealiere din faina neagra).

Pe langa alimentele cu fibre sunt necesare plimbari in aer liber, chiar in ultimele saptamani. Atentie la cariile dentare! Protejeaza-ti dintii prin periaj dupa fiecare masa! Medicii stomatologi evita sa trateze gravidele.

Scrie și tu
Nu necesită conectare click aici pentru toate intrebarile
Aboneaza-te
la Newsletter-ul zilnic
Primeste pe mail noutatile Sfatulparintilor.ro

Recomandări

Cele mai noi

Vezi cele mai noi 100 de articole

Cele mai citite din categorie

Comentarii (1)

  1. laurita82 spune:

    super articol…se poate sa fac un rezumat al acestuia si la mine pe blog ?…oricum mi-as dori sa pot sa ajung pe deplin o persoana recunoascatoare….incep deciprin a fi recunoscatoare sfatului parintilor pentru acest articol deosebir 🙂

Comenteaza

Meniu