Shop
Ultimele 100 de articole

Scoala de vara intre moft si necesitate

24 iunie 2014, , Vizualizări:

Vara inseamna relaxare, mare, concedii, caldura, timp liber pentru orice. Pentru copii , vara inseamna in primul rand „fara teme” si fara „scoala”; si ce  bucurie!

Cu toate acestea, este bine sa le oferim copiilor posibilitatea sa se relaxeze intr-un mod organizat si mai cu seama  sa beneficieze de programe educationale speciale care  sa le dezvolte creativitatea, gandirea sau diferite  abilitati speciale.

Un numar din ce in ce mai mare de parinti constientizeaza faptul ca „dusul la tara la bunici” are avantajele dar si dezavantajele lui. Pe de o parte , la tara este aer curat, sunt produse bio  dar este si mult prea multa libertate pentru copii. Bunicii , in dragostea lor nemarginita  pentru copii , de cele mai multe ori le permit sa faca ce doresc , „ca doar sunt in vacanta !”…… Cu alte cuvinte, copiii se vor obisnui pret de mai bine de doua luni cu definitia  „vacanta este atunci cand nu facem teme , cand ne trezim si ne ducem sa dormim  cand dorim, atunci cand ne jucam si cand facem ce vrem noi”.

Va propunem sa analizam impreuna cateva concepte „de vacanta” pentru a intelege mai bine de ce ar trebui sa optam pentru anumite activitati chiar si pe perioada vacantei.

In primul rand , conceptul de recreere defineste acea  perioada de timp care nu este dedicată activităților scolare, profesionale, casnice, de afaceri  , ci este o perioadă de odihnă activă .

Diferența între activitățile recreative și cele obligatorii (sau necesare),  nu este strictă și depinde de fiecare persoană, așadar, a cânta, a dansa, a găti pentru unii poate fi o activitate făcută în scop recreativ în timp ce,  pentru altii , pot fi sarcini profesionale. În timpul  liber multe persoane acorda o atentie deosebita unor  pasiuni, tabieturi. Odihna activă este un timp esențial pentru păstrarea sănătății fizice și psihice.

Petrecerea timpului în mod  dezorganizat ,  care duce la plictiseală, petrecerea unui timp îndelungat la televizor, în baruri, la calculator sau în pat(lenevire) nu se consideră recreere și nu  are  un impact pozitiv asupra sănătății. Asadar, vacanta nu este compatibila cu notiunea de recreere in fata tabletei, a televizorului sau a calculatorului si nici cu lenevitul in pat.

Timpul de odihnă este parte a timpului total alocată refacerii potenţialului energetic şi funcţional, fizic şi psihic al copilului ,  în vederea restabilirii capacităţii sale de muncă şi, în particular, a capacităţii sale de învăţare; timpul de odihnă se impune ca o necesitate organică şi fiziologică, o trebuinţă cu caracter ciclic care se înscrie în bioritmicitatea specifică funcţionării organismului uman.
În cadrul unei cercetări efectuate de specialistii  de la Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei din Bucureşti, această componentă a timpului a fost desemnată prin sintagma timp extraşcolar: „Timp extraşcolar – segmentul din bugetul zilnic de timp al unui elev care presupune, de asemenea, un anumit caracter de obligativitate impus de anumite cerinţe fiziologice şi condiţii socio-economice.

Timpul extrascolar cuprinde :

– timpul destinat activităţilor care răspund unor cerinţe fiziologice (timpul afectat somnului nocturn şi diurn, odihnei pasive, servirii mesei, igienei personale);
– timpul destinat unor activităţi în gospodărie sau în afara acesteia, altele decât cele incluse în timpul şcolar (exemple de activităţi: spălat vase, pregătirea mesei, spălat rufe, curăţenie, cumpărături, activităţi în agricultură, alte activităţi remunerate etc.).” (Institutul de Stiinte ale Educatiei)
Un alt concept, timpul cotidian de odihnă este timpul alocat repausului zilnic şi este reprezentat de intervalul ce desparte 2 zile consecutive de lucru; prin analogie, timpul zilnic de odihnă al elevului se întinde între momentul încheierii programului şcolar (timp instituţionalizat de învăţare) din ziua curentă şi momentul începerii programului şcolar din ziua imediat consecutivă. De reţinut, în România acest interval de timp nu este precizat.

Dar , cel mai important, in viziunea noastra, este timpul de odihnă activă . Acest „timp” este  alocat altui gen de odihnă, care nu presupune suspendarea stării de veghe şi a activităţii, ci desfăşurarea unor activităţi cu valenţe revitalizante; odihna activă este relativă, ea nu înlocuieşte somnul şi nu are efecte asupra stării generale de oboseală, ci asupra unor tipuri specifice de oboseală care se instalează în anumite momente ale programului zilnic, săptămânal,anual.
    Din acest punct de vedere, se consideră că odihna activă înseamnă “a schimba ocupaţia obişnuită” sau “alternarea unui fel de activitate cu altul”; în mod evident, maximizarea efectelor odihnei active ridică probleme de genul: cu ce fel de activităţi trebuie făcută alternanţa? Când şi cât timp trebuie făcută schimbarea pentru a fi eficientă şi pentru a nu obosi ea însăşi?

Asadar, iata marea dilema: cat din timpul de odihna al copiilor nostri trebuie ocupat cu activitati revitalizante , cu activitati care au rolul de a „dezamorsa” stressul si tensiunile acumulate .

De regula , parintii isi incurajeaza copiii catre performanta (intelectuala sau fizica) , adaugand unui program scolar (si asa incarcat) o asa numita „scoala de dupa scoala” – un program intens de „meditatii” menite sa asigure succesul in cadrul concursurilor si olimpiadelor.

Poate ar fi util sa intelegem ca fiinta umana are multa nevoie de a-si regasi resursele (inzestrari/ abilitati) pentru a fi capabila sa se automotiveze . Sunt foarte multe activitati , care nu obosesc copilul ci, dimpotriva , il relaxeaza dar il si ajuta sa se inteleaga, sa se autodescopere.

In lumea civilizata se vorbeste despre dezvoltare personala mai mult decat despre cate puncte am obtinut la concursul X sau Y.

La noi, a devenit o regula: copilul meu trebuie sa fie cel mai bun la toate (este o extrema) sau dimpotriva (cealalta extrema : ce conteaza? Merge si asa! Cu totii am trecut prin scoala!)

De ce oare nu gasim o cale de mijloc prin care sa i se ofere copilului posibilitatea sa „incerce” din fiecare cate putin. Am studiat ca educatia este de mai multe feluri : formala, nonformala si incidentala. Cea formala, este limpede, se desfasoara in clasa, cu mai mult sau mai putin chef (atat din partea copiilor cat si din partea cadrelor didactice ) . Educatia nonformala este cea mai noua abordare a invatarii prin activitati placute si motivante. Avantajele sale multiple inglobeaza  abilitati castigate in conditiile unei libertati de exprimare maxime.

Educatia nonformala inseamna orice actiune organizata in afara sistemului scolar, prin care se formeaza o punte intre cunostintele predate de profesori si punerea lor in practica. Acest tip modern de instruire elimina stresul notelor din catalog, al disciplinei impuse si al temelor obligatorii. Inseamna placerea de a cunoaste si de a te dezvolta.
Educatia nonformala cuprinde :

– activitati extradidactice: cercuri de discipline, ansambluri sportive si artistice, concursuri, olimpiade etc
– activitati extrascolare: dezvoltare personala ,  actorie, cursuri de dezvoltare a creativitatii, excursii, actiuni social-culturale ( la muzeu, la teatru, in biblioteci etc)

Educatia nonformala insoteste cu succes formarea educationala a copiilor si ramane una dintre variantele optime pentru sustinerea placerii de cunoastere si de afirmare profesionala mai tarziu.

Educatia incidentala este acea educatie cu caracter spontan si nesistematic, care se realizeaza prin contactele directe ale individului cu mediul social, de cele mai multe ori aceste influente fiind hotaratoare in evolutia individului (exemplu : gasca de prieteni). Atentie parinti la ce anturaje au copiii vostri si cu ce personae isi petrec timpul!

In concluzie , pledam in acest articol pentru a-i oferi copilului posibilitatea de a alege ce anume este in concordanta cu abilitatile sale, ariile sale de interes  si bineinteles cu dorinta sa de dezvoltare. Parintele are rolul cel mai important, acela de a-i oferi alternative  copilului si a-i da libertatea de a alege . Oare cati dintre noi ne putem lauda cu aceasta capacitate?

De cele mai multe ori aud : „copilul meu se va face medic sau jurist sau inginer”. Intreb : „ cine a ales?” . Indignat vine raspunsul prompt al parintelui :”evident, eu!” .

De cele mai multe ori ne gandim la ce meserie este cel mai bine platita acum. Aceasta meserie va fi cea pe care o va practica copilul nostru. Rareori ne punem problema daca ceea ce am hotarat noi pentru copilul nostru este in acord cu ceea ce isi doreste si el.

De cele mai multe ori „ii ocupam „ timpul copilului nostru cu ceea ce gasim noi ca este „util” fara a asculta de necesitatile lui  ca individ.

Revenind la timpul de odihna activ , de cate ori ati auzit : „ in vacanta il voi lasa pe copil sa faca ce vrea , a muncit destul in timpul anului”. Ce va alege sa faca un copil in vacanta cand in timpul anului nu a avut voie sa se uite la televizor, nu a avut voie sa joace fotbal, nu a avut voie sa mearga la un curs de arte care ii placea pentru ca avea meditatii la matematica, nu a avut voie sa mearga la orele de dezvoltare personala pentru ca trebuia sa mearga la concursuri si olimpiade. Si cate si mai cate nu a avut voie sa incerce in timpul anului…… Intr-un final, in sfarsit cand a venit vacanta atat de asteptata, copilul va dormi pana tarziu dimineata deoarece noptile va sta cu ochii pironiti la TV sau pe tableta/ laptop/ PC ; va „lancezi” pe canapea cu ochii pe tavan plictisindu-se …cu alte cuvinte, va iesi din ritmul de munca „diabolic” din timpul anului scolar! As dori tare mult sa ma contraziceti aici, intr-un numar cat mai mare! Daca asa este, astept un mesaj la sanda@amadeusiq.ro .

Va propunem sa incercati o alternativa la ceea ce am descris mai sus. Sugerati copiilor vostri sa isi petreaca vacanta in mod activ, participand la cursuri recreative in care isi pot dezvolta deopotriva abilitatile innascute dar si creativitatea, in care vor impleti sportul fizic cu sportul mintii si in care va interactiona cu alti copii. In acest fel copilul tau nu va mai iesi din „ritm” ci, dimpotriva isi va creea el insusi un ritm de dezvoltare si de autocunoastere /autodepasire / automotivare. Iti va multumi mai tarziu ca i-ai dat alternative sa se dezvolte si sa aleaga ! Nu se va transforma in „masinuta teleghidata” care stie un singur drum : casa-scoala-meditatii-casa.

Da-i posibilitatea copilului tau sa fie creativ si sa gandeasca creativ pentru viitorul sau. Iti propunem cateva teme de vara: http://www.amadeusiq.ro/wp-content/uploads/2014/06/SCOALA-DE-VARA-PENTRU-COPIII-ISTETI-AMADEUS-IQ-2014.pdf

 

Sanda Nicoleta Popescu

Director Amadeus IQ

www.amadeusiq.ro

seo
Gradinita
Blossom Salon
Aboneaza-te
la Newsletter-ul zilnic
Primeste pe mail noutatile Sfatulparintilor.ro. Citeste politica de confidentialitate.