Noile metode de invatare: teoria inteligentelor multiple si cum iti poate ea ajuta copilul sa invete cu drag - Sfatulparintilor.ro
Ultimele

Noile metode de invatare: teoria inteligentelor multiple si cum iti poate ea ajuta copilul sa invete cu drag

Sfatulparintilor » Școlari » Educație scolari » Noile metode de invatare: teoria inteligentelor multiple si cum iti poate ea ajuta copilul sa invete cu drag

De multe ori, din dorinta de a-i educa cat mai bine, parintii si profesorii au tendinta sa indrume copiii in procesul de invatare fara a tine cont de nevoile si competentele lor. Ce uita insa acestia este ca fiecare copil invata diferit, in functie de aptitudinile sale.

 

Din pacate, inteligenta emotionala este un subiect arareori adus in discutie in scolile si programele traditionale, care pun accentul numai pe acumularea de cunostiinte. In anii `80 insa a fost enuntata o teorie a inteligentelor multiple, conform careia fiecare dintre noi este inzestrat cu un dar. Astfel, metoda de invatare ideala variaza de la elev la elev – ea trebuie sa antreneze tocmai aceste abilitati personale, pentru ca procesul de invatare sa fie intr-adevar eficient.

 

Daca metodele de predare sunt atractive pentru copii, acestia vor invata mai repede si cu mai mult drag, pentru ca nu vor mai privi temele si scoala ca pe o corvoada. Activitatile din clasa ar trebui sa fie adaptate si sa utilizeze resursele necesare astfel incat sa raspunda nevoile copiilor, indiferent de tipul de inteligenta care il caracterizeaza pe cel mic: verbala, matematica, vizuala, corporala, muzicala, naturalista, inter sau intrapersonala. Astfel, la varste fragede, cea mai buna metoda de predare este prin joc: jocuri de miscare, teatru de papusi si marionete, poezii si cantece.

 

Din fericire, si in tara noastra aceasta teorie incepe sa castige teren, fiind adoptata de mai multe centre de invatamant private. “O calitate importanta a profesorului ar trebui sa fie simtul umorului, alaturi de capacitatea de a gandi outside the box. Copiii trebuie antrenati in permanenta, de aceea, fiecare lectie este gandita cat mai dinamic, pentru ca vrem sa ne distram invatand”, spune prof. Adriana Alionte, director Shakespeare School, un centru de invatare a limbii engleze din Bucuresti.

 

Aici, profesorii descopera si apoi valorizeaza talentele celor mici, incurajandu-i sa atinga un nivel maxim al performantei. Materialele folosite in clasa sunt gandite in asa fel incat activitatile sa ii antreneze cat mai mult pe copii, iar acestia sa ia parte la ele cu drag. Astfel, isi dezvolta increderea in sine iar pe langa faptul ca invata o limba straina cu usurinta, in timp, ei ajung sa vorbeasca in public fara a fi stingheriti si se integreaza mai repede in grupuri noi.

 

Modelul profesorului care vorbeste si al elevul care ia doar notite nu include un real dialog intre cei doi: in sistemul traditional, copiii nu sunt incurajati sa puna intrebari, sa participe activ la ore sau sa isi descopere abilitatile. In contrast cu acestea, noile teorii si metode  bazate pe teoria inteligentelor multiple castiga din ce in ce mai multi adepti, iar aceasta este o perspectiva imbucuratoare pentru noile generatii de elevi.

Data articol: 31/10/2012