„Las’ că vezi tu la școală!”
Vă este cunoscută replica? În treizeci de ani de activitate la catedră eu am auzit-o de-atâtea ori, încât am senzația că e un fel de moștenire din generație în generație, de care nu vom scăpa nicicând.
Și poate că uneori e îndreptățită pentru că într-adevăr, micii școlari văd în primul lor an de școală nenumărate pagini de liniuțe, simt zilnic în spate un ghiozdan la fel de greu ca ei (exagerez…dar nu prea mult…), duc dorul jocului și mișcării, pentru că într-o sală de clasă cu peste 30 de elevi (pregătitoare) jocul și mișcarea reprezintă un lux etc.
Dar tot mi se pare ciudat că mulți dintre părinți își pregătesc astfel copilul pentru școală, amenințându-l. Și mai târziu, aceiași părinți se miră că dragul de școală nu există…
Știind toate acestea, noi, profesorii din școala privată Aletheea, ne-am hotărât să facem lucrurile ALTFEL. În primul rând îi poftim în vizită și pe copii, alături de părinți, pentru că ei sunt beneficiarii direcți ai procesului din școală și părerea lor chiar contează. Odată ce au pășit în spațiile generoase, pline de lumină și culoare, le arătăm că școala noastră e un loc prietenos: de exemplu, în sălile de clasă înveți mai ușor să numeri dacă sari șotronul și comunici fără rețineri cu ceilalți colegi dacă te antrenezi cu o păpușă.
Aceeași școală e și un loc de întâlnire: zilnic, în Întâlnirea de dimineață, profesori și elevi, mari și mici, exersăm împreună Libertatea și Binele și dăm startul în descoperirea Adevărului și Frumosului. Iar dacă locul de întâlnire e câteodată în cantină, la o cană de ceai, ce poți să-ți dorești mai mult?
Toți pașii pe care-i facem în arhitectura Aletheea (și despre care veți mai afla în viitoarele noastre articole) se sprijină pe elementele cheie despre care spun specialiștii că ar sta la baza succesului școlar (Daniel Goleman, Inteligenţa emoţională):
Curiozitatea – dorinţa de a explora permanent ceva nou
Încrederea – sentimentul de siguranţă în demersul spre cunoaştere şi devenire
Intenţia – pornirea interioară, conştientă, însoţită de dorinţa de a pune în fapt o idee
Controlul de sine – capacitatea de control asupra propriilor fapte
Raportarea – dorinţa şi capacitatea de a fi parte dintr-un grup care te înțelege
Comunicarea – capacitatea şi dorinţa de a transmite idei şi sentimente
Cooperarea – capacitatea de a lucra împreună, în scopul realizării unui obiectiv comun.
Așadar, din ceea ce v-am povestit până acum, ce credeți că pregătim noi: copilul pentru școală sau școala pentru copil?
Dar dumneavoastră și școlile în care merg copiii dvs.?
Psiholog, Daniela Stoicescu
DESCARCA de aici brosura Scolii Private ALETHEEA.