Psiholog Maria Verdi: De ce sunt temele pentru acasa o povara pentru elevi?
Elevii din Romania afirma ca aloca 7 ore pe saptamana pentru temele de acasa, in comparatie cu 14 ore pe saptamana, atat cat aloca elevii din Shanghai (China), cel mai performant sistem de educatie din lume, potrivit studiilor Programului pentru evaluarea internationala a elevilor (PISA), realizate de Organizatia de Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD).
Conform analizei, timpul acordat de elevi pentru temele de acasa a scazut, in medie, cu o ora pe saptamana la elevii de 15 ani, in perioada 2003 – 2012. Specialistii in educatie pun scaderea numarului de ore alocat pentru teme, pe seama raspandirii accesului la Internet si a folosirii acestuia mai mult ca o unealta de divertisment si mai putin ca un mijloc educativ.
5 teme controversate despre cresterea copiilor care impart femeile in doua tabere
Psihologul Maria Verdi: “Temele pentru acasa nu ar trebui sa fie un moment de stres si presiune”
Specialistul in psihologia copilului, Maria Verdi, considera ca temele pentru acasa sunt un lucru normal si nu ar trebui sa fie pentru acestia un motiv de stres si presiune. “Nu temele pentru acasa sunt generatoare de stari anxioase in randul elevilor. Societatea cere copiilor performanta, sunt evaluati prin note, elevii doresc performanta, astfel, temele pentru acasa reprezinta o unealta logica de crestere a performantelor. Pentru a obtine rezultate tot mai bune si pentru a-i motiva, copii au nevoie de incurajari permanente si feedback pozitiv din partea profesorilor si a parintilor. Criticile si acuzatiile blocheaza si tensioneaza relatiile dintre elevi si parinti sau profesori. Elevii, mai ales cei mici, au nevoie de multa repetitie si exercitiu pentru a invata un comportament. Necesitatea temelor este, in acest sens, benefica. Comportamentele invatarii se construiesc prin repetare”, afirma psihologul Maria Verdi, directorul Centrului ReCreation Life. Totodata, specialistul in psihologia copilului ii sfatuieste pe profesori şi parinti sa evite vanarea greselilor facute de elevi, deoarece acestea sunt oportunitati reale de a invata. “Oferiti modele sanatoase din exemplul personal. Doar asa, copilul invata sa recunoasa greselile si sa gaseasca alternative de solutionare fara a se simti vinovati, fara a gasi vinovati. Cand invata un comportament nou (exemplu – limba straina, o materie noua etc), copilul are nevoie de multe repetari, teme si exercitii pana ajunge la performanta optima. El are nevoie sa stie ce a reusit pana in acel moment si ce mai are de invatat. Emotiile pozitive sunt un context bun de a invata, aceasta fiind asociata cu emotia pozitiva”, declara psihologul Verdi.
Daca spunem copilului ca nu lucreaza bine sau ca greseste, ii provocam o reactie emotionala negativa, generam conflicte atat ca parinte sau ca profesor, este de parere specialistul. “Reactia noastra negativa la greselile lor – ca parinte sau profesor – blocheaza performanta, tocmai pentru ca le-am generat disconfort. Ca raspuns la starea de tensiune, copilul va refuza sa-si faca temele sau va minti ca le-a facut, le va face in graba, fara a le acorda atentie. O alta evitare a temelor este implicarea in alte activitati mai distractive sau solicitarea ajutorului parintelui, motivand ca este greu, sau pur si simplu, fuga in internet cand parintele este ocupat cu alta activitate”, spune psihologul Verdi.
Citeste continuarea: 1 2
Horoscop 2025. MUTĂRI astrale MAJORE! Previziuni astrologice complete pentru toate zodiile
Venus în Vărsător 7 decembrie 2024 – 2 ianuarie 2025. Cum se transformă prietenia și relațiile?