„Școala este percepută atât de elevi, cât și de multe cadre didactice ca dificilă, încărcată, constrângătoare, puţin generatoare de satisfacţie și plăcere.” Asta este una dintre concluziile studiului „Cultura elevilor și învățarea”, realizat în 2014 de Institutul de Științe ale Educației din România.
Puține lucruri s-au schimbat de atunci în programa școlară, de aceea, mai ales la începutul anului de studiu, foarte mulți părinți se plâng că odraslele lor nu vor să meargă la școală sau au schimbări în atitudine și comportament (devin pasivi, introvertiți, ori agresivi și neascultători). Ca și beneficiari, nu putem schimba prea multe în sistemul de învățământ, dar, cu un pic de inspirație și răbdare, putem schimba atitudinea copilului nostru față de procesul de studiu.
Readucerea în lumea reală
În secolul XXI ritmul vieții noastre este foarte accelerat. Adesea, pentru a reuși să le facem pe toate, noi lăsăm copiii în voia lor. Le permitem să stea în fața televizoarelor ore în șir, îi lăsăm pradă jocurilor pe calculator și telefon. Astfel micuții își pierd interesul nu doar pentru școală, ci și pentru lumea reală. Sarcina noastră este să colaborăm cu ei cât mai mult posibil. Să-i implicăm în activitățile cotidiene și să raportăm la viața de zi cu zi lecțiile învățate la școală.
Încurajarea „de ce-urilor”
Toți copiii sunt curioși și au capacități de învățare și dezvoltare (cu mici excepții – ca în cazul celor care suferă de tulburări cognitive). Depinde doar de noi, adulții, să le încurajăm curiozitatea, responsabilitatea și independența. Astfel, atunci când micul tău elev îți pune întrebări, nu-i da răspunsuri evazive. Oprește-te din activitatea în care erai implicat și explică-i pe înțelesul lui ceea ce-l interesează. Iar dacă nu știi răspunsul, îl găsiți împreună la un click distanță. Asta dacă biblioteca voastră nu vă poate fi de ajutor.
Diversificați rutina
Mulți copii merg în clasa întâi deja știind să citească. Este și firesc să se plictisească de la scrierea nenumăratelor rânduri de cârligele. Astfel, interesul pentru învățare și nevoia de a cunoaște, treptat, se estompează. Este necesar să explici copilului că acesta e doar începutul, iar apoi sarcina va fi mai complexă și mai interesantă. Îl poți ajuta, de asemenea, să găsească lucruri captivante și-n temele plictisitoare. De exemplu, descoperiți cârligelele sau formele geometrice în mediul înconjurător. Priviți împreună cerul și povestiți despre planete și constelații, admirați ploaia și deduceți cum se formează fenomenele naturii, faceți o plimbare în pădure și descoperiți viețuitoarele ei, mergeți în excursii și explorați locuri noi. Plăcerea pe care copilul o va simți, cu siguranță, în asemenea momente, îi va permite să-și mențină aprinse curiozitatea despre lume, dorința de a explora, de a experimenta și de a observa. Interesul pentru cunoaștere este întotdeauna asociat mai curând cu impresii vii decât cu presiunea de a toci materia predată.
Dotarea biroului de studiu
Amenajează-i copilului propriul spațiu pentru creare și învățare. Dacă el își face temele ba pe masa de la bucătărie, ba pe noptieră sau pe măsuța din fața televizorului, procesul va fi lipsit de interes. Organizează-i biroul în așa fel ca să aibă totul la îndemână. O masă de lucru, un dulăpior și câteva rafturi îi vor oferi elevului senzația că activitatea lui este foarte importantă atât pentru voi, părinții, cât și pentru el însuși. Pe lângă cărți, caiete, stilouri și alte rechizite, școlarul tău va avea nevoie în procesul de studiu de un computer și de o imprimantă, fie una simplă, fie chiar o multifuncțională laser. Astea îl vor ajuta în momentele când va avea de realizat proiecte, de scris referate, sau de învățat materie extracuriculară. Stabiliți împreună regulile de utilizare a computerului. El ar trebui să fie folosit doar în scop educativ.
Aprecierea realizărilor
Toată lumea tinde spre succes. El inspiră și dă curaj pentru a crește. Eșecurile, dimpotrivă, dau naștere unor sentimente de neputință, copiii își pierd încrederea în ei înșiși și refuză să mai încerce. Psihologii recomandă mare grijă la cum atragi atenția copilului asupra greșelilor lui. Mai degrabă arată-i cum se face corect, decât să-l critici că nu l-a dus capul s-o facă din prima. Laudă-l pentru că a făcut anterior 25 de erori în dictare și acum doar 22. Observă-i chiar și realizările minime. De asemenea, nu-l compara cu alți copii. Învață-l să se compare cu el însuși, nu cu ceilalți, învață-l să-și urmărească progresul. Procesul de studiu, în special în clasele inferioare, este imposibil fără o „realimentare” constantă a emoțiilor pozitive. Este important pentru fiecare elev să experimenteze gustul victoriei – în studii, în creativitate sau în sport. Apreciază-i realizările, mai ales la subiectele de care copilul se simte mai puțin interesat. Sentimentul „Eu pot” ajută la ruperea cercului vicios al eșecului.
Lecția pe care o va învăța zodia ta ca să îți aducă beneficii întreaga lună
Evenimente astrologice DECEMBRIE 2024. Ce ne aduce finalul de an cu două Luni noi și un solstițiu?