Copiii noștri trăiesc într-o lume invadată de tehnologie. Școala nu poate ignora rolul acesteia în educația lor. Ei sunt cetățeni într-o lume care impune formarea unor competențe multiculturale, multiligvistice și, bineînțeles, digitale. Ei devin cetățeni digitali & globali.
Statisticile arată că …
– un adolescent trimite în medie 3400 texte într-o lună și petrece aproape opt ore pe zi în faţa a diverse ecrane electronice – mai mult timp decât pentru dormit, pentru școala sau pentru orice altă activitate;
– copiii își fac cont de facebook începând de la vârsta de 8 ani;
– cei cu vârste între 8-18 ani consacră o medie de 7 ore și 38 minute utilizând mass-media într-o zi obişnuită (mai mult de 53 ore pe săptămână).
Așadar, dacă într-un loc, pe lângă căile de acces obișnuite, apare o potecă din ce în ce mai des folosită, înseamnă că aceasta trebuie transformată în cale de acces.
Tehnologia informației și a comunicațiilor (TIC), care face potecă din ce în ce mai bătătorită, în viața copiilor noștri, trebuie adusă în școală și transformată în mijloc educațional care să conducă la formarea de competențe digitale. Acestea sunt o combinație de competențe tehnice și sociale care acordă copiilor noștri cetățenia digitală și care presupune norme de comportament adecvat și responsabil în ceea ce privește utilizarea tehnologiei.
Evoluția TIC își pune amprenta asupra educabililor, convertiți la homo zappiens, și lansează continuu și constant provocări educatorilor, mulți dintre aceștia, veritabili homo sapiens. Într-o școală, caracterul dual al TIC, atât ca subiect de studiu cât și ca instrument care sprijină învățarea, conduce la amplasarea acesteia în centrul oricărui curriculum.
Când TIC este utilizată în sala de clasă, în completarea învățării tradiționale, elevii vor dobândi un set mare de alte aptitudini. Acest lucru este valabil mai ales atunci când sunt adoptate noi concepte pedagogice, cum ar fi învățarea colaborativă asistată de calculator. Copiii care lucrează împreună în timp ce utilizează computerul, vor dobândi abilități precum gândire critică, recepționare feedback, citire, scriere, abilități de comunicare, organizare, abilități de planificare și multe altele.
În Școala Aletheea proiectarea unui curriculum care să răspundă cerințelor educației generației contemporane presupune fără îndoială implicarea TIC. Suntem conștienți de faptul că nicio tehnologie nu poate înlocui un profesor, după cum nici un profesor nu poate face abstracție de tehnologie.
Nu se poate fără
Aceeași temă, altă perspectivă
Școala se află în fața unei provocări uriașe: pregătește pentru ”meserii care nu s-au inventat încă”- cum bine spunea un coleg de-al meu. În acest context domeniul IT rămâne o alternativă perfect viabilă. Am pus elevilor mei întrebarea “Care credeți că va fi meseria în care nu va fi implicată tehnologia informației, calculatorul?” Au dat câteva exemple (femeie de serviciu, cioban) apoi tot ei au gasit motive să renunțe la ele.
Bine, deci nu se va putea fără…
În școala românească, profesorii rostesc adesea un adevăr: “Elevii din ziua de azi nu mai învață!”
Sunt și alte adevăruri legate de elevii “din ziua de azi”:
– nu le este prea clară legătura între ceea ce sunt puşi să înveţe la şcoală şi ceea ce vor face pentru a-şi câştiga existenţa;
– metoda clasică de predare – profesorul dictează, elevul notează iar pentru data viitoare memorează şi reproduce la ascultare ceea ce a memorat, nu mai este de mult o metodă viabilă deși se practică;
– a învăţa la clasă folosind un material didactic uzat, depăşit fizic şi moral (harta la ora de geografie agăţată într-un cui de la tablă), într-un laborator de fizică sau chimie care nu are niciodată dotarea pe care o doresc profesorii, nu le trezeşte nici un interes pentru şcoală;
– elevii sunt multitasking, zappiști, fac uz până la abuz de tehnologie – telefoane mobile, tablete, iPod, iPad – stau mult timp cu ochii într-un ecran (calculator, tv, telefon mobil, tabletă, iPad…), ”învață” prin copy-paste de pe net, caută cu google soluții la orice problemă de școală/de viață
Școala, care nu mai este de mult singura sursă de învățare pentru copiii noștri, trebuie să admită rolul pe care îl joacă, în viaţa lor, tehnologia informației și a comunicațiilor. În acest context “Bring your own device” – este un concept care prinde contur în multe școli din afară; acesta presupune trasformarea oricărui dispozitiv digital de care elevul se simte legat printr-un cordon ombilical virtual, într-un instrument de învățare.
Mesajul meu este simplu: nu se poate fără! Ba mai mult: nu este opțional, este esențial!
DESCARCA de aici brosura Scolii Private ALETHEEA.
Profesor informatică Sanda Craina – Scoala Aletheea
Experiența didactică, dar mai ales informațiile care apar zilnic pe net, impun schimbare, adaptare. Dacă aveți oarece îndoieli. vă invit să accesați link-urile de mai jos și să citiți doar titlurile pentru a realiza cât de dinamică este evoluția tehnologiilor implicate în educație.
Technology Integration in Education
Inventing the Future of Learning
http://www.youtube.com/watch?v=8FBC496ggF0&feature=youtu.be
Free Technology for Teachers
http://www.freetech4teachers.com/
Innovative Learning & Education Innovators
Trends in Educational Technology
http://enzosilva.com/blog/2013/08/07/trends-in-educational-technology-elearning-trends-infographic/
10 Emerging Educational Technologies & How They Are Being Used Across the Globe
Educational Technology and Mobile Learning
http://www.educatorstechnology.com/
Google in Education
http://www.google.com/edu/programs/index.html#!teachers-administrators
EdTechReview
Scoop.it Category Education
http://www.scoop.it/search#category_educationSelected
Pinterest A few (million) of your favotite things
Useful Web Tools for Parents & Teachers
http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=699207&trk=anet_ug_hm
iPad in Education
http://www.scoop.it/t/ipads-in-education