Proiectul “VOCCES” urmareste prin programele sale unice si inovative descoperirea vocatiei la toate varstele si dezvoltarea aptitudinilor, educatia psihologica, iar ca efect “secundar” extinderea constiintei morale. El este planificat astfel incat participantii, fie copiii, adolescenti sau adulti, sa inteleaga etapele procesului de descoperire a resurselor si mai ales sa invete prin activitati practice, activitati ce fac parte din programul nostru, sa se concentraze pe scopuri constructive.
Beneficiarii sunt elevii (peste 70 elevi) din clasele a III-a si a IV-a ai Scolii Gimnaziale “Ferdinand I” unde am fost intampinate cu mare entuziasm de directoarea Violeta Dascalu care efectiv ne-a impresionat cu atitudinea sa deschisa si motivata de tot ce inseamna dezvoltarea elevilor scolii pe care o coordoneaza cu mare pasiune.
Proiectul noastru s-a nascut din doua mari motive:
Primul motiv este strans legat de inclinatia noastra naturala (o motivatie intriseca) catre cunoasterea umana si grija fata de dezvoltarea celorlalti.
Al doilea motiv este legat de valorile noaste personale comune: responsabilitatea sociala si integritatea. Energie pe care noi am canalizat-o in acest proiect asumandu-ne pe de-o parte un rol pedagogic, pe de alta parte un rol de participanti activi la experienta comuna .
Misiune: amplificarea entuziasmului pentru cunoastere la profesori, parinti, copiii, adolescenti, tineri adulti.
Obiectivul programului: Descoperirea unei activitati constructive pe care copilul doreste sa o dezvolte sau sa o cunoasca mai mult. Crearea unui plan realist care sa il ghideze catre dezvoltarea pasiunilor sale, respectiv aspectelor vocationale. Asistare si sustinere in implinirea planului pe toata durata acestuia.
Fundamental, cursul isi propune sa dezvolte urmatoarele abilitati de viata:
Focusul si Autocontrolul – atat copiii cat si adultii au nevoie de aceasta abilitate pentru a putea sa isi indeplineasca scopurile, mai ales intr-o lume plina de distractori si supra-informatie. Aceasta capacitate implica: atentia, respectarea regulilor si exersarea capacitatii de autocontrol (implica functiile cortexului prefrontal).
Capacitatea de a dezvolta perspectiva celuilalt (perspective taking) – este mai mult decat empatia. Implica abilitatea de a fi prezent la ceea ce gandesc si simt altii. Pentru ca suntem fiinte sociale, aceasta abilitate este foarte importanta in integrarea adecvata in grupuri si societate.
A comunica eficient – comunicarea este mult mai mult decat intelegerea limbajului, a vorbi, a scrie sau a citi. Este abilitatea esentiala in a transmite ceea ce vrei sa comunici si a intelege in ce fel ceea ce comunici va avea impact asupra celuilalt. Este o abilitate pe care profesorii si angajatorii o apreciaza prioritar.
A face conexiuni – este inima invatarii – a discrimina ceea ce este asemanator si ceea ce este diferit, a sorta obiecte si fenomene in categorii. A face conexiuni neobisnuite este esenta creativitatii. Intr-o lume in care fiecare poate gasi orice informatie cu un search pe google, este important sa facem conexiuni care depasesc simpla cunoastere a informatiei, operationalizand si conectand informatii, orientandu-ne in campul informational si folosind cunostintele, sa ne imbunatatim calitatea vietii.
Gandirea critica (critical thinking) – a gandi critic inseamna a cauta informatii valide si credibile, a verifica, a pune la indoiala axiomele si a ne asigura de calitatea informatiei, astfel incat sa ne construim credinte pertinente si realiste, sa luam decizii cat mai bune si sa actionam constructiv.
A accepta provocarile (taking on challenges) – viata moderna genereaza presiune, stres, provocari. Copiii care sunt mai dispusi sa accepte provocari (in loc sa le evite) se descurca mai bine la scoala, iar mai apoi, in viata de adult.
Autodeterminare si angajament pentru propriul proces de invatare (self-directed, engaged learning) – este un fapt cunoscut ca succesul este datorat de implinirea potentialului prin invatare continua. Evolutia permanenta a civilizatiei face ca omul modern sa se readapteze permanent si acest lucru este posibil printr-un angajament puternic pentru invatarea lucrurilor noi. Cat traiesti, inveti.
Memorie eficienta – vom transmite instrumente si tehnici eficiente de memorare care vor sprijini procesul de invatare, generand satisfactii prin rezultate excelente.
Inteligenta emotionala – interpersonala si intrapersonala.
Imbunatatirea relatiei minte-corp – intelegerea functionarii mintii in relatie cu diferite activitati fizice ale noastre. Felul in care intretinem activitatea fizica, miscarea, mobilitatea, impacteaza modul in care gandim si rezolvam probleme, corelatia dintre nivelul de creativitate si miscarea fizica zilnica.
Durata cursului: frecventa saptamanala pe durata unui an calendaristic. Ne intalnim cu copiii in fiecare miercuri si joi dupa orele lor.
Despre traineri:
Anca Raducan: Psiholog, Pishoterapeut Experientialist si Consilier Psihologic in Terapie de Familie Sistemica, acreditat de colegiul Psihologilor din Romania, S.P.E.R. si Asociatia de Consiliere si Terapie de Familie, Master in psihologie scolara si consiliere educationala. Experienta in lucru cu familia, copii/adolescentii, in terapia de cuplu si in mediul clinic. Periodic organizeaza grupuri de dezvoltare personala focusate pe cresterea well-being-ului si tehnici din psihologia pozitiva si neurostiinte. Site: www.anca-raducan.ro
Liliana Hadji: Psiholog, Psihoterapeut Experienţialist şi Consilier Psihologic acreditat de Colegiul Psihologilor din România şi S.P.E.R., Master in Programe Audiovizuale, Doctor in Cinematografie si Media. Experienta relevanta in lucrul cu copiii/adolescentii, participari in cadrul emisiunilor TV, publicarea unor articole in reviste de specialitate, dezvoltarea multiplelor proiecte de dezvoltare personala in grup in colaborare cu scoli gradinite, ONG-uri, proiecte din aria educatiei nonformale. Este pasionata de tot ce inseanma implinirea potentialului si tinde sa se puna la current cu cele mai noi descoperiri in domeniu. Site: www.artterapie.ro
In aceasta etapa, desfasuram un stadiu pilot al cursului, FreeDemo, acesta consta in:
Prezentarea intregului proiect, a conceptelor, a tehnicilor si a metodelor cu care vom lucra. De asemenea vor fi activitati practice si dezbateri pentru a descoperi resurse ce pot fi trasformate in pasiuni. Am structurat aceasta etapa in 5 intalniri cu copiii si 1 intalnire de feedback cu parintii.
Background recomandat: motivatie pentru depasirea limitelor (limitless) si dorinta de autocunoastere
Formatul cursului: metode si tehnici experientiale si interactive, nonformale, discutii, experiente practice.
Ce obtin parintii si copiii in urma cursului Demo? In primul rand sansa unei experiente psihologice inedite, cunostinte si informatii despre propria persoana, modelarea atitudinii si mai ales ocazia de a primi prioritate la inscrierea la cursul propriu-zis.
Urmeaza sa va tinem la curent din etapa in etapa, punand in valoare descoperirile copiilor si calitatile lor extraordinare, pentru ca avem cu ce sa ne mandrim, iar rolul nostrum ca adulti, este sa ii sustinem si sa le incurajam entuziasmul!
Vrei sa fii un parinte perfect? Cumpara si tu ghidurile Sfatulparintilor.ro!
45 de cuvinte si expresii interzise parintilor
33 de greseli majore de evitat in educatia copilului tau