Ministrul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, Mircea Dumitru, a aprobat prin ordinul nr. 4.472 din 10 august 2016, Statutul Elevului, document ce reglementeaza drepturile si obligatiile elevilor inmatriculati in institutiile de invatamant de stat, particular sau confesional din Romania.
Este primul document de acest tip, elaborat in Romania dupa 1990, care consacra intr-o forma consolidata drepturile si obligatiile elevilor. Prevederile Statutului se aplica incepand din anul scolar 2016-2017.
O componenta majora a acestui document o reprezinta intarirea rolului elevilor in comunitatea scolara. „Imi doresc ca Statutul Elevului sa contureze un cadru in care vocea elevului sa se faca auzita cu adevarat in comunitatea scolara. O voce informata, responsabila, interesata sa protejeze drepturile elevilor si sa creasca, totodata, capacitatea tinerilor de a se implica in viata scolii. Imi doresc, de asemenea, ca elevii si profesorii sa aiba un dialog activ, sa devina parteneri pentru un bine comun, acela al elevului, pentru ca scoala este despre si pentru elevi”, declara ministrul Mircea Dumitru.
Statutul a fost elaborat de Ministerul Educatiei in colaborare cu Consiliul National al Elevilor si alte organizatii reprezentative ale elevilor si este fundamentat pe respectarea valorilor comunitatii scolare si ale sistemului educational. In acest sens au fost avute in vedere accesul liber si gratuit la educatie de calitate, libertatea de expresie, dreptul de a beneficia in mod echitabil de resursele materiale si educationale furnizate de sistemul de invatamant, onestitatea intelectuala, sprijinirea gandirii critice, respectarea demnitatii tuturor membrilor comunitatii scolare, respectiv deschiderea institutionala pentru schimbari constructive.
Potrivit documentului, drepturile elevilor sunt structurate in 5 categorii: drepturi educationale, drepturi de asociere si exprimare, drepturi sociale, recompense si alte drepturi. Documentul prevede deopotriva indatoriri, interdictii si sanctiuni pentru incalcarea de catre elevi, in incinta unitatii de invatamant, a prevederilor statutului sau a prevederilor explicite din actele normative in vigoare.
Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice multumeste tuturor celor care s-au implicat in aceasta dezbatere, deopotriva necesara si esentiala pentru sistemul national de invatamant preuniversitar.
Drepturile elevilor
Elevii au dreptul la respectarea imaginii, demnitatii si personalitatii proprii, si au dreptul la protectia datelor personale, cu exceptia situatiilor prevazute de lege. De asemenea, elevii au dreptul de a beneficia de tratament nediscriminatoriu din partea conducerii, a personalului didactic, nedidactic si din partea altor elevi din cadrul unitatii de invatamant.
Copiii au dreptul de a contesta rezultatele evaluarii lucrarilor scrise si de a invata intr-un mediu care sprijina libertatea de expresie fara incalcarea drepturilor si libertatilor celorlalti participanti.
Copiii beneficiaza de dreptul la educatie diferentiata, pe baza pluralismului educational, in acord cu particularitatile de varsta si cu cele individuale, precum si de dreptul de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasa, prin fise anonime. Acestea vor fi completate la clasa si predate cadrelor didactice in vederea identificarii celor mai eficiente metode didactice.
De asemenea, elevii au dreptul de a primi rezultatele evaluarilor scrise in termen de maximum 15 zile lucratoare si de a fi informat privind notele acordate, inaintea consemnarii acestora, dar si dreptul de a contesta rezultatele evaluarii la lucrarile scrise.
Un aspect important il reprezinta si introducerea dreptulului la protest si dreptul la reuniune, in afara orarului zilnic. Totodata, potrivit Art. 11, copiii au dreptul la asistenta medicala, psihologica si logopedica gratuita in cabinete medicale, psihologice si logopedice scolare, ori in unitati medicale de stat. Nu in ultimul rand, statutul stipuleaza, la Art.12, dreptul de a avea profesori repartizati la clasa in mod nediscriminatoriu.
Citeste continuarea: 1 2