Nu este usor sa cresti un copil si mai ales sa-l convingi sa invete daca el nu are chef sa o faca. Insa Dr John Demartini ne vorbeste despre cum sa folosim valorile astfel incat acesta sa ne asculte copilul.
Valorile sunt ceea ce credem noi ca este important, esential sau valoros in vietile noastre ca parinti. Valorile provin din ceea ce noi percepem ca ne lipseste. Asadar, in cazul in care noi credem ca ne lipsesc relatiile, banii sau influenta, vom cauta, dori si considera important un partener, banii sau relatii sociale. Prin urmare, golurile din viata noastra ne determina valorile.
Cum avem mai multe goluri si valori corespunzatoare lor, se face o ierarhizare a lor, de la cea mai importanta pana la cea mai putin importanta. Valorile pot aparea in oricare dintre cele sapte arii ale vietii noastre: Spiritual, Mental, Vocational, Financiar, Familial, Social si Fizic. Pot fi concentrate intr-o singura zona sau dispersate in toate sapte.
Fiecare perceptie, deceptie si actiune sunt determinate de ierarhia valorilor. Fiecare decizie se bazeaza pe ceea ce simtim ca ne ofera cel mai mare avantaj si cel mai mare castig si cel mai mic risc.
Cu cat parintii inteleg mai bine ierarhia valorilor, a lor, dar si a copiilor lor, cu atat mai bine pot comunica cu acestia, ii pot motiva si educa pe cei mici.
Fiecare membru al familiei are propria sa ierarhie de valori si nu sunt doi membrii ai familiei care sa aiba exact acelasi set de valori. Indiferent daca unul sau ambii parinti proiecteaza cele mai importante valori asupra copiilor lor pot exista atat beneficii cat si dezavataje. Initial, beneficiile ofera directii mai bune si, uneori, ii ajuta pe copii sa nu faca pasi gresiti. Dezvantajele vin din faptul ca ii impiedica pe copii sa-si descopere propria misiune. Copiilor le place sa invete lucrurile care se afla in topul valorilor proprii si ceea ce este important pentru ei ar putea diferi de valorile proiectate de parintii sau profesorii lor.
Cand parintii identifica, respecta si comunica ceea ce simt ca este mai bine pentru copiii lor sa invete raportandu-se la cele mai ridicate valori ale copiilor, atunci acestia din urma isi largesc orizonturile de invatare si incorporeaza aceste noi valori si interese. Cand parintii proiecteaza autoritar propriile lor valori si ceea ce cred ei ca ar trebui sa invete copiii fara sa ia in seama valorile micutilor, atunci acestia din urma se pot impotrivi.
Cele mai multe probleme de invatare apar pentru ca parintii sau profesorii nu iau in seama ceea ce considera copiii important si nu comunica informatia conform cu cele mai inalte valori ale copiilor.
Identitatea unui copil orbiteaza in jurul celor mai importante valori ale sale. In jurul a ceea ce ei iubesc sa invete. In mod natural, copiii sunt genii cand este vorba despre cele mai importante valori ale lor si suprima orice dorinta de invatare in cele mai joase valori ale lor. Multe abilitati de invatare se gasesc dar in aceste zone. Totodata, copiii pot excela si in alte zone care sunt asemanatoare cu cele mai importante valorii ale lor. Copiii pot fi etichetati la scoala cu ADD (Deficit de Atentie) pentru ca nu sunt interesati de anumite materii, in vreme ce acasa se concentreaza timp de 6 ore fara nicio pauza pe jocurile video preferate, demonstrand, astfel, ca n-au nicio problema cu focalizarea atentiei.