Cei mici fac adesea o mare mizerie la masa, dar, in loc sa te enervezi ca esti nevoita sa faci iar curatenie, cercetatorii spun ca, de fapt, ar trebui sa te simti tare mandra de puiul tau. Din cate se pare, „picturile“ cu spaghetti si budinca de pe fata de masa indica o seama de calitati importante pentru dezvoltarea copilului. Astfel, un studiu recent a scos la iveala faptul ca micutii care sunt mai dezordonati si fac mai multa mizerie sunt inclinati sa invete mai repede.
Cand cumperi scaunul acela inalt, special pentru hranirea bebelusului, te gandesti visatoare la cat de frumos va sta micutul acolo si cat de ingrijit va manca el la masa.
Dar, cand il asezi pe bebe in scaun, cu tavita in fata, vei avea o mare surpriza: vei constata cu stupoare ca micutilor le face o deosebita placere sa murdareasca totul. Mesele devin haotice cand vine vorba despre un bebelus, dar mamele de pretutindeni se pot consola acum cu gandul ca mizeria facuta de cei mici poate avea un rol educativ.
Cu totii stim ca micutii invata despre substantele solide si cele lichide la orele de fizica, dar bazele acestor informatii sunt puse cu mult inainte ca ei sa mearga la scoala. Multi parinti isi ajuta copiii sa identifice obiectele solide, permitandu-le sa atinga o minge, o cana, o lingura sau un camion de jucarie, dar identificarea substantelor non-solide poate fi un pic mai dificila.
De ce este important sa-ti pastrezi casa curata. Afla cum te afecteaza dezordinea
Un studiu recent efectuat si publicat in jurnalul de specialitate „Developmental Science“ arata ca ora de masa este ideala pentru a-ti invata micutul despre obiectele non-solide. Cand copiii se afla intr-un mediu familiar – cum ar fi scaunul inalt din bucatarie – si cand li se permite sa exploreze substantele lichide si fluide din farfuriile lor, acestia invata multe lucruri despre texturi, mirosuri si culori in timp ce arunca si se joaca, de fapt, cu ceea ce au in fata lor. Asadar, ce rol are dezordinea in procesul de invatare?
Un mod de cercetare
Specialistii au efectuat cercetari extinse asupra modului in care bebelusii invata sa identifice obiectele. Astfel, in unul dintre cazuri, o mamica i-a dat copilului in varsta de 16 luni diferite obiecte non-solide (precum budinca, sos de mere si supa), pentru a le explora in diverse situatii.
Mamica a urmarit atent modurile in care copilasul a manipulat substantele respective si in care a invatat sa asocieze anumite cuvinte cu acestea. Asadar, cu cat micutul devenea mai familiar cu un anumit material, cu atat era mai capabil sa-l identifice in mod corect, potrivit oamenilor de stiinta.
Citeste continuarea: 1 2