În jurul vârstei de un an, copiii încep să înţeleagă faptul că anumite sunete au anumite înţelesuri şi încep să utilizeze primele cuvinte.
Cuvintele pronunţate de copii pot să nu semene cu pronunţia dumneavoastră; repetaţi cuvintele corect. Îi veţi ajuta astfel să înveţe pronunţia adecvată a acestora.
Toţi copiii care încep să meargă trec prin etapa în care indică cu degetul obiectele pe care şi le doresc. Nu este nevoie să-i întrebaţi ceva, ci spuneţi doar cuvântul clar pentru a descrie obiectul pe care-l indică. Repetaţi un cuvânt (de exemplu, suc) în trei propoziţii diferite, de exemplu „Mami o să-ţi dea suc. Sucul se află în frigider. Mami o să pună sucul în cană.”
În jurul vârstei de doi ani, copiii încep să folosească propoziţii alcătuite din două cuvinte. Îmbogăţiţi-le vocabularul treptat prin adăugarea unui alt cuvânt după ce l-au învăţat deja pe primul, de exemplu, suc de portocale, şi repetaţi cuvintele în propoziţii diferite.
În jurul vârstei de trei ani, copiii vorbesc destul de clar pentru a se putea face înţeleşi şi de persoane străine.
La cinci ani, vocabularul înmagazinat trebuie să le permită deja să vorbească despre activităţile lor de zi cu zi.
În ce mod îmi pot da seama dacă copilul meu prezintă tulburări de vorbire sau auz?
- Dacă până la vârsta de 12 luni nu spune “ma- ma, da-da” şi emite diferite sunete, chicoteşte şi ţipă.
- Dacă până la vârsta de 18 luni, indică doar obiecte şi nu utilizează şase cuvinte clare pentru a indica propriile dorinţe sau pentru a descrie anumite lucruri.
- Dacă la vârsta de 2 ani, nu ştie deja 20 cuvinte clare şi nu poate urma instrucţiuni simple.
- Dacă la vârsta de 3 ani, nu se poate face clar înţeles de cei din jurul său.
Ce pot face?
Este posibil ca bebeluşul dumneavoastră să fi fost supus unui test auditiv imediat după naştere. Chiar dacă a trecut acel test, aceasta nu înseamnă că nu poate prezenta probleme auditive mai târziu.
Afla mai multe informatii utile pentru tine si copilul tau pe PanadolBaby.ro si Panadolbaby.com
Pentru mai multe recomandări consultaţi medicul sau farmacistul!
Materialul este realizat pe baza broşurii “Children’s Panadol: Zero to five-Australia”, scrisă de asistentele specilizate în creşterea copiilor Lindy Danvers RN, RM, M’craft, şi Susan Prescott RN, RM, M’craft, Grad. Dip Child Health, în colaborare cu jurnalistul Kay Stammers BA Hons., TPTC.