Situația pandemică din ultimii aproape doi ani a repoziționat câteva concepte la nivel de societate, iar noțiunea de “serviciu” este unul dintre ele. Pentru majoritatea oamenilor, biroul s-a mutat acasă, iar multe companii au oficializat deja lucrul la distanță, indiferent de contextul epidemiologic.
Ca orice situație nouă, munca de acasă a ridicat o serie de provocări. Unii oameni iubesc să lucreze din confortul casei, să nu mai fie nevoiți să se îmbrace formal și să petreacă timp pe drum. Altora le lipsește structura de la birou, dar și socializarea din pauza de masă sau de la cafeaua de dimineață.
Dacă ești nevoit să lucrezi de acasă, există câteva idei pe care specialiștii le-au strâns în urma experienței oamenilor, despre cum să îți faci mai plăcută munca de acasă.
Cum să te simți bine atunci când lucrezi de acasă? 8 sfaturi simple și eficiente
1. Ai grijă de corpul tău
Lucrul de acasă ne poate face ușor să devenim mai neglijenți și să scăpăm din vedere nevoile corpului nostru. Dacă atunci când pleci de acasă ești obligat să îți faci o minima igienă, să iei micul dejun la o anumită oră și să mergi, chiar și câțiva pași până la mașină, când stai acasă poți sări cu ușurință peste toate acestea. De asemenea, la serviciu ai probabil un scaun ergonomic și un birou situat la o anumită înălțime. Când lucrezi de acasă, de multe ori poți să îți iei laptopul în brațe și să lucrezi de pe canapea sau cocoșat peste masa din bucătărie.
Nu trebuie să investești neapărat într-o configurație completă de birou pentru acasă, ci mai degrabă să fii atent la felul în care se simte corpul în fiecare moment. Un avantaj este că poți schimba poziția destul de des. Încearcă mai multe posturi și vezi care este cea în care corpul tău se simte relaxat și nu riști să te trezești cu afecțiuni ale spatelui sau dureri în diferite părți ale corpului.
Un alt lucru important și care necesită atenție este mișcarea. La birou suntem solicitați de drumuri diverse, de la un department la altul, la masa, la diferite întâlniri. Atunci când lucrăm de acasă, probabil că sunt zile în care nu atingem nici măcar 1000 de pași făcuți pe zi.
Pentru a rezolva această problemă, apelează la mici pauze în care să te ridici de la masa de lucru și să faci mișcare. Poți face o scurtă sesiune de yoga, poți dansa pe o melodie antrenantă sau poți ieși chiar la o scurtă plimbare. Pauzele de mișcare ajută și la oxigenarea creierului și sporesc eficiența.
2. Folosește timpul economisit cu drumul
Pentru cei mai mulți dintre oameni, drumul până la serviciu durează cel puțin 30 de minute în fiecare zi, dar la unii poate însemna și mai mult de o oră. Dacă lucrezi de acasă, acel timp este câștigat și îl poți valorifica într-un mod eficient. Poți să îl consideri timp liber, în care să faci o activitate care îți aduce bucurie și care te va ajuta să începi ziua de lucru cu mai multă bună dispoziție. Ai putea să scrii, să desenezi ceva, să practice meditația sau să faci sport.
Evită să folosești acest timp pentru treburile casnice sau social media.
3. Creează-ți un mediu senzorial
Avantajul lucratului de acasă este că îți poți face spațiul de lucru cât de colorat și vesel vrei, ceea ce într-o companie este destul de dificil, mai ales dacă lucrezi în spațiu deschis cu mai multe persoane. Îmbogățește-ți spațiul de lucru cu elemente care să te stimuleze senzorial – tablouri, plante, obiecte de decor – reglează temperatură astfel încât să fie cât mai confortabilă, pune-ți pe fundal sunete din natură sau o muzică ambientală, difuzează uleiuri esențiale sau alege o cană colorată din care să îți bei cafeaua. Alege-ti articolele pentru birou care sa se potriveasca cu stilul tau si sa iti fie mereu la indemana cum ar fi o agenda care sa iti reprezinte stilul, pixuri colorate sau post-it-uri. S-a constatat că persoanele care lucrează într-un spațiu asupra căruia și-au pus amprenta personală sunt mai productivi cu 15%.
4. Plasează-ți biroul la lumină
În casa ta, ai mai mult control asupra locului în care alegi să lucrezi, așa că, dacă este posibil, alege un spațiu lângă o fereastră. Și dacă nu ai multă lumină naturală, folosește lămpi pentru a spori luminozitatea. Așa cum prea multă lumină albastră de pe ecrane ne poate menține treji noaptea, o doză sănătoasă de lumină artificială strălucitoare în timpul zilei ne poate ajuta să ne menținem sincronizat ceasul intern de 24 de ore.
5. Ecologizează-ți spațiul de lucru
Un lucru simplu de făcut pentru a face spațiul de lucru mai vesel este să îi adaugi verdeață, prin plasarea de plante naturale la fereastră sau chiar pe birou. Plantele reduc stresul și restabilesc capacitatea de concentrare.
6. Creează o rutină a tranzițiilor care să te stimuleze să lucrezi
O provocare pe care o au oamenii în lucrul de acasă este reprezentată de tranziții. Poate fi dificil să te oprești de la treburile casnice și să te apuci de lucru, mai ales dacă ai o sarcină dificilă, pe care vrei să o eviți. Un lucru care poate ajuta este să ai un fel de ritual, prin care să marchezi tranziția către o sesiune de lucru. O listă de melodii care începe mereu cu aceeași melodie, care să devină un fel de declanșator sonor care să te determine să te concentrezi la muncă poate fi de mare ajutor.
Alte idei de tranziție ar putea fi să îți torni o ceașcă proaspătă de ceai sau cafea, să faci câteva întinderi rapide sau să setezi un temporizator pe telefon.
7. Nu ignora alimentația sănătoasă
Când lucrezi de acasă, poate fi tentant să sari peste mese și să îți iei o pungă de chipsuri pe care să o ronțăi peste tastatură. Cu siguranță însă că nu este deloc sănătos și urmările alimentației dezorganizate se vor vedea în timp. Așadar, respectă pauza de prânz, așa cum o făceai când erai la birou și ia-ți una sau două pauze în care să alegi gustări sănătoase și hrănitoare, care să te ajute să rămâi energic și motivat. Fructele proaspete sau uscate, nucile sau câte un iaurt cu cereale sunt gustări ușoare și hrănitoare, care pot fi savurate chiar la masa de lucru.
8. Respectă programul de lucru
Deși poate fi dificil să te desprinzi de mailuri sau sarcini urgente, încearcă să respecți orele obișnuite de lucru. Lucrul pe o anumită perioadă de timp în fiecare zi ajută la o rutină și la stabilirea unei structuri care îți va da echilibru.
Când ai terminat munca, închide laptopul, îndpărtează-te din spațiul de birou și petrece timp de calitate pentru tine sau alături de familie.