Cu totii am avut de-a face cu oameni irationali, nervosi si furiosi. Cum cred insa oamenii de stiinta ca ar trebui sa discutam cu ei?
In primul rand, trebuie sa eviti sa te enervezi si tu. Pentru ca atunci vor fi doua persoane nebune care se cearta. Chiar daca este amuzant pentru cei din jur, tu personal, nu vei obtine niciun rezultat.
Spune-ti ca au o zi proasta si ca asta nu are nimic de-a face cu tine. Spunandu-ti ca o persoana suparata doar a avut o zi proasta si ca tu nu esti parte din ecuatie te poate ajuta sa nu intri in aceeasi stare emotionala, sugereaza un nou studiu. Cercetatorii au monitorizat activitatea creierului la participanti si au descoperit ca prin reevaluarea supararii interlocutorului sunt eliminate semnalele electrice asociate cu emotiile negative atunci cand se privesc fete suparate.
Sunt nebuni. Nu doresti decat sa le inchizi gura ori sa vorbesti peste ei. Nu o face. Chiar daca este o reactie naturala nu are sorti de izbanda.
Ei nu cred ca se insala. Ei interpreteaza reactia ta ca fiind parte a unui joc pe care tu incerci sa-l castigi. Asculta-i si nu avea atitudinea ca tu ai dreptate si ei gresesc. Insa exista o smecherie: sa-ti tii gura inchisa nu este suficient. Ascultarea nu este doar ascultare. Este important ca interlocutorul sa stie ca il asculti. Asta se numeste ascultarea activa.
Nu uita ca o buna ascultare este non evaluativa. Initial, nu judeca ori analiza ceea ce persoana cealalta iti spune. Doar concentreaza-te sa poti intelege situatia din perspectiva sa. Procesul poate fi descompus in trei componente:
– Parafrazarea: „Inteleg ca, in general, esti satisfacut de colaborarea noastra. Insa daca am priceput corect, vrei sa te asigur ca putem creste productia in cazul in care comenzile se vor inmulti. De asemenea, vad ca esti ingrijorat de propunerea de preturi per unitate si de dorinta noastra de a ajunge la o intelegere si sa semnam un aranjament acceptabil. Am inteles bine?”
– Interes: „Ai mentionat ca propunerea legata de preturi ti se pare inacceptabila. Te rog ajuta-ma sa inteleg cum ai ajuns la aceasta concluzie. Apoi sa discutam sa vedem cum am putea structura preturile astfel incat sa le consideri rezonabile”.
– Admitere: „Mi se pare ca esti dezamagit de majoritatea elementelor din propunerea noastra, atat de mult incat am serioase indoieli ca vom putea ajunge la un compromis si sa colaboram pe termen lung”.