Conflictul apare in viata oricui indiferent de cat de pasnic este si, oricat ne-am dori sa dispara de la sine, de cele mai multe ori vine momentul cand trebuie luata o decizie cu privire la modalitatea de a-l aborda. O varianta universal valabila ca cea mai buna nu exista deoarece alegerea unei abordari este una personala, motiv pentru care se face in mod particular in functie de tema conflictuala si, mai ales, de partile implicate.
Ce e important de stiut este ca, in caz de conflict, nu exista o singura metoda de rezolvare, ci avem de facut o alegere intre mai multe variante precum negociere directa, mediere ori proces in instanta. De la conflicte in familie, la dispune la locul de munca si pana la conflicte civile ori comerciale, partile pot decide cum doresc sa-si rezolve situatia.
Te mai poate interesa Medierea in caz de divort
Pentru ca medierea este o metoda relativ noua (desi este reglementata pe piata serviciilor din Romania din 2006), vom detalia 4 avantaje ale acesteia ce ar putea face partile unei dispute sa o considere ca varianta potrivita pentru a gasi solutia de iesire din situatia conflictuala, acestea fiind:
1. Solutionarea rapida
2. Costuri reduse
3. Confidentialitatea discutiilor
4. Confort si intimitate
Sa le dezvoltam pe fiecare!
1. Solutionare rapida
Unul din marile avantaje ale medierii este rapiditatea procedurii. Daca in instanta vorbim de termene ce pot duce la o durata de ani a proceselor, in mediere, procedura variaza intre cateva zile si cateva saptamani, durata fiind oricum influentata de programul si dorinta partilor si nicidecum de termene impuse de mediator. De multe ori, se poate ajunge la un Acord chiar si dupa o prima sedinta de mediere.
2. Costuri reduse
Fata de un litigiu in instanta, costurile sunt mult diminuate deoarece se evita cheltuielile de judecata precum taxele judiciare de timbru sau onorariile expertilor. Mai mult, daca pe parcursul unui proces civil, partile ajung la o intelegere pe calea medierii, instanta va dispune, la cererea partii interesate, restituirea taxei judiciare de timbru platite pentru investirea acesteia.
Te poate interesa si Medierea conflictelor dintre angajat si angajator
3. Confidentialitatea discutiilor
Discutiile avute in timpul medierii au caracter confidential fata de terti si nu pot fi folosite ca probe in cadrul unei proceduri judiciare sau arbitrale, decat in situatia in care partile convin altfel ori legea prevede contrariul. Mediatorul poate chiar solicita semnarea unui acord de confidentialitate.
4. Confort si intimidate
Medierea are loc in biroul mediatorului sau in alt loc agreat de parti si se desfasoara fara public, prezenti fiind doar cei implicati in procedura. Diferenta este majora fata de un proces ce se desfasoara in sala de sedinte a instantei, in fata oricui este prezent in sala, unde trebuie sa-ti astepti randul. In timpul unei medieri, in schimb, partile nu au de asteptat dupa nimeni, nu au parte de public si pot solicita pauze. Discutiile se poarta la nivel informal, de la egal la egal, lejer si relaxat.
Autor: Mediator Dana Barbu
office@db-mediators.ro
Imagine de Gerd Altmann de la Pixabay