Imaginati-va o tara in care pana si la sate gasesti scoli frumoase, curate si bine dotate - Sfatulparintilor.ro
Ultimele
de 14 ani pentru voi

Imaginati-va o tara in care pana si la sate gasesti scoli frumoase, curate si bine dotate

Sfatulparintilor » Familie-Părinţi » Actualitate » Imaginati-va o tara in care pana si la sate gasesti scoli frumoase, curate si bine dotate
MODERNIZARE SCOLI

Dupa 1,5 ani de pandemie, in care tot ce stiam despre scoala s-a dat peste cap, exista un ONG care nu si-a pierdut increderea in importanta educatiei. Si care continua sa renoveze scolile din mediul rural, unde invata peste 1.8 milioane copii. Inca 1 milion nu sunt inregistrati in sistemul de invatamant…

Se stie ca criza generata de aceasta pandemie nu se va atenua nici in anii urmatori. Asta inseamna, insa, sacrificarea unei intregi generatii. A recupera cateva luni de studiu e greu, darmite ani… Deja jumatate dintre profesorii din mediul rural considera ca elevii lor au pierdut pana la 45% din materie si ca notele la invatatura au scazut dramatic. Totodata, inchiderea scolilor a afectat accesul elevilor la mesele oferite in cadrul scolii, precum si accesul la serviciile medicale si sociale de baza.

S-a vorbit mult si inutil despre invatamantul online in conditiile in care in mediul rural 1 din 3 localitati nu are internet (sau are semnal slab). De achizitie tablete nu mai vorbim, la sate a ajuns un procent infim. Atata vreme cat nu exista focare de Covid-19, ci doar cazuri izolate in fiecare judet, este imperativ ca scolile sa se deschida la toamna. In primavara, odata cu descentralizarea deciziei in educatie, scolilor li s-a permis sa aleaga singure pe care scenariu merg: verde (scoala deschisa), galben (scoala offline prin rotatie) sau rosu (scoala inchisa si predare online). Astfel ca dintre cele 21,000 institutii de invatamant din Romania, aproape 13,000 au optat pentru scenariul verde. E de dorit ca lucrurile sa nu se inrautateasca mai mult de-atat, mai ales ca insasi Organizatia Mondiala a Sanatatii solicita ca scolile sa ramana deschise.

Cum au procedat alte tari europene?

In majoritatea tarilor din Uniunea Europeana scolile au functionat, acordand atentie masurilor pentru prevenirea raspandirii virusului. Asadar, desi in aceste tari educatia digitala este mult mai dezvoltata decat la noi, totusi, au optat pentru predarea „clasica” tocmai pentru ca eficienta acestora nu poate fi depasita de metoda virtuala.

Pentru ca predarea online sa fie posibila la noi in tara, nivelul investitiilor ar trebui sa fie urias – atat din punct de vedere achizitie echipamente IT, cat si instruire cadre didactice (8 din 10 recunosc ca au nevoie de formare profesionala in acest sens), precum si adaptare norme de implementare si evaluare – insa bugetul alocat educatiei in Romania este cel mai mic din Europa. Practic, este o utopie sa vorbim despre invatamantul online fara discriminarea elevilor din mediul rural chiar si in urmatorul deceniu….

Asa ca ce putem face este sa deschidem scolile, aplicand masuri de preventie elementare, si sa asiguram elevilor conditii decente pentru procesul de invatare. A nu se omite faptul ca mai mult de jumatate dintre copiii acestei tari invata in mediul rural, unde 4 din 10 scoli au grupuri sanitare situate in curte, fara apa curenta si fara canalizare. Aceasta este una din cauzele pentru care abia sub 4% dintre elevii din mediul rural au luat peste 9 la Evaluarea Nationala, 50% luand sub nota 5 la Matematica. Motiv pentru care nu ne mai miram ca abandonul scolar in mediul rural e de doua ori mai mare decat media europeana (25,4% vs 11%) si de sase ori mai mare decat media urbana (25,4% vs 4,2%). Doar cateva procente merg „la oras” sa se inscrie la un liceu dupa ce termina primele opt clase…

Ce impact are pe termen lung lipsa unui proces educativ riguros?

40% dintre elevii din mediile defavorizate nu au facut scoala online din motive tehnice. Astfel ca fiecare elev e „pe minus” cu peste 900 ore de educatie pana acum. Nu le va mai recupera… Deja elevii au pierdut considerabil. Si nu vorbim numai din punct de vedere cognitiv, cat mai ales emotional. Deoarece la baza tuturor proceselor de invatare sta un echilibru pe care copiii il formeaza atat acasa, cat si la scoala, contactul social contribuind din plin la dezvoltarea inteligentei lor emotionale. Azi, multi profesori si elevi trec prin suferinta psihologica si socio-emotionala ca urmare a izolarii prelungite. Peste 90% dintre copii se simt stresati sau trec prin varii forme de depresie din cauza pandemiei sau a abuzurilor la care ajung sa fie supusi de parintii tot mai debusolati, la randul lor.

Compromiterea anilor de invatamant – reducand durata, disciplinele, indicatorii de evaluare – reprezinta o solutie comoda, insa foarte daunatoare pe termen lung, lasand goluri imposibil de umplut. Pana mai apare un nou Spiru Haret in peisajul politic, sa speram ca educatia nu va fi degradata iremediabil… Caci, atentie, conform unei simulari facute de Universitatea din Oxford rezulta ca inchiderea scolilor pentru doar trei luni poate reduce invatarea pe termen lung cu echivalentul unui an. 

Si sa nu uitam ca noi suntem deja la coada Europei din multe puncte de vedere, avand cea mai mare pondere a saracilor, cea mai mare emigratie pe timp de pace, cel mai mic consum de carte, cei mai putini absolventi de studii superioare, cele mai multe cazuri de violenta domestica etc.

23 scoli din mediul rural sunt renovate anul acesta de un ONG cu ajutorul companiilor si persoanelor fizice

Asociatia BookLand pledeaza pentru redeschiderea scolilor si crede in sansa la o viata mai buna prin educatie – un proces care trebuie desfasurat in conditii civilizate, nu in cladiri care stau sa cada peste elevi. Asa ca s-a apucat de renovat scoli in mediul rural – anul trecut a bifat 14 institutii de invatamant, anul acesta vor fi 23. Cum? Fara granturi sau fonduri europene, pur si simplu coalizand companiile in jurul acestei initiative si incurajand persoanele fizice sa doneze prin sms.

“Imaginati-va o tara in care pana si la sate gasesti scoli frumoase, curate si bine dotate, cu elevi care invata bine si aspira la studii superioare. O tara din care nu se mai pleaca la muncile de jos ale Europei. O tara in care parintii se intorc si au un trai decent alaturi de copiii pentru care ar face orice, numai sa duca o viata mai buna. O tara in care respectul fata de tanara generatie este apoi ‚intors’ de aceasta la maturitate. Numiti-ne naivi, nu ne suparam. Insa doar cu vise indraznete s-a schimbat lumea! Iar noi suntem dovada vie ca se poate. Chiar si fara bani multi, doar cateva zeci de mii de euro per scoala si multa staruinta. Cu ajutorul a peste 250 companii care au contribuit cu bani, produse sau servicii, BookLand va fi reusit sa aduca schimbarea in inca 23 scoli pana la final de an. 20 azi, 30 maine, 40 poimaine – si in timp se vor face mii. Ca natie, am stat si am asteptat indeajuns sa ni se dea. Acum e momentul sa punem cu totii umarul! Pentru ca NU cred ca vreti sa va imaginati o tara cu copii needucati…” Mihaela Petrovan – Fondator Asociatia BookLand. 

Cele 23 de scoli selectate in urma campaniei de calificare din iarna trecuta se regasesc in urmatoarele judete: Arad, Arges, Bacau, Bistrita Nasaud, Brasov, Calarasi, Caras Severin, Galati, Hunedoara, Iasi, Neamt, Olt, Sibiu, Tulcea si Vrancea. 2 scoli sunt deja finalizate, alte 6 urmeaza sa fie inaugurate in urmatoarele saptamani, diferenta de 15 urmand a fi predate pana in Ianuarie 2022, inclusiv.

In judetul Arad, localitatea Curtici, Scoala Gimnaziala nr.2 a beneficiat de investitii de 40,000 euro, reparandu-se si zugravindu-se integral interiorul scolii, inlocuindu-se usile, pardoselile si caloriferele, echipandu-se toaletele (inclusiv pentru persoanele cu dizabilitati), scoala primind si mobilier, jaluzele si lampi UV. „In scoala noastra invata elevi de etnie roma in proportie de 100%. Acestia fac parte din categoria dezavantajata fiind o comunitate saraca, cu parinti plecati in strainatate. Reggio Emilia a spus ca <Spatiul in care copiii isi desfasoara activitatea e al doilea invatator>. Noi credem mult in aceasta idee (mediul ca profesor) si incercam sa o punem in aplicare cat de des putem. Important este sa le facilitam un ”mediu multisenzorial”. Cum vedem noi scoala? Un loc in care copiii sa vina cu bucurie. In care fiecare zi sa fie o descoperire. In care copiii sa fie sustinuti si ghidati de un invatator care vede tot ce e mai bun in ei. Un loc in care copiii sa simta ca apartin.” Oana Veresezan, Directorul Scolii.

In judetul Hunedoara, comuna Rapoltu Mare, Scoala Primara Bobilna a primit o investitie de peste 30,000 euro prin aceea ca s-a zugravit integral cladirea (interior-exterior), s-a dotat cu mobilier si loc de joaca gradinita, s-a montat parchet din lemn masiv, s-au igienizat si dotat corespunzator toaletele si s-au montat pavele in curte.

Intr-un an atipic, cu provocari noi si nebanuite, in care investitiile in invatamant sunt mici, acest proiect a venit ca o gura de oxigen si a transformat visul nostru in realitate. A crede in educatie este datoria noastra a adultilor, fie ei parinti, profesori sau personal din administratie. Un popor educat are viitorul asigurat. Sa construim oameni inseamna sa nu lasam pentru <alta data, alt buget sau sa faca altii>. Peretii unei scoli, materialele didactice, bancile, curtea, grupurile sanitare – toate sunt pentru copiii nostri, oamenii MICI de azi, care vor deveni MARI si trebuie sa se formeze intr-un mediu adecvat. BookLand inseamna daruire. Rezultatele se vad pe chipurile senine ale copiilor, care in ultima perioada a anului scolar au zambit si s-au bucurat cu tot sufletul pentru minunea daruita.” Gabriela Tellman, Directorul Scolii.

Evident, planurile pentru anii urmatori sunt si mai marete, echipa BookLand propunandu-si inclusiv constructia in fiecare judet a unor scoli etalon pentru sistemul de invatamant romanesc.

Cuvinte cheie:
Data articol: 04/08/2021