ADESEA,POTICNELILE IN GANDIREA LOGICA CU CARE SE CONFRUNTA COPIII SUNT CAUZATE DE UNELE EXPLICATII PE CARE LI LE OFERA ADULTII NU SUNT SUFICIENT DE CONCRETE.
AJUNSI LA GRADINITA,PRICHINDEILOR DE 3 ANI LI SE VA VERIFICA CAPACITATEA DE A GANDI LOGIC.UN CARTONAS ILUSTRAT,,INSOTIT DE INTREBAREA EDUCATOAREI:”CE E IN PLUS IN ACEASTA IMAGINE?”,PE CARE SUNT REPREZENTATE O STIUCA,UN RECHIN,UN DELFIN SI O RATA,PUNE COPII IN INCURCATURA.RASPUNSUL CONCRET:”RATA,PENTRU CA TOATE CELELALTE SUN DE FAPT PESTI.”DUMNEAVOASTRA LA CE V-ATI GANDIT?NICI COPIII N-AU INTELES IMEDIAT CA DE PRISOS IN ACEASTA COMPANIE ESTE RATA.
LO O PRIMA VEDERE ACEASTA INCURCATURA POATE PAREA BANALA.CARE-I LA URMA URMELOR DIFERENTA-INSECTA SAU ANIMAL-SA-SI BATA BIOLOGII CAPUL CU ASTA!DAR DACA NU VA ESTE INDIFERENT CUM EVOLUEAZA COPILUL DUMNEAVOASTRA,AR TREBUI SA MANIFESTATI INTERES CHIAR SI FATA DE ASEMENEA „MARUNTISURI”.
SA ARUNCAM O PRIVIRE IN CARTI SI PE PUBLICATIILE PENTRU COPII,APOI PE CARTI DE SPECIALITATE SI SA VEDEM CE INFORMATII GRESITE SI STEREOTIPURI DESPRE NATURA VIE SUNT INRADACINATE IN MINTEA MULTORA DINTRE NOI.FACETI EFORTURI SI ATUNCI CAND COPILUL VA PUNE O INTREBARE OARECARE,GANDITI-VA CE RASPUNS II DATI,N-O FACETI LA INTAMPLARE,PENTRU EL ESTE IMPORTANT SA PRIMEASCA RASPUNSUL CORECT.IN PLUS PREZENTATI INFORMATIA,INTR-O FORMA CE-I ESTE ACCESIBILA.NU VREM SA INVINOVATIM PE NIMENI DAR DIN PACATE,LI SE INTAMPLA SI MULTOR ADULTI SA FACA GRESELI…INADMISIBILE.PREZENTATI-I COPILULUI DOAR INFORMATIICREDIBILE SI,PE VIITOR VETI PUTEA FI MANDRA DE EDUCATIA LUI.
SIGUR AVETI DREPTUL SA ALEGETI CE ANUME VA INVATATI COPILUL,DAR SI COPILUL LA RANDUL LUI,ARE DREPTUL SA OBTINA REPREZENTARI ADECVATE SI CREDIBILE DESPRE LUMEA CE-L INCONJOARE.
1 PASARILE,INSECTELE,PESTI SUNT INCORECT DENUMITI ANIMALE,IN ACEASTA CATEGORIE INTRAND DOAR CAINELE,VULPEA,VACA,ELEFANTUL SI ALTE MAMIFERE.
-IN REALITATE
IN BIOLOGIE SE FOLOSESTE TERMENUL „REGN”.PE LANGA REGNUL ANIMALELOR IN LUMEA NATURII VII MAI EXISTA SI REGNUL VEGETAL,AL CIUPERCILOR SI AL ALTOR CATEVA,MAI PUTIN CUNOSCUTE.IN ACEST SENS,IN „ANIMALE”POT FI INCLUSE MAMIFERELE,PASARILE,PESTII,AMFIBIILE,REPTILELE,PRECUM SI NEVERTEBRATELE,DE EXEMPLU MOLUSTELE,VIERMII,INSECTELE.
DACA I-ATI SPUNE COPILULUI CA VACA,CAINELE, ELEFANTUL SUNT ANIMALE SALBATICE,ATI COMITE O EROARE.
DOAR CUVANTUL „ANIMAL” ESTE IN ACEST CAZ ADMISIBIL.SI NU EZITATI SA INCLUDETI IN CATEGORIA ANIMALELOR GAINA,FLUTURELE,PESTELE SI ALTE VIETATI,DOAR NU SUNT PLANTE!IN ACEST CAZ UN EXCES DE PEDANTERIE NU VA FACE DECAT SA INCURCE LUCRURILE.
2 ARICIUL SE HRANESTE CU PESTE SI MERE.
-IN REALITATE
HRANA DE BAZA A ARICIULUI O CONSTITUIE GANDACII SI OMIDELE,MAI RAR SOARECI,SERPI SI BROASTE.ACEASTA VIETATE SIMPATICA SI INOFENSIVA LA PRIMA VEDERE ESTE DE FAPT UN PRADATOR NEMILOS.DACA VA FI TINUT INTR-O CASA LA TARA,UNDE EXISTA SOARECI,NU VA AVEA MILA DE EI!ARICIUL POATE MANCA OUA SAU CHIAR PUI.PAREREA GRESITA POTRIVIT CAREIA ARICII SE HRANESC CU IERBURI SE BAZEAZA PE SIMPLA OBSERVARE,CU TOTUL INTAMPLATOARE,A ARICILOR SFARAMAND DIVERSE PRODUSE COMESTIBILE,PRECUM CIUPERCILE IN PADURE SI MERELE IN LIVEZI.IATA DE UNDE APAR ASEMENEA IMAGINI IN CARTILE PENTRU COPII.
NU E GREU DE EXPLICAT UNUI COPIL CU CE SE HRANESTE INTR-ADEVAR ARICIUL.MAI GREU E SA II EXPLICI CA MULTE CARTI CONTIN INFORMATII ERONATE.FIRESTE,II PUTEM SPUNE CA IN ACEST CAZ,ESTE VORBA DE UN ARICI DE POVESTE,ASA CA ARE TOT DREPTUL SA MANANCE SI MERE.IN NATURA SITUATIA ESTE CU TOTUL ALTA, IAR MICUTUL VA TREBUI SA INVETE DEOSEBIRILE DINTRE POVESTE SI REALITATE.
3 BANANELE CRESC IN PALMIERI.
-IN REALITATE
BANANA ESTE O PLANTA GIGANTICA PLURIANUALA.DUPA INFLORIRE SI RODIRE TOATA PARTEA AERIANA SE USUCA,CEA CE CU ARBORII (INCLUSIV PALMIERII) NU SE INTAMPLA NICIODATA.PALMIERII SUNT PLANTE ARBORIFORME.CEI MAI CUNOSCUTI SUNT COCOTIERII SI CURMALII.
4 DELFINUL,CA SI BALENA,SUNT PESTI DE MARI DIMENSIUNI.
-IN REALITATE
E FOARTE BINE CUNOSCUT FAPTUL CA PESTII DEPUN ICRE DIN CARE APOI APAR PUIETII DE PESTE.EXCEPTIE FAC DOAR UNI PESTI,VIVIPARI. DELFINI SI BALENELE APARTIN CLASEI MAMIFERELOR.ELE NASC PUI SI II HRANESC CU LAPTE.
DELFINII SE ORIENTEAZA EXTRAORDINAR IN APA CU AJUTORUL ECOLOCATIEI SI A UNUI AUZ FOARTE FIN.ORGANUL LOR DE SEMNALIZARE SONORA ESTE SITUAT INTRO SINGURA NARA.AU FOARTE BINE DEZVOLTATE SISTEMUL NERVOS CENTRAL SI ENCEFALUL.
5 URSUL POLAR SEHRANESTE CU PINGUINI.
-IN REALITATE
EXPLICATIA CONSTA IN ACEEA CA ACESTI REPREZENTANTI AI LUMII VII TRAIESC LA POLURI OPUSE ALE GLOBULUI PAMANTESC:URSII POLARI LA NORD,IAR PINGUINII,LA SUD,ASA CA NU AU CUM SA SE INTALNEASCA,POATE DOAR LA GRADINA ZOOLOGICA.DAR DACA E SA FIM INTRUTOTU EXACTI,TREBUIE SA SPUNEM CA PINGUINUL LUI MAGELLAN TRAIESTE NU DOAR IN ANTARTICA,CI SI IN APELE AMERICII DE SUD DE PE PARTEA ATLANTICA SI INSULELE MALVINE.DAR NICI ACOLO NU AR FI AVUT CUM SA SE INTALNEASCA CU UN URS POLAR.
6 BROASCA MANANCA CAPSUNI DIN GRADINA.
-IN REALITATE
DIN CAPSUNILE DIN GRADINA SE INFRUPTA MAI DEGRABA MELCII FARA COCHILIE.BROASTELE,DIMPOTRIVA,APARA RECOLTA MANCANDU-I PE DAUNATORI, MELCII SI GANDACII.UNEORI RECOLTA ESTE INVADATA DE PASARI.IN POPOR SE SPUNE CA DOAR IN VERILE CALDUROASE.O FI DOAR UN MIT?
7 PAIANJENII SUNT INSECTE.
-IN REALITATE
IATA CARE SUNT SEMNELE DISTINCTIVE ALE INSECTELOR:AU 6 LABUTE SI PARCURG URMATOARELE ETAPE DE DEZVOLTARE-OU-LARVA-CRISALIDA-INSECTA.SA PRIVIM ACUM CU ATENTIE UN PAIANJEN.IN PRIMUL RAND,ARE 8 LABUTE,IAR IN AL DOILEA RAND PARCURGE DOAR DOUA ETAPE DE DEZVOLTARE:OU-PAIANJEN.PAIANJENII,CAPUSELE SI SCORPIONII NU SUNT INSECTE.COPILUL TREBUIE SA PRIMEASCA INFORMATII PREZENTATE CORESPUNZATOR NIVELULUI LUI DE INTELEGERE.EL VA ANALIZA ALCATUIREA PASARILOR SI PAIANJENILOR SI VA FI BUCUROS SA DEPISTEZE DEOSEBIRILE DINTRE ACESTEA.