4. Ascultare activă
Este esențial să fim prezenți în viața copiilor noștri și să nu luăm personal reacțiile lor de respingere. Copiii nu sunt întotdeauna deschiși la comunicare, mai ales la vârsta adolescenței, când au tendința să ne respingă din cauza consecințelor sau pur și simplu pentru că nu reușesc să gestioneze acest disconfort. „Totuși, este important să îi facem să știe că suntem acolo să îi ascultăm și că pot avea încredere să ne comunice oricând au o problemă”, adaugă Cristina Ungvari.
5. Garanția ajutorului
Cristina Ungvari îi sfătuiește pe adulți, profesori sau părinți, că ultimul, dar nu cel din urmă principiu esențial este să le arătăm copiilor că se pot baza oricând pe noi, necondiționat: „Ca adulți, noi suntem ancora lor, suntem cei care le oferă o rezolvare pentru orice au nevoie, fie că este vorba despre gestionarea unui conflict sau îndeplinirea unei nevoi. Este important să fie siguri că au pe cineva în fața căruia își pot deschide sufletul”.
Cristina mai adaugă și faptul că „practica restaurativă încurajează folosirea unor întrebări-cheie, care să faciliteze o astfel de abordare: Ce s-a întâmplat? La ce te gândeai în acel moment? Cine a mai fost afectat și cum?, dar și întrebări care să îi ajute să se simtă sprijiniți: De ce ai nevoie ca să poți depăși acest moment? sau Ce ți-ai dori să se întâmple în continuare pentru a repara situația sau a depăși momentul?”.
Obiectivul modelului „Abordări restaurative în școală” este acela de a veni atât în sprijinul cadrelor didactice care fac deja parte din programul Școala Încrederii, cât și a profesorilor și tuturor adulților, cu un set de practici care se concentrează pe construirea și menținerea relațiilor sănătoase și repararea acestora prin gestionarea conflictelor într-o manieră restauratoare, ca alternativă la modalitățile retributive de soluționare a conflictelor.
Această abordare se bazează pe ideea că disciplinele și consecințele punitive nu sunt modalități recomandate de a gestiona conflictele în școli și că relațiile sănătoase și procedurile de reconciliere au un impact crucial asupra experienței pe care o au copiii la școală și asupra procesului de dezvoltare.
„Oricât ne-am dori, nu putem opri atât de ușor amploarea unui fenomen care a afectat zeci de generații. Dar prin puterea lui «împreună» creăm comunități ale bunătății și încrederii, spații sigure în care, prin limite și sprijin, adulții îi susțin pe copii să construiască, mențină și repare relații într-un mod sănătos”, a declarat Letiția Suciu, director executiv Școala Încrederii.
Școala Încrederii își propune ca, prin modelul „Abordări restaurative în școală”, să contribuie la construirea relațiilor sănătoase în comunitate, să ajute adulții și elevii să repare relațiile atunci când acestea sunt deteriorate în urma conflictelor și să crească nivelul de conștientizare a impactului acțiunilor individuale asupra celor din jur. Cu toții avem nevoie de sprijin atunci când ne e greu, cu atât mai mult în anii de formare, la începutul procesului de dezvoltare a competențelor socio-emoționale. Așadar, ceea ce am putea face cu toții, în calitate de adulți, este să ne oferim sprijinul.
Citeste continuarea: 1 2
Horoscop 2025. MUTĂRI astrale MAJORE! Previziuni astrologice complete pentru toate zodiile
Venus în Vărsător 7 decembrie 2024 – 2 ianuarie 2025. Cum se transformă prietenia și relațiile?