Cine se trezeste devreme, departe ajunge… Acest lucru este valabil si in ceea ce priveste invatarea unei limbi straine. Studiile recente au descoperit ca cel mai bun moment ca un copil sa invete o limba straina sunt primii trei ani de viata. In acea perioada, limba se asimileaza natural, la fel ca si cea materna. La varsta prescolara se pun bazele gandirii, limbii vorbite, viziunii lor asupra lumii inconjuratoare, aptitudinilor. Copiii care invata o limba straina au demonstrat calitati cognitive mai pronuntate, mai ales in zona creativitatii. Cat despre cei care au invatat mai mult de o limba straina, acestia au demonstrat rezultate mai bune la testele standardizate.
Pana la 12 ani creierul nostru e ca un burete
Oportunitatea de a asimila o limba straina in mod natural, cu accent, in perioada in care ei o asimileaza la fel de usor ca pe o limba materna. 50% din capacitatea de asimilare se dezvolta in primii ani de viata, dupa care se adauga inca 30% pana in varsta de 8 ani. Acest lucru nu inseamna ca pana la 8 ani asimilam 80% din intelepciune, inseamna pur si simplu ca in primii ani de viata copiii isi formeaza felul de a asimila. Exista sase moduri de asimilare a informatiei: invatam prin vaz, auz, gust, pipait, miros si prin actiune. Ce asimilam mai tarziu in viata, se bazeaza pe lucrurile asimilate acum. Pana la 12 ani creierul nostru e ca un burete, acum asimilam bazele gandirii, ale comunicarii, aptitudinilor si a altor caracteristici. Dupa aceasta varsta, se inchide ”fereastra”, arhitectura creierului este deja gata formata, prin urmare e mult mai usor ca asimilarea unei limbi straine sa se produca in aceste momente.
”Cei mici pot sa invete aproape orice daca fac asta prin dans, gust, pipait, vaz si emotie” (Jean Houston)
De altfel succesul predarii limbilor straine de la varste fragede este dovedit si in cazul gradinitelor care educau copii ai imigrantilor in Suedia. In aceste gradinite se pot gasi copii de trei ani care vorbesc trei limbi straine, fluent. Suedia este una din tarile cu rata cea mai mare de eruditie din lume. Se foloseste mult stimularea senzoriala si joaca, combinate cu invatarea unei limbi straine. Copiii sanatosi se nasc cu 100 de milioane de celule nervoase, care rezulta in 20.000 de conexiuni neuronale. Ce fac in continuare aceste celule depinde in intregime de ceea ce li se ofera, un mediu inconjurator stimulant din punct de vedere senzorial. Cei mici invata ascultand, vazand, imitand si repetand. Deci vorbiti-le de la bun inceput. Spuneti-le ce faceti, puneti-le muzica, poezii, cantece intr-o limba straina, de la inceputul vietii lor. Daca nu cunoasteti o a doua limba straina, luati-le CD-uri, DVD-uri.
Usa procesului de asimilare este planul emotional
Mai multe metode de predare a limbii strine, dintre care aici amintim doar cateva: teatru, prezentarea elementelor noi cu ajutorul fotografiilor si a sunetelor, a jocurilor amuzante, relaxate, prin cantece si ritm. Invatarea nu trebuie sa fie stresanta, pentru ca la aceasta varsta, copiii asimileaza in mod emotional, aceasta este cheia invatarii. Ei trebuie sa fie in permanenta amuzati, pentru ca ceea ce fac sa ii lege emotional de procesul de invatare. De aceea ne amintim cantecele pe care le-am invatat la gradinita, sunt ritmate si prin urmare usor de retinut. Multa miscare, pentru a folosi in acelasi timp mintea si corpul. Trebuie sa ii incurajam sa danseze si sa faca gesturi care ilustreaza ceea ce invata in cantece.
Cursuri de engleza pentru copii: scolari si prescolari