„Sprijinirea familiilor şi a vieţii de familie face parte din politica Disney Junior-o destinaţie de conţinuturi multi-platformă ce se adresează copiilor cu vârste între doi şi şapte ani-şi reprezintă un angajament care merge dincolo de ecrane”, ne explică Nancy Kanter, Senior Vice President, Original Programming, Disney Junior Worldwide.
„Televizorul poate fi un punct de plecare pentru alte activităţi. Acesta este motivul pentru care noi căutăm să detronăm ideea preconcepută conform căreia filmul se termină atunci când stingi televizorul”, explică ea. „Scopul nostru este ca părinţii şi copiii care se uită la programele noastre să ştie că au rămas cu ceva de la televizor şi să-şi dorească să folosească ceea ce au învăţat în viaţa lor reală.”
Un bun exemplu este programul Poeme alese, o iniţiativă Disney foarte apreciată, menită să familiarizeze noua generaţie de copii cu frumuseţea poemelor.
Studii efectuate de curând pentru Disney Junior arată că patru din cinci părinţi consideră că poezia poate stimula imaginaţia şi dezvolta vocabularul copiilor. Dar problemele financiare din şcoli şi biblioteci, precum şi ideea preconcepută a multor adulţi cum că poezia ar fi greoaie şi, deci, inaccesibilă lor, le-a atras atenţia specialiştilor în educaţie asupra faptului că plăcerea de a citi poezie şi conştientizarea beneficiilor acesteia aproape au dispărut.
Kanter mai explică: „Profesorii ne-au mărturisit că presiunile la care sunt supuşi pentru a pune accentul pe abilităţi academice şi pe spontaneitate a însemnat mai puţină atenţie acordată creativităţii şi artelor. Şi reprezentanţii editurilor ne-au declarat că şcolile nu mai cumpără atât de des cărţi de poezie pentru că orele de lectură prevăd din ce în ce mai puţine opere în versuri.”
„Cu toate acestea, studiile au demonstrat că vocabularul variat şi sofisticat la care sunt expuşi copiii are un impact direct asupra abilităţilor lor literare; şi chiar dacă un copil ascultă poezii din care nu înţelege toate cuvintele, impactul tot unul pozitiv este. În consecinţă, am început să căutăm modalităţi de a-i face pe copii să intre în contact cu poezia.”
Iar rezultatul acestei căutări este Poemei alese, o serie de 12 scurt metraje în care actori celebri recită poezii pe fundalul unor secvenţe reprezentative din producţii animate mult îndrăgite, cum ar fi Aladdin ori Frumoasa şi Bestia. Iar folosirea imaginilor Disney ca o completare a poeziei le facilitează copiilor înţelegerea fără să fie nevoie ca ei să cunoască fiecare cuvânt din poezie.
„Referindu-ne la crearea de poveşti pentru copii, am dezvoltat până acum câteva instrumente digitale de povestire, pe care copiii le pot accesa pe site-ul Disney Junior SUA”, ne mai dezvăluie ea. „Dar sprijinul nostru pentru familii nu înseamnă doar producerea de pachete informative ori ghiduri; la fel de importantă este şi crearea de conţinuturi pentru micile ecrane care să aibă teme şi mesaje puternice şi care să fie suficient de relevante pentru a-şi găsi ecou în viaţa de zi cu zi a publicului Disney Junior.”
Un exemplu este The Happy Hugglemonsters, cel mai recent serial de animaţie generat pe calculator, care se adresează preşcolarilor şi care explorează emoţiile copiilor şi cum putem să la facem faţă printr-o serie de întâmplări amuzante prin care trece o familie de monştri. Un alt exemplu este Doctoriţa Pluşica, un nou serial de animaţie care a fost creat cu scopul de a le diminua copiilor teama de a merge de doctor. Serialul are ca personaj principal o fetiţă de 6 ani care vindecă animale de pluş şi jucării la clinica ei din spatele casei şi care visează să ajungă medic într-o bună zi.
Creat cu ajutorul grupului de consultanţă Hollywood, Health & Society, care îi consiliază pe scenarişti şi pe producători cum să scrie despre diferite teme legate de sănătate într-un mod corect şi autentic, Doctoriţa Pluşica oferă în acelaşi timp şi sfaturi utile despre cum să avem grijă de noi şi de cei din jurul nostru. Totul face parte din politica Disney: aceea de a folosi poveştile pentru a crea legături afective între public şi conţinuturi care îi face pe copii să înveţe lucruri noi în timp ce se uită la televizor.
”Fiind şi părinţi, am alcătuit o lungă listă de aspecte care am dori să fie abordate şi apoi le-am dat-o scenariştilor noştri, pentru a o transforma într-o poveste amuzantă”, explică Kanter. „Nu vrem ca serialul să fie o simplă înşiruire de fraze de genul „Bea mai multă apă!” sau „Protecţia solară e importantă”. Vrem să le prezentăm copiilor o poveste cu adevărat autentică.”
Doctoriţa Pluşica a devenit tot mai popular după lansarea în Statele Unite, în martie 2012, devenind serialul prin cablu preferat al copiilor cu vârste între 2 şi 5 ani şi serialul pentru preşcolari preferat de toti telespectatorii şi de segmentul femei din grupa de vârstă 18-49 de ani. Poate că cel mai mare merit de până acum al serialului este legat de impactul pe care acesta îl are dincolo de ecrane. Doctoriţa Pluşica a primit foarte multe laude pentru că are efect de catalizator atât prin dialogul familial pe care îl generează, despre importanţa unei vieţi sănătoase şi a compasiunii, cât şi prin personajul principal: Doctoriţa, fetiţă de origine afro-americană, de asemenea, mult lăudată pentru că reprezintă un model de urmat pentru copiii afro-americani.
”Atunci când micuţii telespectatori se pot regăsi în ceea ce văd la televizor şi se pot transpune în acea lume, înseamnă că încep să înveţe cu adevărat”, mai crede Kanter. „Este vorba despre lecţii adevărate, care nu se termină atunci când opreşti televizorul.”
Doctorita Plusica, cel mai nou succes de televiziune destinat copiilor intre 2 si 7 ani, va avea premiera pe 1 septembrie, la 9:45, pe Disney Junior Romania, canalul TV pentru prescolari.