In ultimii ani, studiile complexe de imagistica le-au permis cercetatorilor sa observe in detaliu cum functioneaza creierul uman in diferite etape de varsta. S-a ajuns astfel la concluzia ca exista diferente importante intre baieti si fete in modul in care se dezvolta si se maturizeaza structurile neuronale, ceea ce explica de ce comportamentul acestora este diferit. Desi rezultatul final – ca adult – este in mare parte acelasi, “drumul” pe care il parcurge creierul catre maturizare difera ca succesiune a etapelor intre cele doua sexe.
Cea mai importanta concluzie este aceea ca nu exista diferente in CE si CAT pot invata fetele si baietii, dar exista diferente in CUM invata. Este util ca parintii sa cunoasca aceste detalii pentru a-si seta corect asteptarile fata de copiii lor si a-i ajuta corespunzator.
Iata doar cateva exemple:
– Fetitele vorbesc, in general, mai repede si mai bine decat baietii. La aceeasi varsta, vocabularul lor este mai bogat si inteleg mai bine subtilitatile de limbaj si incarcatura “non-verbala” a exprimarii celorlalti (semne, gesturi, tonalitate, intonatie etc). Abilitatile lingvistice mai bune ale fetelor fata de baieti se regasesc si la varste mai mari, inclusiv la adulti, ceea ce le face pe fete sa aleaga si sa performeze mai bine in meserii care implica aptitudini verbale inalte. In consecinta, fetitele raspund mai bine stilului educational care merge pe explicatii verbale si dialog, in timp ce baietii prefera exemple practice, concrete, vizuale, si mai putine vorbe. Iata de ce, cel putin in clasele primare, baieteii sunt mai dezavantajati de stilul de predare in mare parte verbal din scoala. Creierul lor fiind predominant vizual si mai putin verbal, ei invata mai greu stand pe scaun si ascultand ce li se spune. In schimb, daca au posibilitatea sa se miste, sa manipuleze obiecte, sa vada imagini si scheme grafice, invata mult mai repede.
– Baietii par sa invete mai usor matematica si fizica intrucat creierul lor este mai orientat catre operarea cu simboluri abstracte si imagini. In schimb, au mai putina rabdare pentru a invata in sarcini de rutina, percepute ca plictisitoare, pentru ca nivelul lor de serotonina si oxitocina din creier este mai scazut decat al fetilelor, baietii avand nevoie de mai multa stimulare si lucruri noi si interesante de vazut si de facut. Din acelasi motiv, baietii sunt mai impulsivi si suporta cu greutate sa stea mult pe scaun in timp ce invata. Acesta este inca un motiv in plus pentru care fetitele par sa performeze mai bine in primii ani de scoala la sarcinile care presupun scris si citit, stat linistit pe scaun si ascultat ce spune invatatoarea.
– Fetitele au abilitati motorii fine mai bune (ex: folosirea cu precizie a degetelelor pentru activitati care presupun precizie, indemanare si manipulare de obiecte mici), pe cand baietii sunt mai buni in activitatile care presupun implicarea si coordonarea tuturor segmentelor corpului (motricitatea grosiera), si de aceea sunt mai buni in jocuri si activitati care presupun miscare multa intr-un spatiu generos. De aceea, la scoala, baietii au nevoie ca in pauze sa se miste mult pentru a-si stimula corespunzator creierul, si este absolut necesar sa li se ofere un spatiu adecvat.
– La varsta prescolara, baieteii sunt mai curiosi sa exploreze mediul si sunt mai buni in a intelege si a manipula spatiul tridimensional. Spre exemplu, daca li se cere sa roteasca si sa modifice in minte un obiect, baieteii reusesc sa spuna cum va arata acel obiect dupa modificarea lui mentala, pe cand fetitele esueaza adesea. In schimb, fetitele ofera explicatii verbale elaborate, care adesea le induc in eroare pentru ca nu sunt relevante pentru sarcina ceruta. Unii cercetatori considera ca aceasta diferenta explica de ce in profesiile care cer abilitati spatiale inalte (ex: arhitect) gasim mai multi barbati decat femei. Similar, aptitudinile mecanice ale baietilor sunt mai bune decat ale fetelor, ei avand nevoie sa pipaie, sa desfaca si sa faca, sa strice si sa reconstruiasca pentru a intelege.
Numerosi specialisti considera ca aceste diferente vin din specializarea diferita a celor doua emisfere cerebrale: daca in cazul baietilor, in general, emisfera stanga raspunde de abilitatile verbale iar cea dreapta de cele non-verbale (vizuale, spatiale si mecanice), la fetite cele doua tipuri de abilitati se gasesc in ambele emisfere, specializarea fiind mai redusa. Odata cu maturizarea structurilor neuronale implicate in procesul de invatare, aceste diferente in modul de a invata se mai atenueaza. Factorul cultural joaca de asemenea un rol important, pentru ca in familie baietii sunt incurajati sa fie mai activi, mai agresivi, mai practici, pe cand fetitele sunt mai mult incurajate sa se exprime verbal si sa isi controleze emotiile.
Monica Bolocan
Psiholog clinician si educational, practician acreditat TRIPLE P (Positive Parenting Program)
0740.204.020
RETROGRADUL lui MERCUR din 25 NOIEMBRIE poate AGITA aceste 3 ZODII
Lecția DIVINA pe care fiecare ZODIE trebuie să o ÎNVEȚE înainte de 2025