Calculatorul, televizorul, cartile. Ce are voie si la ce varste? - Sfatulparintilor.ro
Ultimele
de 14 ani pentru voi

Calculatorul, televizorul, cartile. Ce are voie si la ce varste?

Sfatulparintilor » Blogul tău » Calculatorul, televizorul, cartile. Ce are voie si la ce varste?

 

Copiii din ziua de azi invata foar­te repede si usor sa folo­seasca telecomanda si jocurile pe calculator. Oare de carti au mai auzit?

 

„Nici nu au deschis bine ochii, si deja isi lipesc privirea de ecranul televizorului. Abia merg in picioare, si vor la calculator. Am acasa un CD in limba en­gleza pentru copii de un an. Da, e adevarat: e adus din State, ceea ce il face si mai gro­zav…

Copilul meu are sapte ani si internetul deja nu mai are secrete pentru el. Pacat ca a trebuit sa ii pun deja oche­lari si sa mergem la gimnastica medicala, pentru coloana lui vertebrala.

Si are asa o pa­loa­re… Nu stiu de ce, ca ii dau vitamine. Stiti ce m-a intrebat odata? «La ce folo­sesc chestiile alea din biblioteca?» Se referea la carti. Nu am stiut ce sa-i raspund…“

Cand ai nevoie de computer ?
Multi oameni de stiinta nu recomanda computerul copiilor sub trei ani. Pentru ca, pur si simplu, computerul nu se potriveste stilului lor de invatare. Copiii sub trei ani invata prin intermediul simturilor, al analizatorilor: ochii, urechile, gurita, mainile si picioa­rele.

Asa ca nu computerul este mijlocul cel mai potrivit pentru a-i sprijini pe copiii mici in a-si consolida cele mai importante deprinderi ale varstei, ci mersul, vorbitul, socializarea cu copiii de aceasi varsta.

Desene animate

0-12 luni 1-2 ani 2-3 ani 4-5 ani 6-7 ani
Exista canale speciale pentru bebelusi, dar esti sigura ca vrei sa il lasi in fata televizorului? Se poate uita cateva minute pe zi la programele speciale pentru aceasta varsta, dar mai bine fa-i tu teatru de papusi, cu jucariile din camera. Te asigur ca are de castigat mai mult din asta! Dupa-amiaza poate avea pauza lui de desene, dar numai din cele cu sens, educative, sau din colectia Disney. E bine sa le eviti pe cele in care personajele patesc lucruri dramatice. Daca ati epuizat colectia de povesti – desene a lui Disney, sa stiti ca sunt seriale foarte educative pe Minimax. Nu sunteti inca destul de mari pentru celelalte canale de desene animate. Ca il lasi sau nu, iti este clar ca dumnealui se in­staleaza cel putin 45 minute la desene. Daca nu e mai mult, e bine. Si stai cu el, ca sa auzi si tu ce limbaj folosesc personajele.


Timp petrecut la computer

0-12 luni 1-2 ani 2-3 ani 4-5 ani 6-7 ani
Deloc, e inutil, mai bine sta pe afara sau se joaca cu adultul, e mai sigur si mai eficient pentru dezvoltarea psihoafectiva a copilului. Nu e cazul. Daca chiar vrei sa-i creezi de pe acum dependenta, cinci minute pe zi e destul. Oricum, sunt sigura ca deja sta mai mult de 30 minute la desene pe zi, ceea ce este deja exagerat. Are voie, dar nu mai mult de 10, maxim 20 de minute. Asta, in con­ditiile in care nu merge si televizorul in acelasi timp si nu se depasesc 30 de minute desene animate pe zi. Daca nu l-ai scapat de sub control, copilul poate sta cel mult 30 minute la calculator. Cu cele inca 30-45 minute la tv, e deja cam mult.

 A nu se depasi 40 de minute – nu pe repriza de joc, ci pe zi. Daca iti pasa cu adevarat…

 

 

Ce face la computer

0-12 luni 1-2 ani 2-3 ani 4-5 ani 6-7 ani
Putem folosi computerul pentru a-i pune muzica, daca nu avem CD-player, nu ca pe un obiect pe care sa il utilizeze realmente copilul, chiar daca sunt tentante anumite softuri pe care le-ar putea folosi si cel mic. In niciun caz nu tine copilul in brate cat navighezi pe net!   Softuri educationale adecvate, gen carte cu animale care scot si sunete corespunza­toare, cantecele cu imagini care sa repre­zinte versurile. Si la aceasta varsta, computerul va fi folosit ca CD-player. Poti deja sa ii iei softuri cu lumea plantelor, animalelor, limbi straine. Mai poate folosi softuri in care sa „coloreze“ imagini printr-un clik de mouse, sa faca puzzle. Desi nu uita ca este mult mai util pentru copil sa le faca de-a devaratelea, nu virtual!

In plus fata de varsta anterioara, poate sa joace si jocuri, dupa ce te-ai convins ca nu au continut violent, ci se adreseaza mai ales educarii atentiei, timpului de reactie la sti­mul, capacitatii de decizie, memoriei.

Toate cele de pana acum si, in plus, poti sa ii arati cum sa foloseasca internetul, pentru a face proiecte tematice. Tot la aceasta varsta puteti sa folositi softurile pentru matematica, educarea limbajului, limbi straine pentru copii mari.

Carti

0-12 luni 1-2 ani 2-3 ani 4-5 ani 6-7 ani
Ii citesti copilului, chiar daca nu intelege ni­mic din ce ii spui; este cel mai bun mod de a incepe sadirea pasiunii pentru lectura. 10-15 minute pe zi, de doua-trei ori pe saptamana, minim. Cumpara-i carti pentru bebelusi, invata-l sa dea paginile si sa identifice desenele din carte. La aceasta varsta trebuie sa aiba deja mica lui colectie de carti cu flori, animale, forme geometri­ce, mijloace de transport etc., pe care sa stie de unde sa le ia si sa le „cititi“ impreuna. In afara de acestea, pauza de povesti de seara nu trebuie sa lipseasca. Povestile sa fie scurte, de cateva fraze si numai cu animalute si copii, eventual, dar carora nu li se intample sa fie mancati, sfasiati sau torturati. La gradinita, copilul a observat cat de importante sunt cartile. Acum cartea este mai mare, mai comple­xa. Si povestile pot fi mai lungi un pic, imaginile ca­re in­sotesc mersul po­vestii trebuie si ele citite si pre­­­lu­crate. De­ja in­treb co­pi­lul ce a inte­les, il pun sa po­ves­teasca du­pa imaginile din carte. Este in stare sa identifice simboluri si litere. Deci, cand ii citesti seara povestea, poti sa il pui sa iti arate litera A pe carte. Dupa citit, intotdeauna repovestiti, cu cuvintele voastre sau dupa imagini. Acum puteti cumpara impreuna carti de la librarie si poti lasa copilul macar 15 minute in compania cartilor de acolo, ca sa rasfoiasca si sa aleaga si el. Orice tentativa de a citi trebuie incurajata, laudata.   Multi copii cunosc de­ja toate literele, altii stiu sa citeasca. Putem pune copilul sa citeasca una-doua fraze pe zi din cartea de povesti preferata. Incurajeaza copilul sa isi spuna parerea des­pre cele intamplate in carte. Identificati impreuna cuvintele noi, necunoscute si mergeti la dictionar sa aflati ce inseamna.

Computer in loc de baby-sitter
Multa lume vorbeste despre cat de bine sau rau este sa lasi copilul mic la computer. Toti suntem constienti ca e daunator sa uitam copilul in fata monitorului, dar oare ne intrebam de ce o facem? „Nu pot sa il iau de acolo“ este o scuza absolut penibila.

Copilul nu este lipit acolo si nu el decide programul lui. Recunoasteti ca va este comod. Stiu ca se starnesc sentimente de revolta sau vinovatie, dar admiteti ca va convine ca aveti cateva ore de liniste, in care nimeni nu va cere apa, mancare, citit, jucat, afara.

Ati scapat de copil! E cu bona-computer. Cum nimic nu e gratis, aceasta bona va va costa, in timp, teribil! Si nu atat pe voi, cat pe copil. In dezvoltarea lui fizica, sociala si psihologica.

Pentru ca micutul are nevoie ca de aer de activitate fizica, interactiune sociala, dragostea si prezenta adultului in preajma lui. Daca are din toate acestea minim 10 ore pe zi, atunci il poti lasa o ora la calculator.

 

Computerul, ca si multe altele in viata, este un mijloc – nu un scop. Ma folosesc de el ca sa imi imbunatatesc viata, nu traiesc prin el.

Placerea de a citi
In strainatate exista o preocupare constanta, prin programe la nivel national, de a crea copiilor pla­ce­rea de a citi. Carti. Pentru ca aceas­ta este o misiune pentru o dezvoltare sanatoasa a creierului copilului inca de la nastere. 

Aceasta dorinta si abilitate de a folosi cartile (nu a citi, pana la vars­­ta potrivita) este un factor de­terminant pentru succesul sco­lar si reusita in viata. Pentru asta, parintii ar trebui sa interactioneze zilnic cu copilul si sa aiba impreuna un program (comun) pentru citit.

Poate o sa vi se para ciudat, insa si calculatorul poate ajuta copilul sa indrageasca cititul cartilor. Este evident ca poate citi carti (electronice) pe calculator, dar pentru ce sa isi strice ochii si sa stea in pozitii incomode in fata monitorului?

Si de ce sa ris­cam sa fie expusi copiii nostri reclamelor de pe net cu continut violent, sexual sau unui comert nepotrivit cu vars­ta lor? Timpul petrecut de co­pil la calculator trebuie sa fie limitat si expu­ne­rea lui (a copilului) la diferite continuturi de imagine sa fie strict su­pravegheata. 

Nu trebuie restrictionat acce­sul la computer (extrema cealalta), pentru ca utilizarea lui dezvolta inteligenta, creeaza premisele scrisului, cititului, dezvolta capacitatea de a vedea in spatiu, atentia distributiva.

Insa majoritatea covarsitoare a jocu­rilor de pe net nu contribuie cu mai nimic la dezvoltarea vreunor abilitati, in afara de scaderea timpului de reactie la stimulul vizual. Ele sunt cele care pot creste agresivitatea, violenta, prin insusi continutul lor.

Computerul va fi, deci, folosit pen­tru teme pentru acasa (de la o anumita varsta incolo), pentru studiu aprofundat (de pe la cinci-sase ani) al unor domenii de interes pentru copil, pentru a ne lamuri anumite lucruri (ca o enciclopedie), pentru navigarea pe site-urile create special pentru copii ale unor organizatii non-profit, muzee, institutii de invata­mant, agentii guvernamentale – care le ofera ocazia de a comunica cu alti copii, de a participa la concursuri, de a explora lumea.

Si totusi, la ce bun cititul? De ce detesta copiii cartile? 
Copiii ajung sa urasca cititul si cartile pentru ca li se spune mereu sa citeasca; cititul este o obligatie pentru ca nu a fost prezentat ca o placere de catre parintii lor in anii de gradinita si in primii ani de scoala. De ce sa citim carti? 

Pentru ca asa avem acces la materialul original si nu la prelucrari filtrate prin mintea altora (referate, rezumate), care au avut bucuria sa acceada la carte; asa invatam sa ne exprimam corect in limba mater­na (nu prin prescurtari „compute­resti“, putem lua cu noi sursa de informatie si in creierul mun­telui, si pe malul marii, si cand nu exista sursa electrica sau priza de internet. Nu suntem dependenti de modernitate. O folosim in interesul nostru, nu ne foloseste ea pe noi.

Copilul de trei-patru ani
Acum este gata, din punct de vedere al dezvoltarii sale, sa utilizeze computerul, de aceea multe gradinite folosesc acest mijloc didactic pentru invatare. Dar timingul este esential! Copiii au nevoie de timp pentru a experimenta si a explora, au nevoie de timp sa click-aie mouse-ul explorand optiunile programului si sa vada ce se mai intampla…

Profesorii nu par sa aiba insa timpul necesar pentru asta. De aceea, copiii recupereaza abuziv acasa. Si ce mandri sunt parintii lor – spun colegilor de serviciu cu ochii dati peste cap: „Draga, de acum stie sa inchida si sa deschida calculatorul, isi cauta programele…“. Asa ca ii uita cu orele acolo, in fata computerului.

Ce sa facem pentru a le veni in ajutor „digitalilor“:
Abilitati 
Copiilor care urmaresc programe informative de pe canale tv gen Dis­covery, Animal Pla­net li se dezvolta gan­di­rea, limbajul si le cresc performantele scolare.

Intelectul 
Alterarea comporta­men­tului social din pri­cina computerului poate fi compensat de nivelul intelectual (ridicat) al copilului si de circumstantele familiale.

Obligatoriu 
Copiii nu trebuie lasati nesupravegheati in utilizarea programelor, jocurilor, softurilor de orice fel, in navigarea pe net. Nu este o recomandare, ci o obligatie.

Informarea 
Trebuie sa invatam copiii, de foarte mici, sa utilizeze surse multiple pentru a culege informatii despre ceva, nu sa apeleze doar la o singura sursa.

Data articol: 18/05/2011