Sfatulparintilor.ro

Psiholog Monica Bolocan: 5 categorii de factori care pot afecta un start bun la scoala

factori care pot afecta un start bun la scoala

Inceperea scolii este nu numai un moment incarcat de emotie pentru parinti si copii ci si un examen al vietii pentru cei mici. Orice problema in educatia si, mai ales, in dezvoltarea copilului – mai mult sau mai putin vizibila sau deranjanta pana la varsta prescolara – “sare in ochi” odata ce micutul este nevoit sa faca fata cerintelor mult mai stricte ale vietii scolare. Pe langa calitatea celor “7 ani de acasa”, mai exista o multitudine de alti factori care pot afecta un start bun la scoala. Iata care sunt cei mai importanti:

Varsta potrivita si nivelul de dezvoltare

Copiii dati prea devreme la scoala pot avea probleme de adaptare intrucat nu sunt inca pregatiti atat din punct de vedere fizic cat mai ales din punct de vedere cognitiv si afectiv-emotional pentru acest pas. Creierul lor nu a atins inca gradul de maturizare necesar pentru a face fata cu succes scolii. Abilitatile de autocontrol si inhibitie, capacitatea de concentrare voluntara a atentiei si volumul memoriei de lucru atat de solicitate la scoala sunt atribute functionale ale partii frontale a creierului a carei maturizare incepe sa se contureze abia dupa varsta de 6 – 7 ani si dureaza pana tarziu in adolescenta. Intrucat fiecare copil are propriul ritm de dezvoltare, nu exista o recomandare general valabila referitoare la varsta exacta la care este bine sa iti inscrii copilul in clasa I.

Spre exemplu, unii copii (in special fetitele) pot detine la 6 ani aproape toate abilitatile necesare pentru a face fata cerintelor clasei I.

Acesti copii sunt si din punct de vedere fizic mai dezvoltati (au inceput inclusiv schimbarea dintilor de lapte), si au abilitati verbale si de autocontrol emotional foarte bune. Pentru cei mai multi copii de 6 ani, clasa pregatitoare este solutia de tranzitie cea mai potrivita de la gradinita la scoala. Exista si un mic procent de copii pentru care este necesara continuarea gradinitei inca un an, in special cei care au avut probleme in dezvoltarea limbajului sau in achitia abilitatilor motorii potrivite varstei. In aceasta ultima categorie intra si copiii nascuti prematur sau care au avut o greutate mica la nastere sau diverse afectiuni medicale care le-au incetinit dezvoltarea psiho-motorie in primii ani de viata.

Pentru copiii care prezinta intarzieri in dezvoltare pe una sau mai multe din cele 6 arii importante – cognitiva, motorie, de comunicare si limbaj, emotionala, de socializare si de autonomie personala – este absolut necesara terapia de specialitate (de stimulare cognitiva, logopedica, kinetoterapie etc) inainte de a fi integrati in scoala.

Citeste si: 7 lucruri pe care educatorii si invatatorii ar vrea ca parintii sa le stie inainte sa-si inscrie copiii la scoala sau gradinita

Starea emotionala a copilului

Anxietatea este cea mai frecventa problema afectiv-emotionala a copiilor de varsta scolara. Depresia este destul de rar intalnita la copii, aceasta survenind de multe ori ca o complicatie a anxietatii. Fricile copiilor imbraca diverse forme de-a lungul timpului si se pot transforma in anxietate sociala, de performanta sau scolara odata ce copilul a trecut pragul scolii. Anxietatea poate fi prezenta inca de la inceput sau se poate instala treptat, pe masura ce copilul este expus solicitarilor mediului scolar.

Este important de stiut ca “solicitarile mediului scolar” nu inseamna numai cerintele strict educationale, ci si programul zilnic, interactiunea cu ceilalti copii si cu alte persoane adulte, respectarea regulilor de comportament individual si a normelor de grup. Pentru a afla mai multe despre cum se manifesta anxietatea scolara la copii, citeste si articolul Semnele fricii de scoala la copii. Afla cand trebuie sa te ingrijorezi. De obicei, copiii care se opun de la inceput mersului la scoala au manifestat si la gradinita acelasi comportament, in cazul lor fiind vorba de o anxietate de separare de persoanele din familie. Copiii “dificili”, cu temperament inhibat, anxios si cu dificultati de adaptare la situatii noi prezinta un risc mai ridicat de a manifesta astfel de probleme.

Problemele de comportament

Ajuns la varsta scolara, copilul trebuie sa fie capabil sa isi inhibe si sa isi controleze “iesirile” comportamentale, sa stea linistit in banca si sa isi concentreze atentia la ce i se spune. In plus, abilitatile de socializare sunt extrem de importante iar copiii care nu si le-au dezvoltat suficient risca sa fie marginalizati de catre ceilalti copii si sa fie repede etichetati drept “copii problema”. Prin probleme de comportament intelegem: agitatie, nerabdare, neatentie, hiperactivitate, impulsivitate, agresivitate verbala si fizica, retragere sociala si dificultati de relationare adecvata cu ceilalti.

Odata ce si-a creat aceasta faima, copilul cu probleme de comportament intra intr-un cerc vicios din care este foarte greu de iesit. Cauzele problemelor de comportament sunt multiple. Pot fi simple probleme de educatie si disciplina sau afectiuni serioase de tipul ADHD, tulburarii opozitionismului provocator, tulburarilor de relationare sociala, si multe alte cauze medicale care duc catre astfel de manifestari comportamentale.

Dificultatile specifice de invatare (de scris, citit si calcul matematic)

Dificultatile de invaţare sunt frecvent intalnite la copiii de varsta scolara mica si mijlocie. Din pacate, uneori trec ani buni pana cand cadrul didactic sau parintii sesizeaza ca este o problema, iar copilul nu poate invata din motive obiective si nu pentru ca “nu vrea” sau “este lenes”. Aceste dificultati apar în activitatea de rezolvare a sarcinilor de scris si cititi (cel mai frecvent) sau de calcul matematic si poate numele de dislexie, disgrafie sau discalculie. Gradul de severitate poate varia de la usor la sever.

Comportamentul de invatare al copilului este inadecvat, ineficient, cu randament scazut. Copilul are intarzieri semnificative fata de ceilalti copii in achizitia abilitatilor scolare cu toate ca nu prezinta deficiente fizice, intelectuale sau senzoriale care sa justifice acest lucru. Daca este suspectata o astfel de problema, este imperios necesar ca micul scolar sa fie diagnosticat si ajutat cat mai devreme pentru a nu-i fi afectata stima de sine si a nu dezvolta probleme emotionale legate de activitatea de invatare.

Nu rata nici: Cum sa-l ajuti pe cel mic sa-si faca prieteni la scoala

Problemele de vedere, de auz, de postura, de somn si alte probleme de sanatate

Inainte de inceperea scolii este bine ca parintii sa faca o verificare amanuntita a starii de sanatate a copilului. Problemele de vedere, auz, deformarile coloanei vertebrale sunt doar cateva din deficientele cu impact negativ asupra adaptarii copilului la scoala. De asemenea, problemele endocrinologice (in special ale glandei tiroide) pot afecta starea afectiva si capacitatea de concentrare a atentiei. In plus, o alimentatie dezechilibrata si mai ales problemele de somn isi vor pune amprenta cu siguranta pe capacitatea de invatare a copilului.

Medicul pediatru de familie este cel mai in masura sa recomande investigatii amanuntite acolo unde exista suspiciunea unor astfel de probleme. De foarte multe ori insa, problemele de somn ale copiilor sunt neglijate si de aceea este bine ca parintii sa le acorde mai multa atentie. Exista foarte multe cauze pentru care copiii dorm prost. Spre exemplu, multi copii de varsta scolara mica au probleme de concentrare a atentiei si stari de nervozitate in timpul zilei datorate unei respiratii deficitare in timpul somnului. Daca micutul doarme agitat, se misca mult, se trezeste frecvent, plange in timpul somnului sau chiar are crize de pavor nocturn iar dimineata se trezeste nervos, este absolut necesar sa fie investigate cauzele pentru care copilul nu se odihneste bine in timpul somnului de noapte.

Monica Bolocan

Psiholog clinician si educational, practician acreditat TRIPLE P (Positive Parenting Program)

0740.204.020

www.psiholog-copii.ro

Imagine de OpenClipart-Vectors de la Pixabay

Exit mobile version