Familie-Părinţi/Sanatate fizica si mentala

Tine departe maladia Alzheimer! 5 factori care iti influenteaza creierul

Tine departe maladia Alzheimer

Ultimele cercetari in domeniul functiilor creierului si imbatranirii ofera speranta ca putem amana sau preveni boala Alzheimer prin gestionarea anumitor factori de sanatate sau prin modificarea stilului de viata.

Se mai poate sa imbatranim frumos si decent intr-o vreme cand rata de Alzheimer creste semnificativ? Doctori precum Dr. Gary Small, director al Centrului de Imbatranire UCLA si reprezentantii unor organizatii precum Institutul National de Imbatranire sustin ca anumite obiceiuri sanatoase nu numai ca pot imbunatatii memoria, ci au si efecte de durata si reduc sansele sa se ajunga la boli grave ale creierului precum este maladia Alzheimer.

1. Boli cardiace, tensiune arteriala si diabet

Studiile arata ca elemente corelate cu bolile cardiace precum nivelul ridicat de colesterol si homocisteina, un aminoacid care in cantitati mare poate sa inhibe neuronii sau chiar sa ii ucida, pot contribui la dezoltarea bolii Alzheimer.

Tensiunea arteriala ridicata poate afecta vasele de sange din creier si reduce nivelul oxigenarii creierului. Astfel, distruge celule din circuitele nervoase care sunt importante in memorie, luarea deciziilor si in vorbire.

Dovezile arata ca diabetul tip 2 si Alzheimer-ul au anumite caracteristici comune si ca nivelurile anormale de glucoza si insulina afecteaza sanatatea creierului incurajand inflamarea si utilizarea ineficienta a oxigenului din corp.

2. Alimentatia

In timp ce cecetatorii sustin ca fluctuatiile chimice si inflamatorii din corp contribuie la dezvoltarea bolii, impactul nutritiei si suplimentelor alimentare in prevenirea bolii Alzheimer este nedovedit. Studii sunt inca in curs de desfasurare. Ele sunt menite sa determine daca tratamentele cu antioxidanti, cu medicamente antiinflamatoare, cu estrogen, cu suplimente naturale sau chiar vaccinarile pot amana instalarea bolii Alzheimer.

3. Activitatile sociale si intelectuale

Numeroase studii au aratat ca fiind implicat social si tinandu-ti creierul activ de-a lungul vietii, iti imbunatatesti memoria si incetinesti declinul cognitiv la batranete. Pastrarea relatiilor si participarea in diferite activitati sociale a determinat scaderea riscului de dementa si activitatea mentala sustinuta si stimulanta a incurajat formarea de celule noi ale creierului. „ Creierul este o masinarie care invata continuu, si, ca orice masina, trebuie intetinut mereu”, spune Michael Merzenich, profesor emerit la Universitatea din California. „Daca nu iti mai exersezi mintea, si asta se intampla adesea dupa pensionare, nu trebuie sa fii surprinz ca incepe sa te lase.” Exista numeroase programe de sanatate a creierului care isi doresc sa ii invete pe oameni cum sa aibe grija de mintea lor.

4. Activitatea fizica

Exercitiile fizice fac la fel de multe pentru trup cat si pentru minte si pot amana instaurearea bolii Alzheimer. „Activitatea fizica regulata este probabil cea mai buna cale pe care o avem la indemana de a preveni boala,” spune Dr. Ronald Petersen, director al Centrului de cercetare pentru Alzheimer din Rochester. Cercetatorii sustin ca  exercitiile fizice imbunatatesc oxigenarea creierului si activeaza mecanisme celulare care stimuleaza functiile creierului.

5. Depresia

Studiile pe persoane cu depresii majore in trecut au aratat ca, la ei, riscul de a face Alzheimer este dublu. Oamenii de stiinta sustin ca acest lucru se poate datora faptului ca depresiile afecteaza memoria complexa a creierului si sistemele de reactie prin expunerea la cantitati excesive din hormonul glucocorticoid, cauzand moartea celulelor cerebrale.

Noile cercetari ofera speranta ca tratarea corespunzatoare a bolilor existente si imbunatatirea factorilor de viata ar putea nu numai sa previna boli ca Azheimer ci ar putea sa ajute intregi familii sa evite chinul emotional, fizic si financiar datorat acestei maladii. Imbatranirea este inevitabila, dar debutul tulburarilor cerebrale degenerative poate fi prevenit.

 

Vizualizări: 7884
 

Cuvinte cheie: , , , , ,