Sfatulparintilor.ro

Sfintii Apostoli Petru si Pavel: Traditii, obiceiuri si superstitii – Acatistul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel

Sfintii Apostoli Petru si Pavel

Sfintii Apostoli Petru si Pavel sunt sarbatoriti in fiecare an pe 29 iunie. Sfintii Petru si Pavel sunt praznuiti impreuna pentru ca au murit in aceeasi zi, de 29 iunie a anului 67 d. Hr. Insa, cei doi apostoli au primit moarte martirica in mod diferit: Pavel, pentru ca era cetatean roman, a fost omorat prin decapitare, iar Petru a fost rastignit cu capul in jos.

In iconografie, Petru este pictat batran si cu barba rotunda, iar Pavel plesuv, cu barba cenusie.

Sfantul Apostol Petru

Sfantul Apostol Petru, numit la nastere Simon, era din orasul Betsaida (situat pe malul nordic al lacului Ghenizaret, astazi localitatea El Aradsch in Siria) si era fratele Sfantului Apostol Andrei. Din Sfanta Scriptura aflam ca in momentul in care Petru si-a inceput activitatea era casatorit. Nu avem informatii despre sotia sa, desi din textul de la Corinteni 9, 5, putem deduce ca aceasta il insotea in calatoriile sale misionare.

Te mai poate interesa: RUGACIUNE catre Sfintii Apostoli Petru si Pavel. De ce e bine sa o citesti in fiecare zi

Cand devine Petru apostol al lui Hristos?

Sfantul Petru afla ca Iisus este Mesia de la fratele sau, Andrei. Mantuitorul ii va schimba numele din Simon in Chefa („piatra” in aramaica), de unde numele de Petru in greaca si latina.

Evanghelistul Luca ne descopera ca Petru devine ucenicul lui Hristos, dupa ce a avut parte de o pescuire minunata (desi se ostenise toata noaptea si nu pescuise nimic, la indemnul Mantuitorului arunca mrejele in apa si umple corabia cu pesti). Acesta este momentul in care Petru renunta la tot ce avea si il urmeaza pe Hristos, devenind „pescar de oameni”.

Petru marturiseste dumnezeirea lui Hristos in Cezareea lui Filip: „Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Cel viu”, atunci cand Mantuitorul i-a intrebat pe ucenici cine crede ca este El.

Cu toate ca este laudat de Hristos pentru acest raspuns:

„Fericit esti, Simone, fiul lui Iona, ca nu trup si sange ti-a descoperit tie aceasta, ci Tatal meu cel din ceruri. Si eu iti spun tie, ca tu esti Petru, si pe aceasta piatra voi zidi biserica mea si portile iadului nu o vor birui pe dansa.

Si-ti voi da tie cheile imparatiei cerurilor, si orice vei lega pe pamant, va fi legat si in ceruri si orice vei dezlega pe pamant va fi dezlegat si in ceruri” (Matei 16, 13-19), se leapada de El de trei ori in timpul Patimilor. Primeste iertarea pentru aceasta lepadare, dupa Invierea Mantuitorului din morti, cand il intreaba daca Il iubeste. Datorita pocaintei sale, se invredniceste de atata putere dumnezeiasca, incat bolnavii se vindecau si atunci cand se asezau in umbra lui.

Apostolul Petru a fost prezent la invierea fiicei lui Iair, la Schimbarea la Fata a Domnului pe muntele Tabor, in Gradina Ghetsimani a scos sabia sa-L apere pe Iisus, a facut parte din primii ucenici care au venit la mormantul Mantuitorului, dupa ce femeile mironosite au vestit invierea Sa; a predicat in ziua  Cincizecimii, iar in urma predicii sale s-au botezat trei mii de persoane si a propovaduit Evanghelia in Iudeea, Antiohia, Pont, Galatia, Capadocia, Asia, Bitinia si Roma. S-a savarsit la Roma, prin moarte martirica, alaturi de Sfantul Pavel, in timpul persecutiei lui Nero. Dupa propria lui dorinta a fost rastignit cu capul in jos si a fost inmormantat pe dealul Vatican.

Sfantul Apostol Pavel

Sfantul Apostol Pavel s-a nascut intr-o familie de evrei, in jurul anului 7, in Tarsul Ciliciei. La nastere a primit numele de Saul. Sfantul Pavel si-a desavarsit educatia sub indrumarea rabinului Gamaliel. Facem precizarea ca Pavel nu L-a intalnit pe Mantuitorul in timpul activitatii Sale pamantesti. A fost martor ocular al martirizarii Sfantului Stefan, pazind hainele celor care il loveau cu pietre.

Cand devine Pavel apostol al lui Hristos?

Pavel devine unul din cei mai aprigi aparatori ai legii mozaice. S-a alaturat cu multa ravna celor care incepusera sa-i persecute pe crestini. In drum spre Damasc, unde se indrepta pentru a-i aresta pe crestinii de acolo si a-i aduce la Ierusalim spre a fi judecati, Hristos i se arata, invaluit de o lumina stralucitoare, atragandu-i atentia ca cei persecutati nu sunt doar crestinii, ci El insusi.

Pavel lovea in crestini, dar suferea Hristos. Lovea in trup si striga capul acestuia – Hristos.  Asa se face ca Pavel ajunge sa vorbeasca despre Biserica lui Hristos ca fiind un trup, al carui cap este El. In urma acestei descoperiri are loc schimbarea sa – din persecutor devine marturisitor al crestinismului. Este botezat de Anania, episcopul Damascului, schimbandu-i-se numele din Saul in Pavel.

Dupa o perioada de trei ani in Arabia, merge in Antiohia Siriei, de unde intreprinde cele trei calatorii misionare, intre anii 45-58.

Sfantul Apostol Pavel este prins de iudei in Ierusalim, in anul 58. Este tinut in temnita timp de doi ani in Cezareea Palestinei. Pentru ca avea cetatenie romana este dus la Roma spe a fi judecat de imparat. La Roma a petrecut doi ani intr-o casa inchiriata, pazit de un ostas roman. Este eliberat in anul 63. A fost martirizat in anul 67, in timpul imparatului Nero prin decapitare, in acelasi timp cu Petru.

Sfintii Apostoli Petru si Pavel – asemanari si deosebiri

Sfantul Apostol Petru a fost chemat la apostolie dupa fratele sau Andrei, insa este primul in listele Noului Testament, in vreme ce Sfantul Apostol Pavel a fost cel din urma chemat la indeplinirea acestei slujbe dumnezeiesti.
Sfantul Apostol Petru a fost nedespartit de Hristos in tot timpul activitatii Sale pamantesti, pe cand Sfantul Apostol Pavel nu L-a cunoscut pe Hristos in vremea propovaduirii Sale.
Petru a fost casatorit, Pavel necasatorit.
Sfantul Apostol Petru a fost ales si chemat la apostolie din lumea oamenilor simpli si saraci – el fiind pescar de meserie – iar Sfantul Apostol Pavel a fost dintre toti apostolii omul de cea mai inalta cultura.

Sfantul Petru oscila intre intronarea ritualismului mozaic, cand se afla in prezenta crestinilor proveniti dintre iudei, si relativizarea acestuia, cand era in compania crestinilor proveniti dintre pagani, pe cand Pavel a luptat pentru neimpunerea prescriptiilor mozaice crestinilor (la sinodul 50 de la Ierusalim s-a hotarat si neobligativitatea Legii Vechi a taierii imprejur).
Petru a avut de rascumparat lepadarea lui de Iisus, iar Pavel ratacirea lui si prigoana crestinilor.

Dincolo de toate aceste deosebiri, asemanarea lor sta in pocainta, in propovaduirea invataturii lui Hristos si in primirea mortii cu bucurie pentru credinta in El.

Sfintii Apostoli Petru si Pavel, ocrotitorii penitenciarelor

In 1993 si 1997 s-au semnat doua protocoale intre Patriarhia Romana si Ministerul Justitiei privind desfasurarea asistentei religioase in sistemul penitenciar romanesc. Potrivit acestor protocoale, Sfintii Apostoli Petru si Pavel au fost declarati ocrotitorii penitenciarelor din Romania. Totodata, prin Legea 293 din 28 iunie 2004, ziua de 29 iunie este proclamata zi a personalului din sistemul administratiei penitenciare.

Traditii obiceiuri si superstitii de Sfintii Apostoli Petru si Pavel

Raspunde de starea recoltelor

Ziua de 29 iunie, denumita popular Sanpetru de vara, aduce cu sine o serie de traditii si obiceiuri. Sfantul Petru este patronul agriculturii si raspunde de starea recoltelor, patroneaza caldura si ploaia si pedepseste cu tunete si grindina pe cei ce-l nesocotesc. Se zice ca, atunci cand Sfantul Petru plesneste din bici sar din acesta scantei care, odata cazute pe pamant, se transforma in licurici.

O alta legenda populara spune ca, atunci cand oamenii se indeparteaza de credinta, SanPetru cheama balaurii si incepe sa porneasca grindina asupra acestora, maruntind-o, ca sa nu-i puna pe oameni in mare pericol.

Nu se scutura merii

In aceasta zi de mare sarbatoare crestina, oamenii merg la biserica, la slujba, iar femeile impart oale cu apa, pentru ca cei morti sa aiba ce bea pe lumea cealalta. Tot in aceasta zi, oamenii au voie sa lucreaza orice, dar sa nu toarca, caci se crede ca astfel se intorc colacii de la morti. In satele din Baragan se pastreaza o serie de traditii populare. “Pana in aceasta zi nu se scutura merii. Se crede ca, daca se respecta aceasta datina, sunt ocrotite ogoarele de caderea grindinei. De asemenea, se mai spune ca daca tuna si fulgera azi, nucile si alunele vor fi viermanoase”, spun specialistii in Etnografie si Folclor de la Muzeul Dunarii de Jos Calarasi.

Astazi se impart mere dulci si miere

Se spune ca in ziua Sfintilor Petru si Pavel, privighetorile si cucii nu mai canta si se transforma in soimi, ea revenind la forma initiala in ziua de Buna Vestire.

In aceasta zi, este bine sa impartim mere dulci si miere prietenilor si vecinilor, sa le uram sa aiba spor in munca lor si sa fie sanatosi, pentru a gusta aceste daruri si la anul. Potrivit traditiei, femeile nu au voie sa manance mere pana in ziua praznicului, pentru a nu-i supara pe cei trecuti la viata vesnica din familia respectiva. Dupa aceasta zi, tinerele fete au voie sa manance mere; in schimb, varstnicele din familie „au dezlegare” la mere abia la sarbatoarea Sfantului Ilie.

Acatist Sfintii Apostoli Petru si Pavel

Tropar Sfintii Apostoli Petru si Pavel, glasul al 4-lea:

Cei ce sunteti intre Apostoli mai intai pe scaun sezatori si lumii invatatori, Stapanului tuturor rugati-va, pace lumii sa daruiasca si sufletelor noastre mare mila.

Condacul 1

Pe cei ce impreuna cu oamenii s-au aratat mai inainte, ingereste cugetand, si acum cu ingerii fiind, cu cantari ingeresti si lui Dumnezeu cuviincioase, sa laudam pe intaistatatorii, ca pe cei ce sunt izbavitorii sufletelor noastre, cantand: Bucurati-va, Petre si Pavele, apostolilor!

Icosul 1

Fara de inceput fiind cu vremea, inceput de vreme a luat Facatorul vremurilor Dumnezeu-Cuvantul si trimis fiind la noi de la Tatal, apostol preaales te-a aratat pe tine, Petre. Pentru aceea, cantam tie:
Bucura-te, al cetei ucenicilor incepatorule;
Bucura-te, al Tainelor lui Hristos tainuitorule;
Bucura-te, mai mare decat toti cuvantatorii de Dumnezeu;
Bucura-te, intaiule intre iconomii duhului;
Bucura-te, ca pe Hristos tie Tatal L-a descoperit;
Bucura-te, ca pe Acesta adevarat Dumnezeu L-ai propovaduit;
Bucura-te, piatra preanesfaramata a Bisericii;
Bucura-te, temelie preaintemeiata a marturisirii;
Bucura-te, incepatura cea puternica a credintei;
Bucura-te, luminatorul cerestii cunostinte;
Bucura-te, cel prin care Hristos S-a slavit;
Bucura-te, cel prin care Satana s-a rusinat;
Bucura-te, Petre, apostole!

Condacul al 2-lea

Vederea ta cea intelegatoare curatind-o, ai intrat in sanurile parintesti, o, minune, si intr-insele ai vazut, fara ochi, Petre, pe Hristos Dumnezeu, impreuna fara de inceput cu Tatal si cu Duhul, propovaduindu-L pe Dansul si cantand: Aliluia!

Icosul al 2-lea

Luminat fiind de fulgerari neapropiate intelegerii, cand ti s-a aratat din cer lumina, care biruia lumina soarelui, atras ai fost, Pavele, spre credinta indumnezeita, si vas alegerii te-ai facut. Pentru aceea cantam tie:
Bucura-te, privitorule al luminii celei nemarginite;
Bucura-te, tainuitorule al Tainelor lui Hristos;
Bucura-te, binecuvantatorule al Bisericii;
Bucura-te, preaintelepte propovaduitor al lumii;
Bucura-te, ca intru tine vietuieste Hristos, Care pentru lume S-a rastignit;
Bucura-te, ca pana la al treilea cer te-ai suit;
Bucura-te, ca la inaltimea raiului ai fost rapit;
Bucura-te, mare invatator al neamurilor;
Bucura-te, al credinciosilor prin duhul nascator;
Bucura-te, cel prin care lumea s-a luminat;
Bucura-te, cel prin care intunericul s-a alungat;
Bucura-te, Pavele, apostole!

Condacul al 3-lea

Trecand toata firea celor ce sunt, o, Pavele, te-ai lipit de Hristos Cel iubit al tau si te-ai aratat impreuna cu Dansul un duh, numai lui Hristos vietuind, pe Hristos indragind, pe Hristos socotindu-L rasuflare, lumina si dragoste si cantandu-I: Aliluia!

Icosul al 3-lea

Intrand in norul cel mai presus de lumina al privirii, ti-ai muiat buzele tale, Petre, si umplandu-te intai de Dumnezeu, ne-ai impartasit pe noi de dumnezeiescul dar, cu invataturile tale cele de Dumnezeu scrise. Pentru aceea, zicem tie acestea:
Bucura-te, indumnezeitule, cu Dumnezeu unitule;
Bucura-te, nascutule al luminii celei neinserate;
Bucura-te, pescarule, al pescarilor mai intaiule;
Bucura-te, cerule, decat cerurile mai inaltule;
Bucura-te, ca te-ai aratat al dumnezeiestii firi partas;
Bucura-te, ca pe fiii oamenilor i-ai unit cu Dumnezeu;
Bucura-te, sfatuitorule de trebuinta al Bisericii;
Bucura-te, batran folositorule al turmei lui Hristos;
Bucura-te, indulcire preadesfatata a mintilor;
Bucura-te, dumnezeiasca desfatare a oamenilor;
Bucura-te, prin care credinta s-a marit;
Bucura-te, prin care ratacirea s-a zadarnicit;
Bucura-te, Petre, apostole!

Condacul al 4-lea

Invataturi despre viata vesnica a rostit Petru catre Piatra Vietii, zicand: „La cine, afara de Tine, vom merge si sa fim vii?”. Aratand astfel dragostea cea catre Stapanul, a zis catre El cantand: Aliluia!

Icosul al 4-lea

Ai fost rapit la inaltimile cele vesnice si ai trait, Pavele, in afara de cele simtite si gandite, nu cu gandul, ci intru Duhul care era unit cu trupul sau era fara de trup, Dumnezeu stie. Pentru aceea, zicem tie acestea:
Bucura-te, indragirea lui Hristos cea neoprita;
Bucura-te, prietenul lui Dumnezeu cel curat;
Bucura-te, cel ce ai cunoscut taina rapirii;
Bucura-te, camara tacerii celei intelegatoare;
Bucura-te, ca, pentru Hristos, pe toate gunoaie le-ai socotit;
Bucura-te, ca toate le-ai lucrat ca pe cei multi sa-i mantuiesti;
Bucura-te, al intelepciunii lui Dumnezeu vas mult incapator;
Bucura-te, apostole al darului celui din lege aratator;
Bucura-te, al lui Hristos deasa indeletnicire;
Bucura-te, a lui Iisus dulce gandire;
Bucura-te, mireasma de viata pentru unii;
Bucura-te, miros ucigator pentru altii;
Bucura-te, Pavele, apostole!

Condacul al 5-lea

Luminile cinstitelor tale trimiteri in toate zilele indumnezeiesc pe oameni, o, Pavele, prin care cei intelegatori cu adevarat ajung la indumnezeire si oglindesc slava lui Dumnezeu, cantand: Aliluia!

Icosul al 5-lea

Nu ai purtat la brau aur sau argint al tau, pe pamant, o, Simone Petre, ci avand infricosator numele lui Iisus, ai impartasit zestre fericita si printr-Insul minunile lucrai celor ce zic acestea:
Bucura-te, straina hrana a sufletului;
Bucura-te, preadulce bautura a trupului;
Bucura-te, dumnezeiasca alifie a celor orbiti;
Bucura-te, neauzita doctorie a celor bolnavi;
Bucura-te, ca pe Tavita, ceea ce murise, vie ai ridicat-o;
Bucura-te, ca pe Safira dintr-odata moarta ai aratat-o;
Bucura-te, cel ce pe Anania dintr-odata mort l-ai facut;
Bucura-te, cel ce numai cu un cuvant pe slabanog l-ai indreptat;
Bucura-te, izvor care revarsa sanatate;
Bucura-te, fantana izvoratoare de vindecari;
Bucura-te, cel ce ai gonit cu umbra bolile;
Bucura-te, cel ce cu rugaciunea pe Simon ai omorat;
Bucura-te, Petre, apostole!

Condacul al 6-lea

Tras ai fost, Petre, de frumusetea dumnezeirii lui Hristos, care a stralucit pe munte. Pentru aceea, vazand-o impodobita ca pe o camara de nunta cu stralucirile luminii celei nemarginite, „bine este a petrece aici”, inspaimantat ai zis cantand: Aliluia!

Icosul al 6-lea

Cuvintele cele ascunse ale dogmelor celor preainalte ale iconomiei lui Hristos, o, Pavele, scotandu-le din cele neapuse, le talcuiesti mai presus de tine, ridicand pe cei credinciosi cu minune a zice tie:
Bucura-te, minunea apostolilor cea laudata;
Bucura-te, frumusetea cea incuviintata a Scripturii celei noi;
Bucura-te, adancimea cuvintelor celor insuflate de Dumnezeu;
Bucura-te, noianul intelegerilor celor inteleptite de Dumnezeu;
Bucura-te, inaltule talcuitor al Dumnezeiestii Intrupari;
Bucura-te, carte inchipuita de Dumnezeu, mintii la vedere inspaimantatoare;
Bucura-te, camara dumnezeiasca a cerestilor comori;
Bucura-te, materia cea trebuincioasa a invatatorilor;
Bucura-te, cel ce ai luat spre propovaduire neamurile;
Bucura-te, cel ce savarsesti minuni dese;
Bucura-te, cel ce numele lui Hristos ai purtat;
Bucura-te, cel ce te-ai aratat mare mester al cortului nou;
Bucura-te, Pavele, apostole!

Condacul al 7-lea

Minune mare s-a vazut la sfarsitul vietii tale celei dumnezeiesti, o, fericite Pavele: caci, taiat fiind capul tau, de trei ori la inaltime de la pamant a saltat cu saltarile, ca si cu niste cantari, laudand Treimea asa: Aliluia!

Icosul al 7-lea

Popor nou ai facut, prin Dumnezeiescul Duh, pe poporul cel vechi al iudeilor, cu baia nasterii de Dumnezeu innoindu-i pe ei, Petre, si locasuri darului aratandu-i, asa zicand:
Bucura-te, surpatorule al umbrei legii;
Bucura-te, stalp intaritor al adevarului;
Bucura-te, cel ce pe Israel din slava l-ai schimbat;
Bucura-te, cel ce intru duhul pe acesta cu Hristos l-ai legat;
Bucura-te, ca in Tabor lumina Dumnezeirii ai vazut;
Bucura-te, ca alt soare cu totul luminos te-ai facut;
Bucura-te, cel ce ai intrat inauntrul luminii norului;
Bucura-te, ca ai fost martor al glasului parintesc;
Bucura-te, cel ce legea duhului ai luat;
Bucura-te, cel ce ai fost numit „fericit” de Hristos;
Bucura-te, cel ce in cuvinte te-ai imbogatit de stapanire;
Bucura-te, cel ce pe credinciosi in rabdare i-ai mantuit;
Bucura-te, Petre, apostole!

Citeste continuarea AICI.

Surse: crestinortodox.ro, doxologia.ro

Credit foto: trilulilu.ro

Exit mobile version