Sfatulparintilor.ro

Medierea conflictelor dintre angajat si angajator

Medierea conflictelor dintre angajat si angajator

In aceasta perioada plina de incertitudini si temeri in care frustrarile si neintelegerile isi fac simtita prezenta mai mult ca oricand, relatia angajat-angajator este una din cele mai incercate! Nu lasa o situatie ce ar putea fi rezolvata repede si cu un nivel minim de stres sa degenereze intr-un conflict pe care doar un  judecator, in urma unui proces lung si costisitor, il poate opri prin impunerea unei solutii, uneori, deloc, satisfacatoare.

Iata ce trebuie sa stii pentru a putea solutiona o situatie conflictuala in mod rapid si amiabil, in cazul in care angajatorul se comporta abuziv, atat in situatii de normalitate, dar cu atat mai mult in aceasta perioada speciala.

Apeleaza la mediator pentru a rezolva rapid si pasnic o disputa cu angajatorul

Ce faci cand ai neintelegeri cu angajatorul? Daca esti presat sa semnezi un act aditional? Daca nu beneficiezi de zilele libere la care ai dreptul? Daca salariul nu-ti este platit la timp? Daca plata orelor pe care le lucrezi peste program ramane mereu la nivel de promisiune? Daca ti se impune sa lucrezi in conditii necorespunzatoare? Sau daca ti se sugereaza chiar sa-ti dai demisa? Discuti?

Foarte bine! Dar daca in urma discutiilor atitudinea angajatorului nu se schimba cu nimic? Continui asa acumuland frustrari sau renunti sa mai crezi ca se poate schimba ceva si cauti un nou loc de munca? Te gandesti chiar sa apelezi la instanta de judecata?

Te poate interesa si Cum ne rezolvam conflictele in vreme de COVID-19 si post-pandemie

Prin mediere poti rezolva situatia pastrand si relatia, ba chiar fortificand-o

Sunt ganduri si optiuni firesti. Dar in astfel de situatii exista o alta varianta care reprezinta solutia optima! Medierea! Aceasta procedura este cea mai buna in astfel de situatii in care relatia dintre cei implicati nu doar ca exista, dar si conteaza! De angajator depinzi atat financiar, cat si din punct de vedere al dezvoltarii profesionale. Iar angajatorul, la randul sau, depinde de tine, ca angajat, pentru bunul mers al entitatii pe care o conduce.

Medierea are marele merit de a reusi sa mentina o relatie in ciuda neintelegerii sau, chiar, a conflictului existent. Prin mediere angajatul si angajatorul se intalnesc si, cu ajutorul mediatorului, mentin dialogul. Cu sustinerea constanta a mediatorului, angajatorul poate ajunge la deschiderea necesara pentru a intelege punctul de vedere si nevoile angajatului.

Mediatorul trimite o Invitatie la mediere

Pentru a solutiona neintelegerea sau conflictul, dupa caz, angajatul trebuie sa apeleze la un mediator care, odata ce ii este expusa situatia, poate oferi toate detaliile cu privire la ceea ce urmeaza tinand cont de situatia concreta. Ca regula, dupa ce se convine asupra tuturor detaliilor, mediatorul va trimite o Invitatie scrisa angajatorului in care-i va propune o data si o ora de intalnire pentru a putea vedea daca exista disponibilitate din partea acestuia pentru a accepta aceasta procedura.

In mediere nu se poate intra fortat deoarece este o procedura voluntara, ce tine, deci, de vointa partilor de a ajunge la o solutie.

Discutia mediatorului cu partea invitata, in cazul de fata cu angajatorul, este foarte importanta deoarece un mediator bine pregatit va reusi sa indeparteze indoielile sau neincrederea pe care cel invitat le poate incerca. In cazul in care angajatorul accepta sa intre in mediere, mediatorul va cauta sa gaseasca o data si o ora potrivite care sa se incadreze bine in programul fiecarei parti pentru prima sedinta de mediere.

In cateva zile sau saptamani iti poti vedea situatia rezolvata

O procedura de mediere poate dura de la cateva zile la cateva saptamani. In cazuri complicate, fie din cauza unui program extrem de incarcat al uneia din parti, fie din cauza naturii conflictuale, este posibil ca o mediere sa dureze si doua sau trei luni, insa acest ritm este dat de parti si nu de conducatorul procedurii, adica de mediator.

In comparatie cu instanta de judecata, medierea este o procedura extrem de flexibila, caci  intr-un proces judecatorul impune termenele de judecata fara a lua in considerare vointa ori putinta partilor de a fi prezente la data stabilita, in schimb, in mediere, orice sedinta se stabileste tinandu-se cont de programul ambelor parti, fara a fi posibil sa se impuna vreun termen.

Medierea iti poate aduce solutia cu un minim de efort al deplasarilor pentru intalniri, fiind din ce in ce mai practicata si medierea online

In principu, medierea inseamna intalnirea partilor implicate in conflict de fata cu mediatorul, care prin tehnici si proceduri specifice, incearca sa faca partile nu doar sa vorbeasca una cu alta, ci si sa se asculte una pe alta si apoi usor, usor sa gasesca impreuna o varianta de solutionare a conflictului care sa le multumesca. Modul si ritmul de intalnire al partilor este decis de mediator care va hotari acest lucru in functie de propriul stil de abordare, dar, mai ales, in functie de situatia concreta a conflictului si de personalitatea partilor

. Intalnirea partilor se poate face si in mediul online, de aceea medierea este o solutie extrem de potrivita si in contextul pe care-l traim cand contactul social este limitat.

Prin invitarea la mediere a angajatorului, angajatul isi arata dorinta de clarificare si rezolvare in mod profesionist a unei situatii tensionate crescandu-si sansele de intarire a colaborarii

Spre deosebire de actiunea in instanta, apelarea la procedura de mediere arata un angajat care nu-si doreste razbunare, ci unul care-si respecta angajatorul si considera ca din cauza unor neintelegeri multiple s-a ajuns la o situatie de conflict care, insa, cu ajutor specializat poate fi depasita fara a fi nevoie de consum nervos si pierdere de timp prin instante.

Medierea indica intentia angajatului de a rezolva rapid si amiabil o situatie conflictuala. Alegerea acestei proceduri de catre angajat poate demonstra angajatorului intentiile curate si de lipsa de dusmanie, ceea ce va face ca, dupa solutionare, partile sa poata continua relatia de angajat-angajator.

E greu de imaginat ca, dupa un proces, un angajator si-ar mai dori o colaborare cu angajatul ce l-a actionat in instanta!

Pe de alta parte,  faptul ca angajatul apeleaza la mediere nu inlatura posibilitatea de a actiona in instanta angajatorul in caz ca medierea nu aduce rezultatele dorite si tocmai de aceea nu poate fi vazuta decat ca un semn de intelepciune si dorinta de eficienta.

In plus, medierea dureaza si costa semnificativ mai putin decat un proces ceea ce este benefic, in primul rand, pentru angajat, dar si pentru angajator.

Medierea poate aduce solutia multumitore intr-un termen scurt, de la distanta si cu costuri rezonabile

Traim timpuri care ne arata atat de evident ca viata este pretioasa si valoarea ei cea mai de pret, timpul, trebuie folosita pentru a ne gasi rezolvari ce ne aduc pace si liniste. In situatia unei nemultumiri, neintelegeri sau a unui conflict cu angajatorul, medierea poate aduce acest tip de rezolvare fara deplasari inutile. Fara proceduri complicate, fara costuri nerezonabile si tinandu-se cont de programul si personalitatea partilor. Acestea au sansa sa-si expuna parerea si nevoile, fiindu-le garantat dreptul de a fi ascultate si luate in considerare, pastrandu-si dreptul de a hotari asupra deciziei finale!

Autor: Mediator Dana Barbu

office@db-mediators.ro

Facebook

www.db-mediators.ro

Imagine de mohamed Hassan de la Pixabay

Exit mobile version