Educatie pozitiva: Sfaturi pentru disciplina prescolarilor. 4 situatii concrete

by Sfatul Parintilor | 05/11/2017 20:10

Intr-un material anterior, am vorbit despre cum se face disciplina la copii, conform principiilor curentului Educatiei pozitive[1]. Aprofundam subiectul si va prezentam cateva situatii concrete cu care fiecare parinte din ziua de astazi se confrunta si cum trebuie sa reactioneze pentru a avea un copil bine crescut, civilizat si iubitor.

 

 

Educatie pozitiva[2]: Ce faci cand copilul vrea sa se joace cu ceva “interzis”?

Atunci cand ai in casa un copil mic, cel mai sigur mod de a preveni accidentele nu este sa-i spui tot timpul “NU face x”, “NU te du acolo”, “NU trage de Y”, ci sa iei toate masurile necesare pentru eliminarea “ispitelor”. Acopera prizele cu dispozitive speciale, pune cablurile astfel incat copiii sa nu ajunga la ele, “ascunde” orice alt obiect care ii pune sanatatea si viata in pericol, astfel incat copilul sa nu se enerveze ca nu se poate juca cu respectivul obiect.

Ideal ar fi sa nu existe deloc cuvintele “NU”, “Stai”, “Stop” si sa se foloseasca alternative descriptive. De exemplu, daca cel mic are tendinta de a pune mana pe aragaz in timpul functionarii, in loc sa-i spui “NU pune mana ca te arzi”, “Stai cuminte!” sau “STOP!”, spune-i “E fierbinte!” si ofera-i altceva in schimb, ceva ce “are voie” sa atinga.

In loc sa-i spui copilului “NU atinge”, pune-l sa stea cu mainile la spate, in timp ce se uita la respectivul obiect. In acest fel copilul va invata sa priveasca, sa analizeze orice obiect, fara a fi tentat sa-l atinga. Poti invata, de asemenea, copiii regula “Atinge putin”. Ii inveti cum sa atinga doar cu degetul aratator respectivul obiect, astfel incat sa nu fie tentati sa ia obiectul in mana, dar totusi sa-si satisfaca curiozitatea de a-l atinge. Si in acelasi timp sa le si descrii senzatia: “Vezi, este rece/cald, aspru/fin etc.).

Sunt de asemenea cazuri cand nu este nimic in neregula ca cei mici sa se joace cu ceva “interzis” atat timp cat este supravegheat. Asezi copilul langa tine, si-l lasi sa tina obiectul (de exemplu un telefon sau un radio etc.) in brate, sa-l analizeze. Poti sa-i spui “uite, il atingem usor” si ii si arati ce inseamna “il atingem usor”. Daca, sa zicem, vrea sa atinga cutitul, atunci cea mai buna modalitate este sa-i distragi atentia. “Heei, ia uite, un mar delicios, hai sa-l mancam”. Mai poti sa-i spui “Asta nu este pentru… (numele copilului), asta este pentru mami/tati, sa taie paine” sau “Asta nu este o jucarie, uite aici o jucarie pe care care o poti folosi”. Daca este posibil, ii poti oferi o alternativa “sigura” a obiectului dorit: un cutit de jucarie, un telefon de jucarie etc.

Daca este tentat de cartile din biblioteca, ofera-i spatiul lui in biblioteca, unde sa fie in siguranta si de unde isi poate lua propriile carti si/sau jucarii. Ii poti spune “Esti deocamdata prea mic pentru acele carti. Acelea sunt pentru oameni mari, dar uite ai si tu aici, partea ta, locul in care poti sa te joci linistit!”.

Educatie pozitiva[3]: Cum il faci sa se opreasca dintr-o activitate care trebuie incheiata?

E ora de culcare sau de masa, insa cel mic continua sa se joace si nu vrea sa se opreasca. Iata o situatie cu care multi dintre parinti se confrunta. Iata ce tactici poti aplica:

Incureajeaza copilul sa spuna “pa-pa” obiectelor. “Pa-pa masinuto, e timpul sa merg la culcare” sau “Pa-pa mingiuto, e timpul sa merg la masa. Foloseste o alta jucarie “vorbitoare” care sa-i distraga atentia. Transmite-i un avertisment: “(numele copilului)… peste X minute trebuie sa mancam/sa mergem la culcare”. Pentru un copil mai mare, numaratul pana la 10 functioneaza foarte bine. “Poti sa te mai joci pana numar la 10 si apoi mergem la masa / la culcare etc.”, “Va trebui sa iesi din cada pana termin de numarat pana la 10”, etc.

Nu e indicat sa mituiesti, insa poti sa-i oferi putin timp petrecut impreuna dupa ce face ce i-ai cerut. De exemplu: “Dupa ce strangi jucariile, vom merge putin in parc” (si-l poti ajuta sa stranga jucariile).

 

 

Educatie pozitiva: Ce faci cand copilul te loveste sau isi bate fratele/sora etc.?

Cand copilul se manifesta intr-un mod mai violent, primul lucru pe care trebuie sa-l faci este sa-i explici ca doare atunci cand loveste pe cineva sau vreun animal. Si nu este permis sa lovesti pe cineva. Insa, si aici trebuie sa-i oferi alternativa. “Oamenii nu se lovesc, oamenii se imbratiseaza”, de exemplu. Incearca sa nu exagerezi cand spui “AU”, s-ar putea ca cel mic sa-si inchipuie ca e ceva distractiv si atunci va repeta fapta. Arata-i cum se atinge usor si ce inseamna “usor”. Pe masura ce invata sa vorbeasca, explica-i ca poate atrage atentia prin cuvinte si nu prin lovituri. Invata-l sa spuna “Sunt furios!”, “Sunt ranit!”, sa verbalizeze starile si nu sa le manifeste prin violenta.

Fii un bun exemplu si nu-ti lovi copilul sau nu lovi pe cineva chiar si “in gluma” in fata copilului. De exemplu, daca sotul/sotia a spus ceva amuzant si-l (o) lovesti sau ciupesti spunandu-i “Ce amuzant(a) esti!”, copilul poate primi mesajul ca e ceva cu care se poate juca.

Fii atent ce programe TV urmareste copilul tau, dar si copiii cu care se joaca.

Atunci cand face ceva care necesita “perioada de cumintire”, aceasta nu trebuie asociata cu o pedeapsa, ci cu un moment de calmare, de linistire, in care copilul sa-si disipeze energia negativa. Acest lucru poate insemna si ca se poate joaca cu jucaria preferata sau ca poate citi o carte (daca este mai mare). Orice activitate care-i face placere si-l calmeaza este binevenita. Nu-l lasa niciodata sa planga sau sa fie furios. Nu-l lasa niciodata singur daca este speriat. Pe masura ce va creste va invata sa-si controleze singur starile de furie si suparare facand activitati placute, care sa-l calmeze.

Daca copilul continua sa te loveasca, ultima alternativa este sa-l tii in brate pana cand se opreste. Lasa-l sa fie furios, lasa-l sa planga si spune-i ca este normal sa fii din cand in cand si furios, si nervos, dar ca nu este Ok sa loveasca pe cineva ca sa se “calmeze”. Reasigura-l de iubirea ta, imbratiseaza-l tot timpul.

 

Educatie pozitiva: Ce faci cand arunca cu jucariile?

Atunci cand copilul a facut o “pasiune” pentru zgomotul produs de o jucarie cand cade, ideal este sa-i distragi atentia. Pune muzica, dansati impreuna, faceti baloane de sapun si, in acest timp, ascunde jucaria.

Mai poti sa-i spui “Masinuta nu se arunca, uite cum se joaca cu masinuta!” si ii exemplifici ce are de facut. Daca loveste mingea cu putere in casa, ii spui: “Mingea se loveste asa afara. In casa se rostogoleste, uite cum”. Tot timpul trebuie sa-i oferi o alternativa pentru a sti ce este permis si ce nu.

Daca nu se opreste din aruncat, explica-i ca jucaria se supara si ca va pleca pentru o vreme. Ascunzi jucaria undeva si o mai scoti peste cateva zile.

De asemenea, invata copilul sa manifeste prin cuvinte furia si ca aruncarea lucrurilor la nervi nu este o optiune.

 

 

Acestea sunt cateva elemente pe care le poti incerca in cresterea si educarea copilului tau. Pentru unii parinti au functionat, este posibil sa fie bune si pentru tine. Important este ca, indiferent, ce face copilul nevoile lui sa fie pe primul plan. Copilul trebuie sa se simta in siguranta, iubit si respectat.

 

Din seria “Educatie pozitiva”  mai poti citi “Educatie copii: Disciplina proactiva sau cum sa ai un copil cuminte si ascultator[4]”, “Educatia pozitiva: Cum recunosti un copil cu necesitati emotionale mult ridicate?[5]”, Educatie pozitiva: Cand disciplina se face cu dragoste[6]

 

Endnotes:
  1. Educatiei pozitive: http://sfatulparintilor.ro/48282/educatie-pozitiva-cand-disciplina-se-face-cu-dragoste/
  2. Educatie pozitiva: http://sfatulparintilor.ro/48472/educatie-copii-cum-sa-cresti-o-fiica-cu-incredere-de-sine/
  3. Educatie pozitiva: http://sfatulparintilor.ro/46252/educatie-copii-cum-sa-disciplinezi-copilul-fara-sa-l-bati/
  4. Educatie copii: Disciplina proactiva sau cum sa ai un copil cuminte si ascultator: http://../47164/educatie-copii-disciplina-proactiva-sau-cum-sa-ai-un-copil-cuminte-si-ascultator/
  5. Educatia pozitiva: Cum recunosti un copil cu necesitati emotionale mult ridicate?: http://../47773/educatia-pozitiva-cum-recunosti-un-copil-cu-necesitati-emotionale-mult-ridicate/
  6. Educatie pozitiva: Cand disciplina se face cu dragoste: http://sfatulparintilor.ro/48282/educatie-pozitiva-cand-disciplina-se-face-cu-dragoste/

Source URL: https://sfatulparintilor.ro/prescolari/comportament-si-dezvoltare/educatie-pozitiva-sfaturi-pentru-disciplina-prescolarilor-4-situatii-concrete/