Acte necesare pasaport. Tot ce trebuie sa stii daca vrei sa faci pasaport pentru tine si pentru copii - Sfatulparintilor.ro
Ultimele

Acte necesare pasaport. Tot ce trebuie sa stii daca vrei sa faci pasaport pentru tine si pentru copii

Sfatulparintilor » Familie-Părinţi » Actualitate » Acte necesare pasaport. Tot ce trebuie sa stii daca vrei sa faci pasaport pentru tine si pentru copii
Acte necesare pasaport - sfatulparintilor.ro - pixabay_com - buffer-1143485_1920

Acte necesare pasaport. Daca adultii pot calatori in spatiul Uniunii Europene, doar pe baza cartii de identitate, copiilor le trebuie obligatoriu pasaport. De asemenea, in alte tari, este nevoie de pasaport si/sau viza de intrare.

 

Iata ce acte sunt necesare pentru pasaport, care sunt tarifele si unde poti face pasaportul.

 

 

Acte necesare pasaport simplu electronic

Pasaportul simplu electronic se elibereaza, la cerere, cetatenilor romani care indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate si nu se afla in una dintre situatiile de suspendare a dreptului de a calatori in strainatate.

 

Depunerea cererii pentru eliberarea pasaportului simplu electronic

Cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple electronice se depun personal de catre solicitanti, in tara, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple in a caror raza de competenta au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, iar in strainatate, la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei.

In cazul in care solicitantul pasaportului simplu electronic nu se poate prezenta la serviciul public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple de la domiciliu sau resedinta, cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple electronice pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple.

 

Termen de eliberare a pasaportului simplu electronic

Cererile se solutioneaza de autoritatile competente, in termene care curg de la data depunerii acestora si care nu pot depasi:
– 30 de zile lucratoare, in cazul cererilor privind eliberarea pasapoartelor simple electronice depuse in tara;
– 90 de zile lucratoare, in cazul cererilor privind eliberarea pasapoartelor simple electronice depuse in strainatate.

 

Documente necesare pentru eliberarea pasaportului simplu electronic:

a) In cazul persoanelor majore cu domiciliul in Romania.

  • – cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, dupa caz, buletinul de identitate, aflate in termen de valabilitate, in original. Cartea de identitate provizorie trebuie insotita de certificatul de nastere, in original;
  • – dovada achitarii contravalorii pasaportului, completata pe numele titularului, in original;
  • – pasaportul anterior, daca acesta exista.

b) In cazul minorilor  cu domiciliul in Romania, care nu au implinit varsta de 14 ani.

  • – certificatul de nastere al minorului, in original;
  • – document(e) de identitate ale parintilor sau al unuia dintre parinti, al reprezentantului legal. Sau, dupa caz, al persoanei imputernicite, aflate in termen de valabilitate, in original;
  • – dovada achitarii contravalorii pasaportului, completata pe numele minorului, in original;
  • – pasaportul anterior al minorului, daca acesta exista;

  • – in situatia in care cererea pentru eliberarea pasaportului simplu electronic este formulata de un singur parinte/reprezentant legal/persoana imputernicita, aceasta trebuie insotita, dupa caz, si de:
    – procura speciala sau declaratia privind acordul celuilalt parinte, in original. Ori duplicat de pe actul original pentru procura speciala si declaratia celuilalt parinte, autentificate si eliberate incepand cu data de 1 ianuarie 2013;
  • – procura speciala, pentru cererile formulate de persoana imputernicita, in original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate si eliberate incepand cu data de 1 ianuarie 2013;

    – hotararea judecatoreasca de incredintare a minorului, ramasa definitiva si irevocabila. Ori hotararea judecatoreasca prin care instanta a dispus cu privire la exercitarea autoritatii parintesti, ramasa definitiva si irevocabila sau ramasa definitiva pentru procesele incepute cu data de 15 februarie 2013, in original;

  • – ordonanta presedintiala care cuprinde in mod expres faptul ca persoana in favoarea careia s-a dispus exercitarea autoritatii parintesti are dreptul de a solicita eliberarea pasaportului. Sau de a-si exprima acordul in acest sens;
  • – actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, in cazul minorilor care la data punerii sub interdictie nu se afla sub ocrotirea parintilor;
    – act de deces al parintelui, pentru cererile formulate de parintele supravietuitor ori pentru cele formulate de persoana imputernicita de acesta, in original;

c)  In cazul minorilor cu domiciliul in Romania, care au implinit varsta de 14 ani:

  • – cartea de identitate sau, dupa caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate in termen de valabilitate, in original. Cartea de identitate provizorie, precum si cartea de identitate model nou (fara prenumele parintilor) trebuie insotite de certificatul de nastere, in original;
  • – declaratii de acord pentru eliberarea pasaportului simplu electronic date de ambii parinti/un singur parinte/reprezentantul legal, in original. Sau duplicat de pe actul original, pentru declaratiile autentificate si eliberate incepand cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii casatoriti in conditiile legii, nu mai sunt necesare aceste declaratii);
  • In situatia in care cererea este formulata cu acordul pentru eliberarea pasaportului simplu electronic dat de un singur parinte/reprezentantul legal, aceasta trebuie sa fie insotita, dupa caz, si de:

    – hotararea judecatoreasca de incredintare a minorului, ramasa definitiva si irevocabila. Ori hotararea judecatoreasca prin care instanta a dispus cu privire la exercitarea autoritatii parintesti, ramasa definitiva si irevocabila sau ramasa definitiva pentru procesele incepute cu data de 15 februarie 2013, in original;
    – ordonanta presedintiala care cuprinde in mod expres faptul ca persoana in favoarea careia s-a dispus exercitarea autoritatii parintesti are dreptul de a solicita eliberarea pasaportului sau de a-si exprima acordul in acest sens;

    – actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, in cazul minorilor care la data punerii sub interdictie nu se afla sub ocrotirea parintilor;

    – actul de deces al celuilalt parinte, in original;

  • – certificat de casatorie al minorului casatorit in conditiile legii, in original;
  • – dovada achitarii contravalorii pasaportului, in original;
  • – pasaportul anterior al minorului, daca acesta exista.

Mai multe informatii gasiti aici.

 

 

Acte necesare pasaport simplu temporar

Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple elibereaza pasaport simplu temporar cetatenilor romani care indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate si nu se afla in una dintre situatiile de suspendare a dreptului de a calatori in strainatate, in urmatoarele situatii:

  1. in cazul in care titularul declara in scris ca urmeaza sa calatoreasca in state intre care exista stare de beligeranta. Ori conflict diplomatic si are aplicata in pasaportul simplu sau in pasaportul simplu electronic o stampila ori o viza eliberata de statul cu care tara in care calatoreste se afla in conflict;
  2. cand titularul detine pasaport simplu sau pasaport simplu electronic care contine vize valabile,. Dar ca urmare a epuizarii filelor destinate aplicarii acestora calatoria in acel stat sau in alte state decat cele care au emis vizele nu mai este posibila;
  3. cand titularul a depus pasaportul simplu sau pasaportul simplu electronic pentru obtinerea unor vize si declara ca trebuie sa calatoreasca de urgenta in strainatate;

  4. cand minorul urmeaza sa se deplaseze in strainatate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale sau pentru a urma un tratament medical fara de care viata ori sanatatea ii este pusa in pericol si nu exista timpul necesar pentru obtinerea acordului celuilalt parinte;
  5. pentru persoanele lipsite temporar de capacitate de exercitiu si pentru persoanele care din motive medicale, se afla in imposibilitate de a-si exprima vointa sau de a se prezenta la autoritatea competenta;
  6. in situatii obiective in care, din motive de sanatate, familiale sau profesionale, este necesara si urgenta prezenta persoanei pe teritoriul altui stat si nu exista timpul necesar pentru emiterea pasaportului simplu electronic.

Depunerea cererii pentru eliberarea pasaportului simplu temporar

Cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple temporare se depun personal de catre solicitanti, in tara, la serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple in a caror raza de competenta au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, iar in strainatate, la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei.
In cazul in care solicitantul pasaportului simplu temporar nu se poate prezenta la serviciul public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple de la domiciliu sau resedinta, cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple temporare pot fi depuse la cel mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple.

Termen de eliberare a pasaportului simplu temporar

Cererile se solutioneaza de autoritatile competente, in termene care curg de la data depunerii acestora si care nu pot depasi 3 zile lucratoare.

Persoanei care declara ca nu doreste sa i se elibereze un pasaport simplu electronic, i se elibereaza pasaport simplu temporar, in termen de 10 de zile lucratoare.

 

Documente necesare pentru eliberarea pasaportului simplu temporar:

a) In cazul persoanelor majore cu domiciliul in Romania:

  1. cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, dupa caz, buletinul de identitate, aflate in termen de valabilitate, in original. Cartea de identitate provizorie trebuie insotita de certificatul de nastere, in original;
  2. dovada achitarii contravalorii pasaportului, completata pe numele titularului, in original;
  3. pasaportul anterior, daca acesta exista.

b) In cazul minorilor cu domiciliul in Romania, care nu au implinit varsta de 14 ani:

  • – certificatul de nastere al minorului, in original;
  • – document(e) de identitate ale parintilor sau al unuia dintre parinti, al reprezentantului legal. Sau, dupa caz, al persoanei imputernicite, aflate in termen de valabilitate, in original;
  • – dovada achitarii contravalorii pasaportului, completata pe numele minorului, in original;
  • – in situatia in care cererea pentru eliberarea pasaportului simplu temporar este formulata de un singur parinte/reprezentant legal/persoana imputernicita, aceasta trebuie insotita, dupa caz, si de:

– procura speciala sau declaratia privind acordul celuilalt parinte, in original, ori duplicat de pe actul original pentru procura speciala si declaratia celuilalt parinte, autentificate si eliberate incepand cu data de 1 ianuarie 2013;
– procura speciala, pentru cererile formulate de persoana imputernicita, in original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate si eliberate incepand cu data de 1 ianuarie 2013;

– hotararea judecatoreasca de incredintare a minorului, ramasa definitiva si irevocabila. Ori hotararea judecatoreasca prin care instanta a dispus cu privire la exercitarea autoritatii parintesti, ramasa definitiva si irevocabila sau ramasa definitiva pentru procesele incepute cu data de 15 februarie 2013, in original;

– ordonanta presedintiala care cuprinde in mod expres faptul ca persoana in favoarea careia s-a dispus exercitarea autoritatii parintesti are dreptul de a solicita eliberarea pasaportului. Sau de a-si exprima acordul in acest sens;
– actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, in cazul minorilor care la data punerii sub interdictie nu se afla sub ocrotirea parintilor;

– actul de deces al parintelui, pentru cererile formulate de parintele supravietuitor. Ori pentru cele formulate de persoana imputernicita de acesta, in original;
– documente emise de institutia care organizeaza studiile. Sau concursul, documente emise ori avizate de o autoritate administrativa romana cu competente in domeniu.

Sau, dupa caz, documente emise ori avizate de o autoritate medicala romana, din care sa rezulte perioada si statul sau statele in care se vor desfasura studiile, concursurile oficiale ori tratamentul medical, in original, pentru cererile formulate de unul dintre parinti, chiar daca nu exista acordul celuilalt parinte, numai pentru situatiile prevazute la art. 171 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 248/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;

  • – pasaportul anterior al minorului, daca acesta exista.

c)  In cazul minorilor cu domiciliul in Romania, care au implinit varsta de 14 ani:

  • – cartea de identitate sau, dupa caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate in termen de valabilitate, in original.
  • Cartea de identitate provizorie, precum si cartea de identitate model nou (fara prenumele parintilor) trebuie insotite de certificatul de nastere, in original;
  • – declaratii de acord pentru eliberarea pasaportului simplu temporar date de ambii parinti/un singur parinte/reprezentantul legal, in original sau duplicat de pe actul original, pentru declaratiile autentificate si eliberate incepand cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii casatoriti in conditiile legii, nu mai sunt necesare aceste declaratii).
  • In situatia in care cererea este formulata cu acordul pentru eliberarea pasaportului simplu temporar dat de un singur parinte/reprezentantul legal, aceasta trebuie sa fie insotita dupa caz, si de:

– hotararea judecatoreasca de incredintare a minorului, ramasa definitiva si irevocabila. Ori hotararea judecatoreasca prin care instanta a dispus cu privire la exercitarea autoritatii parintesti, ramasa definitiva si irevocabila sau ramasa definitiva pentru procesele incepute cu data de 15 februarie 2013, in original;

– ordonanta presedintiala care cuprinde in mod expres faptul ca persoana in favoarea careia s-a dispus exercitarea autoritatii parintesti are dreptul de a solicita eliberarea pasaportului sau de a-si exprima acordul in acest sens;

– actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, in cazul minorilor care la data punerii sub interdictie nu se afla sub ocrotirea parintilor;

– actul de deces al celuilalt parinte, in original;

– documente emise de institutia care organizeaza studiile/concursurile oficiale sau documente emise. Ori avizate de o autoritate medicala romana, din care sa rezulte perioada si statul sau statele in care se vor desfasura studiile, concursurile oficiale ori tratamentul medical, in original, numai pentru situatiile prevazute la art. 171 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 248/2005, cu modificarile si completarile ulterioare;

  • – certificat de casatorie al minorului casatorit in conditiile legii, in original;
  • – dovada achitarii contravalorii pasaportului, completata pe numele minorului, in original;
  • – pasaportul anterior al minorului, daca acesta exista.

 

Mai multe informatii gasiti aici.

 

 

Acte necesare pasaport. Tarife

In tara, contravaloarea pasaportului este urmatoarea:

– pentru pasaportul simplu electronic
– 258 lei – pentru persoanele cu varsta peste 12 ani
– 234 lei – pentru persoanele cu varsta sub 12 ani

– pentru pasaportul simplu temporar: 96 lei – indiferent de varsta.

 

Cum se poate efectua plata?

  • – on-line, in sistem internet banking, prin virament catre conturile deschise de catre fiecare Institutie a Prefectului (vezi anexa – lista conturi).
  • Cetatenii care fac plata on-line vor prezenta, la momentul depunerii cererii de eliberare a documentelor de care au nevoie, dovada platii generata la momentul efectuarii tranzactiei, fara certificarea de catre banca.
  • – de la oricare banca unde persoana are deschis un cont bancar, prin virament catre conturile deschise de catre fiecare Institutie a Prefectului;
  • prin mandat postal (la orice Oficiu Postal);
  • – in numerar sau dupa caz prin intermediul POS-urilor la casieriile unitatilor Trezoreriei Statului, la casieriile Institutiilor Prefectului si la casieriile unitatilor CEC Bank.
    !!! Avand in vedere ca pentru confirmarea tranzactiei efectuate prin internet banking este nevoie de mai mult de 24 de ore, pentru documentele care se elibereaza in aceeasi zi in care se depune cererea (pasaportul simplu temporar), recomandam sa se utilizeze modalitati de plata a taxelor care permit dovada platii la momentul depunerii cererii.

Ce mentiuni trebuie sa contina documentul de plata?

  • numele, prenumele si CNP-ul persoanei beneficiare a serviciului solicitat,
  • tipul documentului solicitat
  • contul IBAN, codul fiscal si denumirea Institutiei Prefectului judetului (sau municipiul Bucuresti) unde va fi depusa cererea de eliberare a documentului (vezi anexa – lista conturi),
  • suma de plata.

Pentru mai multe detalii consultati pagina de internet a Institutiei prefectului judetului in care va fi achitata contravaloarea pasaportului.

 

 

Acte necesare pasaport. Termene de valabilitate

Pasaportul simplu electronic are valabilitatea:
– 3 ani pentru minorii cu varsta sub 12 ani;
– 5 ani pentru persoanele cu varsta intre 12 ani si 18 ani
– 10 ani pentru persoanele cu varsta peste 18 ani
Pasaportul simplu temporar are valabilitate 12 luni.

NOTA:
– Valabilitatea pasapoartelor inceteaza de drept la data la care se constata de catre
autoritatile competente faptul cã sunt deteriorate ori distruse sau, dupa caz, existenta in continutul acestora a unor stersaturi ori modificari operate fara drept.
– Pasapoartele simple, eliberate inainte de punerea in circulatie a pasaportului simplu electronic, isi pastreaza valabilitatea pana la data inscrisa in fila informatizata.

 

 

Sursa: pasapoarte.mai.gov.ro

Data articol: 06/01/2021